Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

خودروهای چینی هم به سرنوشت رنو و برلیانس دچار می‌شوند؟

تولید خودروهای چینی که به نظر می‌رسید به یک کمک حال برای صنعت خودروسازی کشور در دوران تحریم‌ها تبدیل شود و کمبود حضور خودروهای معتبر بین‌المللی را پر کند حالا به یک معضل بزرگ برای خودروسازان تبدیل شده و به نظر می‌رسد که برخلاف تحریم‌های دوره قبل که این شرکت‌ها حضور فعالی داشتند، حالا ایرانی‌ها تنها خواهند ماند و باید به تولیدات داخلی بسنده کنیم!

به گزارش چرخان، شواهد از فعالیت ایران‌خودرو و سایپا در مورد تولید خودروهای چینی نشان می‌دهد که در یکسال اخیر در زمینه تولید این خودروها به شدت مشکل داشته‌اند و عملا آمار تولید این خودروها رو به افول رفته است. در بعضی از موارد این کاهش تولید به صورت مدیریت شده بوده و این شرکت‌ها به صورت خودخواسته اقدام به این کاهش تیراژ کردند ولی در بعضی دیگر از موارد شاهد مشکلات تولید بوده‌ایم که ایران‌خودرو و سایپا برای تولید این خودروها از کمبود قطعه رنج می‌برند.

در ابتدای حضور چینی‌ها در ایران شاهد مذاکراتی از سوی چری با ایران‌خودرو بودیم که وزارت صنعت به دلایل مختلف اجازه این همکاری را نداد که طبیعتا بی‌کیفیت بودن تولیدات این شرکت در سال‌های گذشته و حتی در مورد محصولات فعلی از جمله دلایلی بوده است که منتج به این تصمیم گیری شده بود ولی چری که نتوانسته بود خودروساز بزرگ کشورمان را برای فعالیت راضی کند، به سرمایه گذاری در بخش خصوصی روی آورد و شریک داخلی‌اش را راه اندازی و در بازار ایران فعال نمود.

اما ادامه کار برای ایران‌خودرو و سایپا به گونه دیگری رقم خورد و همکاری این شرکت‌ها با خودروسازان شناخته شده چین از جمله دانگ فنگ و چانگان از جمله تصمیم‌های خوبی بود که خودروسازان کشورمان اتخاذ کردند ولی این همکاری که در صورت ادامه دار بودن برجام در سال‌های جاری به اوج خود رسید و می‌توانست تحول خوبی در صنعت خودروسازی کشورمان ایجاد کند، به بن بست خورده و شرکت‌های سازنده خودروهای چینی یکی پس از دیگری فعالیتشان را در ایران متوقف می‌کنند.

خودروهای چینیخروج شرکت‌های چینی از بازار ایران در حالی است که به نظر می‌رسید تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان به یک موقعیت بی نظیر برای چینی‌ها تبدیل شده و وضعیت به مراتب بهتری را برایشان ایجاد نماید و شاید تنها امیدی بود که فعالان بازار برای ادامه حیات صنعت خودروسازی کشورمان داشتند. ولی حالا با این وضعیت روبرو شده و قیمت خودروهای چینی باقیمانده در ایران به قدری بالا رفته که دسترسی مردم به خریدشان از بین رفته است.

وضعیت فعلی کشورمان در مورد خودروهای چینی به گونه ایست که از سویی شاهد سرمایه گذاری‌های زیادی از سوی این شرکت‌ها یا واسطه‌های آنها هستیم و از سوی دیگر اینکه خودروسازان داخلیمان برای ادامه حیات و فعالیتشان به حضور این شرکت‌ها احتیاج دارند ولی گویا شدت تحریم‌های آمریکا علیه این صنعت به قدری است که سود سرشار حضور این شرکت‌ها در کشورمان نیز قانع کننده آنها برای ادامه فعالیت نیست و به زودی باید شاهد خروج برندهای شناخته‌ای شده باشیم که شاید باور کردن این موضوع برای بسیاری از فعالان بازار بسیار سخت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.