مکمل بنزین
خبر

خودروسازان اروپایی در چه زمینه ای عقب تر از رقیبان چینی خود هستند؟

درحالی‌که در این سال‌ها و به‌خصوص با شروع شدن قرن بیست و یکم، دو نظریه متفاوت برای اداره اقتصاد کلان در کشورهای قدرتمند و بزرگی مانند چین و کشورهای اروپایی به وجود آمده است، این روزها اروپایی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های غول آسیا، در زمینهٔ جذب مردم به سمت خودروهای برقی و نشستن آن‌ها پشت فرمان این خودروهای جدید، بسیار خوب عمل کرده است.

اژدهای آسیا که باسیاست گذاری‌های خوب خود و حمایت از مردم برای خرید خودروهای برقی، توانسته هم شرکت‌های خودروساز چینی و هم خودروسازان پیشتاز و بزرگ دنیا را به سمت ساخت هر چه بیشتر خودروهای الکتریکی برای بازار بزرگ چین تشویق کند، اکنون در این زمینه، خود را جلوتر از کشورهای اروپایی برای انتقال صنعت خودرو از سوخت‌های فسیلی به سمت خودروهای برقی، می‌بیند.

اما اروپا هم به این سادگی‌ها، در این رقابت برای آینده پا پس نکشیده و با آماده کردن بسته حمایتی بزرگ 113 میلیارد دلاری، می‌خواهد حلقه حمایتی خود در ساخت باتری‌های لیتیوم-یون خودروهای برقی که این روزها، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خودروهای برقی هستند را کامل کرده و در مقابل رقیب آسیایی خود برگ جدید خود را رو کند.

این حلقه حمایتی اروپا، نه‌تنها می‌تواند حدود 13.8 میلیون نفر را مشغول کار کند، بلکه در کنار ساخت خودروهای برقی بهتر و بادوام‌تر، می‌تواند صنعت خودروهای برقی آینده خود را نیز به طرز عالی تضمین کند.

در حال حاضر، چین، این غول آسیایی، در جهان، پیشتاز نژاد خودروهای برقی بوده و این موضوع چندان به مذاق رهبران اروپایی خوش نمی‌آید. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل سال جاری میلادی گفته بوده است که چندان از این موضوع که 100 درصد باتری‌های خودروهای برقی این کشور در آسیا تولید می‌شود، خوشحال و راضی نیست.

علیرغم عقب بودن اروپا از چین درزمینهٔ خودروهای برقی، اروپا ظرفیت بسیار بزرگ و قابل قبولی برای رسیدن به چین و حتی پیشتاز شدن از این کشور آسیایی دارد. تا جایی که آقای جیمز فریث، یک متخصص در این زمینه گفته است که همه، چیزی حدود یک یا دو سال قبل، این کار را برای اروپا، دیر می‌دانستند؛ اما اکنون و پس از مدت‌زمان کوتاه، اروپا به موقعیت بسیار قدرتمندتری نسبت به سال‌های قبل رسیده است.

با تکمیل شدن این چرخه حمایتی اروپا برای ساخت باتری‌های خودروهای برقی، شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشورهایی مانند فرانسه و آلمان که از شرکت‌های پیشتاز صنعت خودروسازی در جهان هستند، می‌توانند امیدواری بسیار زیادی درزمینهٔ خودروهای برقی آینده خود که در خط تولید قرارگرفته و می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند را به دست آورده‌اند؛ اما میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ اروپایی در این زمینه چقدر خواهد بود؟

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت فولکس‌واگن آلمان اخیراً اعلام کرده است که 56.57 میلیارد دلار سلول‌های باتری مربوط به خودروهای برقی را از 5 تأمین‌کننده متفاوت، خریداری کرده است. تأمین‌کننده‌هایی که برای مثال، یکی از آن‌ها شرکت Northvolt سوئد بوده که خارج از آسیا است.

بااین‌وجود می‌توان منتظر رقابت سخت اروپایی‌های با آسیادر این زمینه و تبدیل‌شدن سلول‌های باتری خودروها به یک کالای حیاتی و مهم در زمینهٔ خودروهای برقی بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا