مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

کوپا T210 بخریم یا دامای X7؟

نگاه مردم در کشور ما، هنوز هم یک نگاه متفاوت و یک طرفه است. ایرانی‌ها همیشه خودروهای چینی را بدترین انتخاب می‌دانسته‌اند، در صورتی که می‌توان چینی‌ها را بهترین گزینه حال حاضر بازار دانست. عدم تولید خودروی شاسی‌بلند داخلی باعث شده تا شاسی‌بلندهای چینی، رقیب ایرانی نداشته باشند، اما در همان بازار خودروهای سدان ارزان قیمت‌تر، باز هم چینی‌ها از تولیدات داخلی بهتر هستند.

شرایط اقتصادی کنونی باعث شده تا محصولات این کشور آسیایی، قیمتی باورنکردنی به خود بگیرند و خودروهای چینی جایگزین، کره، ژاپن و فرانسه شوند. خودروهای سایر کشور ها نیز قیمت‌هایی دور از دسترس پیدا کرده‌اند، بنابراین قشر متوسط رو به بالا از لحاظ درآمدی، دیگر چاره‌ای جز انتخاب خودروهای چشم بادامی‌های کپی‌کار ندارند. البته در حال حاضر ما امیدواریم، خودروسازان ما هم بتوانند کپی کنند اما بعید بنظر می‌رسد. کوپا T210 و دامای X7 دو محصول جدید چینی بازار کشور ما محسوب می‌شوند که از لحاظ قیمتی، تقریبا در یک رنج قرار می‌گیرند.

امروز در سایت چرخان  به سراغ این 2 محصول رفته‌ایم، تا آنها را با هم مقایسه کنیم. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

زمانی که اولین دستگاه از کوپا T210 را در نمایندگی شهر خودرو مشاهده کردیم، راهی جزء اعتراف به زیبایی آن در مقابل خود نداشتیم. چینی‌ها با هر روشی که بود، پیشرفت کردند و توانستنده‌اند با داخلی‌سازی و همکاری برندهای معتبر و الگو برداری از آنها خودروی جذابی تولید کنند. کوپا T210 را می‌توان تلفیقی از فولکس‌واگن، پورشه و آئودی دانست که هر 3 برند برای ایرانی‌ها دست نیافتنی‌ هستند،‌ بنابراین باید مجسمه کوپا T210 را بعنوان یک خودروی خوب بسازیم.  نمای جلویی این خودرو بی‌نقص و جذاب‌ است. کوپا T210، اسپرت‌ بودن را در کنار یک طراحی رسمی دارد. خطوط کرومی لوکس بودن را مضاعف کرده‌اند و نمای عقب نیز از بخش جلویی، بهتر طراحی شده. حک نام کمپانی بر روی درب عقب، کار هوشمندانه‌ای بوده و رینگ‌های 18 اینچی T210 نیز جذابیت بصری دوچندانی را ایجاد کرده‌اند. این چینی از لحاظ ظاهری کم نقص است و این رقابت را برای سایر خودروهای هم‌رده آن دشوار می‌کند.

دامای X7 شاید شباهت‌هایی با کوپا داشته باشد اما تفاوت این دو از لحاظ ظاهری بسیار زیاد است. این خودرو نسبت به کوپا، یک طراحی عضلانی‌تر و تهاجمی‌تر دارد و باعث می‌شود حس قدرت بیستر منتقل شود. دامای X7 در نمای جلویی، چراغ‌هایی جذاب و هماهنگ با جلوپنجره مشبک مشکی‌رنگ خود دارد که یک ظاهر جذاب همانند خودروهای آمریکایی را به این خودرو بخشیده است.

در نمای جانبی خودرو خطوط حجیم‌ همانند سایر بخش‌ها به‌چشم می‌خورند و رینگ‌ها نیز طراحی اسپورت و قابل قبولی دارند. طراحان با نوارهای فلزی، ظریف‌کاری‌های جذابی را انجام داده‌اند که با حجم پلاستیک اندک در ظاهر این خودرو، می‌توان تفاوت یک خودروی باکیفیت و لوکس را با محصولات اقتصادی چینی دید. نمای عقبی دامای ایکس 7 از محصولات فولکس‌واگن الگو برداری شده اما هماهنگی بسیار زیادی با بخش‌های دیگر دارد و بخش‌های کرومی باعث هرچه بهتر شدن طراحی شده‌اند.

 

اگر بحث کپی‌کاری را نادیده بگیریم، هر 2 خودرو کیفیت بالای طراحی را به‌رخ می‌کشند که استانداردهای بالایی را از لحاظ طراحی صنعتی دارند و انتخاب محصول برتر در این بخش کمی سخت‌ است و سلیقه بیشترین تاثیر را خواهد داشت. اما بنظر می‌رسد دامای X7، نکات برجسته و بروزتری را در طراحی خود جای داده است.

کابین

طراحی داخلی کوپا بسیار خوب است و همانند ظاهر پر زرق و برق، کابین جذابی هم دارد. هر 2 خودرو در این بخش شباهت زیادی با هم دارند و دلیل این امر، الهام گرفتن از محصولات آلمانی است. یک فرمان خوش‌دست و اسپرت با پنل پشتی، دیجیتالی باعث می‌شود تا شما تصور کنید با یک خودروی آلمانی روبرو هستید که از طریق پنل دیجیتالی می‌توانید کلیه اطلاعات مورد نظر را رویت کنید. طراحی بخش‌های کوچکی‌تری مانند دریچه‌های هوا و دکمه‌های سخت‌افزاری درکوپا T210 بهتر از دامای ایکس 7 است و متریال داخلی نیز کیفیت بالاتری دارند اما اختلاف کیفیت این 2 خودرو چندان زیادی نیست. کنسول میانی این دو خودرو شباهت زیادی با هم دارند اما زرق و برق کوپا T210 بیشتر است و دامای سعی کرده یک کابین ساده‌تر و در عین حال کاربردی‌تر را به‌نمایش بگذارد که فضای بیشتری نسبت به کوپا ارائه می‌کند.

از لحاظ فضای داخلی دامای X7 گزینه بهتری برای انتخاب است اما ظاهر و متریال بهتر کوپا T210 شما را دچار تردید خواهد کرد.

تجهیزات

هر دو خودرو سطح بالایی از تجهیزات را در خود جایی داده‌اند و به قول خودرویی‌ها، با بیل در این 2 محصول چینی آپشن ریخته‌اند و همین باعث شده انتخاب بیش از بیش سخت شود. از جمله امکانات مدل فول کوپا T210 می‌توان به صندلی‌های برقی جلو با روکش چرم و گرمکن سه حالته، سیستم تهویه دو منطقه‌ای با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صندوق عقب برقی بهمراه سنسور پا، شارژر بی‌سیم موبایل، سقف پانوراما بهمراه سانروف برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، شیشه‌ها و آینه‌های برقی با امکان تاشوندگی و کنترل از روی سویچ، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین 360 درجه، سنسورهای نور و باران، رهیاب فعال، بلوتوث، امکان انتخاب حالات مختلف رانندگی، دیلایت، چراغ ولکام، نشانگر فشار باد تایرها TPMS ، فرمان چرمی، سنسورهای پارک جلو و عقب، نمایشگر لمسی 9 اینچی با سیستم صوتی مجهز به 8 بلندگو، 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم های ترمز و پایداری شاملABS ،EBD ، ESP ، TCS ، HAC ، EPB ، EBA ، BOS اشاره کرد.

در سوی دیگر هم لیستی طویل و در عین حال مشابه وجود دارد. 6 کیسه‌هوای ایمنی، کنترل فشار باد تایرها، سنسورهای برخورد جلو، عقب و طرفین، حفظ خودرو در شیب و رادار نقطه‌ی کور، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی (BA) ، تقسیم نیروی ترمز (EBD) ، کنترل لغزش (TCS) و مدیریت الکترونیک پایداری (ESC)، سیستم خروج از خط،، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، صندوق عقب برقی، صندلی های برقی جلو به همراه حافظه سه گانه صندلی راننده، نمایشگر 10 اینچی کنسول مرکزی به همراه سیستم صوتی با هشت خروجی مجهز به ساب ووفر، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای به همراه دریچه های سرنشینان عقب، سقف پانوراما مجهز به سانروف، سیستم کشش درب‌ها برخی از آپشن‌های دامای هستند.

از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی اگر چه شباهت بسیار زیاد است اما می‌توان مدل فول‌آپشن کوپا تی 210 را برتر دانست.

پیشرانه و قوای محرکه

موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر در قلب کوپا T210 جای‌ داده شده است. این موتور توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن مترگشتاور را دارد. یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با دقت تعویض دنده قابل قبول باعث شده کوپا T210 شرایط خوبی از لحاظ شتاب داشته باشد. این ترکیب فنی باعث شده تا کوپا T210 در مدت زمان 10.5 ثانیه از شتاب صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر داشته باشد. عدم وجود سیستم تمام چرخ در این خودرو کمی در کیفیت سواری مخصوصا در جاده‌ها تاثیر گذار بوده است اما در کل می‌توان کوپا T210 را یک خودروی گوش به فرمان و دوست داشتنی دانست.

موتور 2.0 لیتری توربوشارژر دامای ایکس 7 قدرت 190 اسب‌بخاری و گشتاور 250 نیوتن‌متری دارد. با توجه به اختلاف وزنی هر 2 خودرو باز هم دامایی از لحاظ قدرت موتور شرایط بهتری دارد. موتور به یک گیربکس 6 سرعته متصل شده که از لحاظ عملکرد بسیار شبیه به کوپا است و این ترکیب باعث شده تا شتاب صفر تا صد دامایی کمتر از 10 ثانیه باشد اما مصرف سوخت بیشتر یعنی 9.1 لیتر داشته و نسبت به کوپا پر مصرف‌تر است.

از لحاظ پیشرانه دامای X7 را می‌توان خودرویی برتر دانست.

کلام آخر

هر دو خودروی یاد شده قیمتی در بازه 430 الی 480 میلیون تومان دارند و از لحاظ مشخصات می‌توان در کلاس خود بهترین باشند. اگر چه دامای X7 نکات مثبت بیشتری را در خود جای داده اما نمایندگی فروش کوپا T210 بنظر می‌رسد در جذب مشتریان بهتر عمل کرده و این روزها تعداد بیشتری از ان خودرو را در بازار و خیابان‌های شهر مشاهده می‌کنیم.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. روی هر فرغونی ، یک توربوشارژ میبندند و بعد با بوق و کرنا دورش اسفند دود میکنند . 1500 سی سی برای خودرویی با وزن خالص 1600 کیلو گرم ؟ یعنی با ظرفیت کامل ( چهار سرنشین بزرگسال ، هرکدام بطور متوسط 80 کیلوگرم + لوازم شخصی چهار نفر ، بطور متوسط 20 کیلوگرم + باک پر ، 60 لیتر معادل 45 کیلوگرم ) وزن عملیاتی این خودرو به حدود 1985 کیلوگرم میرسد ، یعنی به ازای هر یک تن وزن خودرو در حدود 80 اسب‌بخار در اختیار داریم ، آنهم در دور 5100 !!! بگذریم از گشتاور 210 نیوتون متر که در وضعیت عملیاتی ، به دور بالاتری از 2100 نیاز دارد …
    هر زمان این خودرو با باک پر + چهار سرنشین بزرگسال + لوازم معمول یک سفر سه روزه در فصل تابستان و با کولر روشن ، در سربالایی جاده چالوس توانست یک سبقت معمولی از یک اتوبوس یا کامیون بگیرد ، میتوان به آن امیدوار بود .

    1. چه معادله جالبی چون برای مثال سانگ یانگ نیو اکتیون با وزن خالص حدود 2 تن و به قول شما وزن عملیاتی بالاتر از 2 تن و 300 کیلو گرم قدرتی معادل 150 اسب بخار داره بقیه حساب کتابش با خودتون ….
      اینجور که شما حساب میکنی خیلی از ماشین های با این شرایط روبرو هستن … دیگه هر فرغون و توربو شارژر و این حرفا میشه شانتاژ که دیگه دوره این نوع تفکرات تموم شده …
      استهلاک + میزان مصرف + زیبایی و امکانات حرف اول و آخر رو میزنه ، حالا اگه خط مونتاژ فعال هم تو ایران داشته باشه که چه بهتر ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا