مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

خودروهای بی‌ام‌و که نمی‌دانستید هیچ گاه وجود داشته اند!

تمامی خودروهای متنوع و جذابی که از برند معتبر و نام‌آشنای باواریایی بی ام و می‌شناسیم، به دهه 20 قرن بیستم بازمی‌گردند. اولین خودرویی که توسط بی ام و تولید و عرضه شد، موسوم به Dixi بود که درواقع، یک نسخه قانونی از روی خودروی بریتانیایی آستین 7 بوده است.

در پس ‌تولید حدود 100 سال خودرو توسط این برند آلمانی، می‌توان هر نوع مدلی از تولید محدود گرفته تا خودروهای تولید انبوه محبوبی که توجه همه را به خود جلب کرده‌اند مشاهده کرد؛ اما دراین‌بین، مدل‌هایی را نیز می‌توان مشاهده کرد که چندان در توجه رادارهای جهانی نبوده‌اند و در نسبت به دیگر خودروهای این شرکت،کمتر شناخته‌شده‌اند.

با چرخان باشید تا با این خودروهای کمتر شناخته‌شده بی ام و، بیشتر آشنا شویم:

بی ام و M3 وانت

خودروی E30 M3 محصول سال 1986 این شرکت که در مدل پیکاپ تولید شد، دارای یک قلب تپنده 2 لیتری چهار سیلندری بود که می‌توانست قدرت قابل قبولی را برای راننده خود تولید کند. این خودروی بی ام و، چیزی حدود 25 سال در خط تولید این شرکت قرار داشت تا اینکه در سال 2012، این شرکت آن را از خط تولید خارج کرد. البته غیرازاین وانت مدل 1986، بی ام و، یک وانت دیگر را نیز هم‌اکنون در اختیار دارد که مجوز حضور در جاده‌های معمولی را نگرفته است.

بی ام و X5 LM

همه‌ی عاشقان برند بی ام و، ممکن است تاکنون تصویر مدل اولیه X5 این شرکت که محصول سال 2000 است را دیده باشند؛ اما تعداد کمی در جهان وجود دارند که این خودرو را با قرار گرفتن موتور V12 LMR بی ام و، در زیر کاپوت و به‌عنوان قلب تپنده‌اش مشاهده کرده باشند. موتور 6 لیتری مسابقه‌ای درون این خودرو، توانایی تولید حدود 700 اسب بخار قدرت را به این خودرو بخشیده بود. سرعت نهایی آن نیز در پیست نوربرگرینگ، حدود 309 کیلومتر بر ساعت اعلام‌شده بود.

بی ام و 700 اسپرت کوپه

شاید بتوان این خودروی بی ام و با طراحی خاص و جالب را به‌عنوان مهم‌ترین خودروی تولیدی این شرکت در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم دانست. خودرویی که در اواخر دهه 50 میلادی و در سال 1959 در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت آلمان به نمایش درآمد. در آن سال، بی ام و 700 توانست توجه همه را به سمت خود معطوف کرده و باعث شد بی ام و، حدود 25,000 دستگاه از این خودرو را سفارش گرفته و عملاً فروش این خودرو، تبدیل به یک موفقیت برای این شرکت شد.

بی ام و M3 CRT

نسخه سی آر تی از خودروی E90 M3 با موتور 8 سیلندر را می‌توان یک خودروی خاص و البته کمتر شناخته‌شده از طرف این شرکت باواریایی دانست. خودرویی که تنها 67 دستگاه از آن به تولید رسید. بی ام و توانست با به لطف استفاده از فیبر کربن فراوان در این خودرو، چیزی حدود 70 کیلوگرم از وزن M3 CRT را کاهش داده که البته تمامی این موارد، قیمت این خودرو را تا حدود 300,000 دلار بالابرده است.

بی ام و 750iL V16

با بازگشت به دهه 80 میلادی، می‌توانیم پرچم‌دار سری 7 بی ام و را مشاهده نماییم که با موتور غول‌آسا و حجیم 16 سیلندر، تولید شد. خودرویی که قلب تپنده پرحجم آن، می‌توانست قدرت نهایی 408 اسب بخار را در دور موتور 5,200 و همچنین، گشتاور نهایی 625 نیوتون متر را در دور موتور 3,900 به راننده خود هدیه کند. البته این میزان قدرت و گشتاور، در کنار این موتور بزرگ، نیاز به تغییراتی در طراحی خودرو، سیستم انتقال قدرت و شاسی نیز داشت تا بتوانند با موتور هماهنگ شوند.

شتاب صفرتا صد 750iL تنها 6 ثانیه و نهایت سرعت آن نیز 281 کیلومتر بر ساعت بود؛ اما به دلایل فنی و طراحی، هیچ‌گاه این خودروی قدرتمند نتوانست، از سطح نمونه اولیه و آزمایشی به نمونه تولیدی ارتقا پیدا کند.

بی ام و E34 M5 تورینگ

زمانی که خودروی E34 M5 برای اولین بار چهره خود را به جهان نشان داد، چندان مقبول واقع نشد و نتوانست طرفداران زیادی را دوروبر خود جمع کند. خودرویی که قدرتی یکسان با نسل قبلی خود داشته اما به دلیل وزن بیشتر، کمی کرخت‌تر از مدل‌های پیشین بود. در سال 1995، یک نسخه بروز شده از این خودرو با موتور 6 سیلندر تخت از خودروی افسانه‌ای M1 عرضه شد. نسخه تورینگ از E34 M5 نیز یک نسخه خاص بود که تنها 891 دستگاه از آن به تولید رسید.

بی ام و 328

328 درزمانی ناخوشایند در کشور آلمان متولد شد. خودرویی که از سال 1936 تا 1940 و در سال‌های ابتدایی جنگ جهانی دوم تولید شد. درزمانی که این خودرو به کار خود پایان داد، توانسته بود برنده جایزه‌های مسابقه 24 ساعته لمانس (Le Mans) سال 1939، رالی RAC سال 1939، رالی آلپاین و میگلیا میل، شود. در سال 2004 نیز، توانست در ادامه موفقیت‌های بزرگ خود، برند مسابقه خودروهای کلاسیک در عصر مدرن شده و خود را بیش‌ازپیش به یک خودروی تمام‌عیار کلاسیک تبدیل کند.

بی ام و Z8 آلپینا

بیشتر عاشقان صنعت خودرو، ممکن است تاکنون در مورد خودروی جذاب بی ام و بانام Z8 و نحوه طراحی آن توسط هنریک فیسکر، چیزهایی شنیده باشند. موتور 4.9 لیتری 8 سیلندر این خودرو با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی، به یک موتور 4.8 لیتری 8 سیلندر با جعبه‌دنده 5 سرعته خودکار تبدیل شد تا بتواند آرامش بیشتری را به خودرو اعطا کند؛ اما هنوز هم یک خودروی اسپرت تمام‌عیاری بود که تنها 555 دستگاه از آن به تولید رسید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا