مکمل بنزین
تحلیلیخبر

مهم‌ترین دلیل گرانی خودروهای داخلی چیست؟

گرانی و نوسانات بازار خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر به قدری عجیب بوده است که نظرات مختلفی پیرامون آن گفته می‌شود و دلایل زیادی برای آن مطرح می‌شود که از جمله مهم‌ترین دلایل مربوط به این موضوع، کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان بوده و البته دلیل دیگری نیز در این بین وجود دارد که شاید کمتر کسی از مسئولین به آن توجه می‌کنند و آن هم بحث کاهش ارزش پول ملی است!

به گزارش چرخان، کاهش عرضه خودروهای داخلی توسط خودروسازان باعث شده تا در یکسال اخیر شاهد روند صعودی عجیبی باشیم ولی مسئولین مربوطه به کلی توجهی به دلایل ریشه‌ای موضوع نداشته و در اقداماتی عجیب به مسائلی چون حاشیه سازی فضای مجازی و همچنین توصیه به نخریدن خودرو اکتفا کردند که قطعا تاثیر چندانی در موضوع ندارند و شاید مسکن کوتاه مدتی برای این موضوع باشند.

خودروهای داخلیاما اصلی‌ترین دلایل در این موضوع بحث اقداماتی است که از سوی خودروسازان شاهد آن هستیم و علیرغم اطلاع از تحریم‌های مرداد 97 اما برنامه ریزی‌های لازم را در بهار 97 انجام ندادند و به یکباره با کمبود قطعه و بسیاری دیگر از مشکلات گوناگون برای تولید و تحویل محصولات خود مواجه شدند!

اما مشکل اصلی دیگری برای گرانی خودروهای داخلی وجود دارد که آن هم بحث کاهش ارزش پول ملی کشورمان است که به طور کلی ماهیت این بازار را تغییر داده و از یک حالت مصرفی به حالت سرمایه‌ای تبدیل نموده است که با خروج سرمایه از بانک‌ها و همچنین آرام شدن بازار ارز، شاهد متلاطم شدن بازار خودرو بودیم و چند هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان سراغ این بازار آمد!

در همین رابطه عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی و وضعیت پیش آمده برای بازار این خودروها گفت: طبیعی است که قیمت خودرو با کاهش ارزش پول افزایش پیدا کند. از سوی دیگر برخی از قطعات موردنیاز خودروسازان از خارج کشور وارد می‌شوند و با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش هزینه واردات این قطعات خواهیم بود. همین مساله نیز در افزایش قیمت خودرو موثر خواهد بود.

وی در رابطه با دلایل دیگر افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: از دیگر دلایل این اتفاق نقدینگی بالایی است که در جامعه وجود داشته و همچنین حضور دلالان بر گرانی خودرو افزوده است.

خودروهای داخلیرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شایعات موجود پیرامون خودروسازان و مساله احتکار خودرو گفت: خودروهایی که در حال حاضر در پارکینگ خودروسازان وجود دارد به دلیل کمبود قطعه بوده و حتی اگر یک قطعه از خودرو کم باشد امکان تحویل آن به مشتری نیست. به همین دلیل باید قطعات ناقص تامین شده و برای تکمیل خودرو استفاده کرد و مساله مربوط به احتکار و دپو خودرو درست نیست. در مورد مساله کمبود قطعه نیز علت آن تحریم است.

به گزارش چرخان، گفتنی است که طبق اعلام مسئولین چیزی در حدود 150 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که البته خودروسازان قول تحویل حدود 60 هزار خودرو را داده‌اند که مشخص نیست کسری قطعات این مقدار از خودروها چگونه تامین شده است!

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا