مکمل بنزین
خبرداخلی

تولید خودرو برای ایران‌خودرو و سایپا چقدر ضرر و زیان به همراه دارد؟

تولید پراید از جمله مسائلی است که پیرامون آن مناقشات زیادی وجود داشته و از سوی مردم تصور بر این است که سود کلانی نصیب خودروسازان می‌شود و از سوی دیگر اینکه خودروسازان معتقدند که تولید این خودرو چیزی جز ضرر برایشان نداشته و طبیعتا بسیاری از دلایل مطرح شده توسط طرفین به راحتی قابل رد بوده ولی بعضی از آنها قابل بررسی است.

به گزارش چرخان، خودروسازان کشورمان که این روزها به شدت مشغول فروش فوری و اقساطی محصولاتشان هستند و مشتریان برای خرید هر کدام از محصولات این شرکت‌ها سر و دست می‌شکانند، با وضعیت متفاوتی در بورس روبرو بوده و عملا همه چیز در این بازار نشان می‌دهد که خودروسازان، شرکت‌های ورشکسته‌ای هستند که همین روزها بایستی به عنوان ورشکسته به صورت علنی اعلام عمومی شوند.

ایران‌خودرو و سایپا خودروسازان فروش فوری سایپا و ایران‌خودرو خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلی قیمت خودروها خودروهای داخلی قیمت رسمی پراید خودرو سایپا و ایران‌خودرو خودروهای داخلی سهام ایران‌خودرو و سایپا خرید و فروش خودرو خودروساز خودروسازی قیمت خودرو فروش فوریصورت‌های مالی منتشر شده از سوی این شرکت‌ها در بورس نشان می‌دهد که در سال 97 چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان به دلیل تولید خودرو متحمل ضرر شدند که این اتفاق قطعا و یقینا در جهان بی نظیر بوده و مشخص نیست که مدیریت این دو شرکت به چه نحوی عمل می‌کنند که در بازار انحصاری نیز ضررده می‌شوند!

قصه وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم زیان انباشته این شرکت‌ها به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی آنها نیز از مرز 50 هزار میلیارد تومان گذشته است که همه این ارقام نشان می‌دهد که مدیران این دو شرکت در این سال‌ها به بدترین شکل ممکن اقدام به اداره این شرکت‌ها کرده و عملا میراث بسیار شومی را برای مدیران احتمالی بعدی این شرکت‌ها به جا گذاشته‌اند.

از دیگر اطلاعاتی که می‌توان در مورد خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا گفت این است که این شرکت‌ها در تولید خودروهای تولید داخل مشکل داشته و زیان‌ده شده‌اند و بعد از گذشت چند دهه از فعالیتشان عملا هنوز به ثبات لازم در این زمینه نرسیده‌اند! وقتی صورت‌های مالی و وضعیت فعلی این شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که علت اصلی این زیان‌دهی بالا، کاهش تولیدی بوده است که در سال 97 رخ داده و بر وضعیت بغرنج این شرکت‌ها افزوده شده است.

ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته بیش از یک میلیون خودرو فروختند که این خودروها را با قیمت مصوب قبلی به مشتریان تحویل داده یا خواهند داد که همین موضوع باعث شده تا قیمت تمام شده خودروها با قیمت تحویلی متفاوت بوده و عملا باعث ایجاد زیان مضاعف در این شرکت‌ها شود. خودروسازان در سال گذشته چیزی در حدود 600 هزار خودرو تولید و روانه بازار کردند که این مقدار از تولید مغایر با نیاز بیش از یک میلیون خودرویی بازار کشورمان است.

خودروسازی خودروسازان صنعت خودروسازی ایران قطعه سازاناز سوی دیگر خودروسازان با تحریم صنعت خودروسازی به مشکلات شدیدی در زمینه تامین قطعات برخورد کردند و تامین بعضی از قطعات و مواد اولیه برای آنها علاوه بر بحث نوع تامین، در بحث قیمت و هزینه‌ها نیز بسیار بالا رفت و هزینه‌های نهایی این شرکت‌ها را به خصوص در خودروهای با ارزبری بالا را افزایش داد. به طور مثال در خودرویی مثل پراید شاهد زیان 850 میلیارد تومانی سایپا در سال 97 هستیم که طبیعتا برای کسی باورکردنی نخواهد بود!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خودروسازان معتقدند که تولید این خودرو چیزی جز ضرر برایشان نداشته (واقعا مسخره) مردم را چی فرض کردید )

  2. اگه ضرر داشت تا حالا جمع شده بود
    ده تومن هزینه تولید پرایده که سی و پنج هم که بدهند سه و نیم برابر سود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا