مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

6 دلیل برای ‌آنکه دامای X7 را نخریم

تا چند سال پیش خودروهای چینی یکی از بدترین انتخاب‌ها به شمار می‌رفتند و باکیفیت نامناسب خود، ضعف ایمنی و مشخصات نه چندان جالب نمی‌توانستند موفقیت خوبی را بدست آورند.

شرکت زوتی یکی از خودروسازان چینی بوده که از سال 2005 شروع به تولید انواع اتومبیل‌ کرده است و با کپی کاری از محصولات مشهور دنیا سعی در پیشرفت دارد. دامای نیز یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت بوده که هدف آن ساخت خودروهایی با‌کیفیت بالاتر و سطح مشخصات فنی و رفاهی بهتر است؛ دامای X7  یکی از خودروهایی است که می‌تواند پیشرفت قابل توجه چینی‌ها را دراین چند سال به ما نشان دهد و از طرفی مایه شرم خودروسازان کشورمان باشد و با مشخصات فنی و ظاهری مناسب خود را لوکس جلوه دهد.

گرچه چینی‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند اما هنوز مشکلاتی در خودروهایشان دیده می‌شود که کمتر به آن ها توجه شده است. البته تعدادی از معایب نیز به شرکت‌های وارد کننده این خودرو‌ها بر‌می‌گردد. x7 هم با وجود مشخصات جذاب خود، اشکالات و معایبی هم دارد که ارزش خرید این خودرو را کاهش داده است.

قبلاً در چرخان مقاله‌ای را تحت عنوان دلایل خرید این خودرو منتشر کردیم ولی حالا می‌خواهیم شما را با معایب این خودرو نیز آشنا سازیم و بگوییم که چرا هنوز این شرکت در برخی جهات پیشرفت نکرده است.

با ما همراه باشید.

1 – عدم داشتن طراحی مستقل

عدم داشتن طراحی مستقل از بزرگترین اشکالات x7 است. همانطور که در مطلب قبل اشاره کردیم این خودرو طراحی زیبایی دارد و جذابیت و پختگی خاصی در چهره آن دیده می‌شود. اما این طراحی حاصل کپی برداری این شرکت از محصولات روز دنیاست!

شرکت آلمانی “فولکس واگن” در سال ۲۰۱۳ و در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای، از یک مفهومی به نام CrossBlue Coupe Concept رونمایی نمود. این خودرو یک کراس اوور دیزلی پلاگین هیبرید بود که از نظر اندازه، مابین تیگوان و توارگ قرار می گرفت. در حقیقت طراحان این شرکت بدون زحمت دادن به خود، اقدام به کپی برداری ازیک طرح مفهومی کرده اند!

شاید این پدیده در نوع خود منحصر به فرد باشد، این که یک خودروی مفهومی که هنوز توسط خود کمپانی سازنده‌اش به تولید انبوه نرسیده است، در آن سوی دنیا توسط یک شرکت چینی روی خط تولید می رود!

البته این کپی برداری تنها به این خودرو محدود نمی‌شود و می‌توان رگه‌هایی از تیگوان را نیز در X7 مشاهده کرد. دامای x7دامای x7دامای x7

دامای x7

در واقع عدم وجود زبان طراحی مشترک در محصولات این شرکت بزرگترین اشکال زوتی است و این شرکت به جای انتخاب زبان طراحی مشترک برای محصولات خود اقدام به نسخه برداری از سایر شرکت‌ها می‌کند.

2 – گرانی قطعات

قطعات یدکی این خودرو بسیار گرانتر از سایر خودروهایی وارداتی است و شرکت یاران خودروی اروند نتوانسته به طور کامل قطعات این خودرو را به کشور وارد نماید قطعات موجود هم گرانتر از حد معمول بوده و فقط در مراکز اصلی به صورت محدود در دسترس است به طوری که نبود قطعات یدکی این خودرو در شهرهای کوچک و حتی محدود بودن آن در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ نیز عوامل بسیار تاثیر گذاری بر خرید و فروش دامایx7 در بازار ایران دارد.

3 – نامشخص بودن روند واردات

x7 به صورت محدود وارد کشور شده و تعداد آن بسیار اندک است. روند فعالیت شرکت واردکننده این خودرو نیز نامعلوم است و حالا با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، آینده X7 هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و معلوم نیست که خدمات پس از فروش این خودرو چگونه خواهد بود و شاید ممکن است X7 های وارداتی آخرین خودروهایی باشند که به کشور وارد شده‌اند.

4 – عدم وجود سیستم چهار چرخ محرک

با وجود اینکه X7 در جایگاهی بالاتر از سایر خودروهای چینی قرار می‌گیرد ولی هنوز به صورت تک دیفرانسیل عرضه می‌شود و خبری از سیستم چهار چرخ متحرک در این خودرو نیست و عملکرد آن در حد خودروهایی مانند فوتون ساوانا نخواهد بود. اگر شما قصد دارید تا این خودرو را به شرط آفرود تهیه کنید، پس بهتر است قید خرید آن را زده و به سراغ خودروهای دیگری بروید.دیفرانسیل

5 – نداشتن ردیف سوم صندلی ها

دامای X7 دارای فضای داخلی مناسبی بوده و سرنشینان از راحتی بسیاری برخوردارند ولی این کراس اوور فقط به صورت دو ردیف صندلی عرضه می شود و خبری از ردیف سوم صندلی‌ها نیست؛ پس اگر خانواده ای بیش از پنج نفر هستید و به سراغ خودروهایی با سه ردیف صندلی می گردید پس بهتر است به سراغ خودروهای دست دوم کره ای و ژاپنی یا خودروهای مثل بیسو T5 بروید. (گزینه اول بهتر به نظر می رسد.)دامای x7

6 – عدم شرکت در تست‌های ایمنی

دامای X7 از امکانات ایمنی مناسبی بهره می‌برد و دارای ساختار بدنه محکمی است. طبق ادعای شرکت سازنده، X7 از استیل با کشش 60% بالاتر ساخته شده ولی این خودرو در هیچ یک از تست‌های ایمنی شرکت نکرده و اطلاع دقیقی از ایمنی آن وجود ندارد البته بیشتر تست های ایمنی C-NCAP چین معتبر نبوده و بیش تر افراد اعتمادی به آن‌ها ندارند.

کلام آخر

دامای X7 یکی از بهترین خودروهای این شرکت است که معایب و مزایایی دارد حال اگر اشکالات این خودرو برایتان مهم است از خریدن آن صرف نظر کنید اما اگر معایب بالا برایتان مهم نیست، می‌توانید X7 را بخرید و از ویژگی‌های جذابش لذت ببرید.

حامد محمدی

کارشناس و فعال خودرو تحلیلگر مسائل و قیمت‌ها Dr_HamedMohammadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا