Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

امکان خودکفایی کامل تولید خودرو در ایران وجود دارد؟

خودکفایی در تولید خودرو به یک آرزوی چندین دهه‌ای تبدیل شده و با وجود تجربیات بد فراوان اما هنوز جدی گرفته نشده است و کماکان با تحریم‌های صنعت خودروسازی کشور، شاهد مشکلاتی هستیم که نشان‌دهنده همین موضوع است. از جمله مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان بحث قطعات الکترونیکی است که عملا تا چند ماه اخیر اقدام خاصی برای داخلی سازی آن انجام نشده و حالا ده‌ها هزار خودروی ناقص از این نظر در پارکینگ خودروسازان دپو شده‌اند!

به گزارش چرخان، موضوع تولید خودرو در کشورمان از ان جمله موضوعاتی است که همیشه دچار نوسانات زیاد بوده و تا زمانیکه امکان مونتاژ خودرو وجود داشته عملا دست اندرکاران صنعت خودروسازی به فکر داخلی‌سازی نبوده‌اند و یا حداقل در اولویت کاری و فکریشان قرار نداشته است و از سوی دیگر در زمان تحریم‌های دوره قبل و یا همین دوره به صورت شعاری وارد این موضوع شده و عملا برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این دوران نیز یا پیگیری نشده و یا جدیت آن‌چنانی نداشته است.

خودروسازان خودروسازی بازار خودروی عراق قیمت قطعات یدکی خودروحالا با تحریم‌های جدید سایپا و ایران‌خودرو و سایر خودروسازان در تولید بسیاری از محصولات دچار مشکل بوده و حتی در تولید خودرو با تیراژ بالای خود که سالیان سال است به تولید آنها اقدام می‌کنند، دارای مشکل بوده و ناقص ماندن هزاران مورد از آنها موید همین موضوع است.

تولید خودروهای خارجی تا خیانت شرکت‌های واردکن در مصاحبه‌ای پیرامون خودکفایی تولید خودرو در کشورمان و مشکلات پیش روی این صنعت گفت: ما می‌توانیم با بسیج خودروسازان و دولت طی کمتر از یکسال به خودکفایی کامل در بحث تولید خودرو برسیم. مسائلی از جمله تحریم صنعت خودروسازی و افزایش قیمت ارز و واردات قطعات باعث شده تا این صنعت با مشکلاتی روبرو شود. اما با این وجود می‌توان با تکیه بر نیروی انسانی توانمند و توانایی بالقوه صنعت خودروسازی کشورمان مشکلات موجود را حل کرده و نیازهای وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم.

خودروسازی خودروسازان صنعت خودروسازی ایران قطعه سازانوی در ادامه به حساسیت جامعه روی قیمت خودرو و موضوعات پیرامون آن اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم و افزایش نرخ ارز هستیم و در این شرایط همه کالاها شامل گرانی شدند ولی روی قیمت خودرو حساسیت ویژه وجود دارد. از سوی دیگر خودروسازان با توجه به زیان‌دهی در تولید اقدام به کاهش تولید کرده و از این طریق شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. هر تصمیمی از سوی سازمان حمایت یا ستاد تنظیم بازار در راستای کاهش قیمت خودرو اثر معکوس داشته و منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

وی در ادامه به مشکلات و موانع موجود در صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات صنعت خودروسازی کشور بحث سیاست‌های ارزی دولت است که در سال‌های گذشته وجود داشته است. صنعت خودروسازی پس از دوران جنگ روندی رو به رشد به خود گرفته و عملا پیشرفت کرده است ولی سیاست تثبیت دستوری نرخ ارز باعث شده تا این شرکت‌ها با توجه به افزایش تورم در داخل کشور اقدام به واردات نمایند.

شرکت های خودروسازی

گفتنی است که به نظر می‌رسد با توجه به شدت و جدیت تحریم‌های اخیر، خودروسازان در این دوره از جدیت بیشتری برای داخلی‌سازی محصولات برخوردار هستند.

1 نظر
  1. سید نادر می گوید

    سلام جناب ذاکری ممنون که دقیقا دارید به نقاط ضعف صنعت خودرو سازی مان اشاره میکنید،انشاالله از این مقالات زیاد ببینیم مثل چگونگی تولید و به دست امدن مواد اولیه در صنعت خودرو سازی یا هزینه اسمبل کردن انواع خودرو و موتور سیکلت در ایران. جسارتا اجازه میخواهم فقط کمترین فایده جوینت ویچر شدن همه قطعه ساز ها و وزارت دفاع و دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان را بگویم : وآن اینکه با بدست امدن تکنولوژی ورقه های المینیوم و فلزات در صنعت وسایل نقلیه،ایران به دانش تولید بدنه انواع محصولات زرهی و تانک دست پیدا میکند چون آلمینیوم یک پای تولیدات زرهپوش ها میباشد ،در کنار سایر آلیاژها .به امید روزهای بهتر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.