مکمل بنزین
آموزشترفند

ریختن تینر در باک خودرو چه عواقبی دارد؟

به عقیده برخی افراد ریختن تینر در باک خودرو باعث می‌شود تا آلودگی‌ها از مسیر سوخت رسانی خودرو  پاک شود و عملکرد خودرو بهبود یابد اما این کار جنبه علمی چندانی ندارد و استفاده از این روش توصیه نمی شود.

تینر( thinner ) یک ماده حلّال است و به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالا، موجب بهتر سوختن بنزین در داخل خودرو می‌شود. این بهتر سوختن این تصور را برای راننده ایجاد می‌کند که عملکرد موتور خودرو بهتر شده و رسوبات هم از بین رفته است. اما هرگز چنین نیست و تنها همان سوختن بنزین دچار تغییراتی شده است.(تینرهای آلکیدی ، فوری ، اپوکسی ، پلی اورتان ، سیلیکونی ، شستشو از انواع مختلاف این حلال است)تینرحلال بودن تینر مشکلاتی را در سیستم خودرو ایجاد می‌کند در واقع تینر یک حلال است و استفاده از آن موجب ایجاد خودردگی در قطعات خودرو می‌شود و در صورت استفاده طولانی مدت اورینگ‌ها از بین رفته و سبب ایجاد مشکلات پی در پی دیگری می‌شود. استفاده از این حلال عمر سنسور اکسیژن را نیز کم کرده و باعث ایجاد خطا در کارکرد آن می‌شود. ( البته مشکلات گفته شده دلایل دیگری هم دارند که ممکن است به استفاده از تینر ربطی نداشته باشد. )

بعضی افراد هم برای پاک کردن سوزن‌های انژکتور از تینر استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند این کار باعث بهبود عملکرد آن می‌شود ولی به خاطر وجود رسوب در این مکان‌ها تینر با آن‌ها مخلوط شده و به خاطر غلظت زیاد باعث گرفتگی سوزن و به وجود آمدن ایراداتی می‌شود. و ماندن طولانی آن در باک خودرو باعث گشاد شدن شلنگ‌ها می‌شود  ( اما ممکن است این کار باعث ایجاد مشکلی در خودروهای نو نشود)تینراستفاده از تینر فوری برای خودروهایی مثل پیکان، پراید، آردی، روا و خودروهای باری مثل مزدا، نیسان و خودروهایی که باک آن ها از جنس آهن می باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که تینر باعث کنده شدن رسوبات جداره باک شده و به داخل پمپ بنزین و انژکتورها نفوذ می کند و باعث سوختن پمپ بنزین و انژکتور می‌شود به جای آن از بنزین سوپر استفاده کنید.تینر

با توجه به معایب زیاد این کار بهتر است شما از سایر محصولات استفاده کنید تا مشکلی برای خودرو شما ایجاد نشود و یا اگر سیستم سوخت رسانی خودرو شما دچار مشکلی است به مراکز تخصصی مراجعه نمایید . ( چرا که بیشتر مکمل‌های اصل دارای قیمتی بالا بوده و صرفه اقتصادی ندارند )

 

حامد محمدی

کارشناس و فعال خودرو تحلیلگر مسائل و قیمت‌ها Dr_HamedMohammadi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. از اطلاع رسانی شما کمال تشکر را دارم
    لطفا در مورد بنزین سوپر و مزایا و معایبش توضیح بدید

    در مورد انواع مختلف مکمل بنزین هم توضیحاتی بدین ایا واقعا تاثیری روی کارکرد خودرو دارن؟

  2. با درود .اقا من چند وقتی بود شنیده بودم که تینر داخل باک میریزن و یکی تایید میکرد و یکی رد میکرد من هم خودم یک بطری تینر 20000 خریدم ولی داخل باک نریختم اول میخواستم مطمئن شوم که برای مسیر سوخت و….مضر و خورنده نباشه بر همین اصل از قسمتهای مختلف مسیر سوخت وکاربراتور و….یک نمونه کوچک جدا کردم و داخل تینر انداختم و حدود 2ماه این نمونه ها داخل بطری تینر بودن و بعد از حدود 2ماه نمونه ها را از تینر خارج کردم و هیچ اثری از خوردگی و حل شدگی روی نمونه هایی که توی تینر 100 در 100 خالص انداخته بودم مشاهده نکردم و بعدش با خیال راحت تینر را داخل باک ریختم و بعدش باک را پر بنزین کردم الان حدود 5سالی میشه که من هر 3یا 4باک یک باک را تینر اضافه میکنم همیچ اثری از خشکی و خورندگی و بادکردگی و…روی قطعات ماشینم ایجاد نشده ماشین هم خیلی نرم کار میکنه شتابش هم حدود 10تا 15 درصد بهتر شده …شما هم اگر میخواهید استفاده کنید به حرف من که تایید میکنم و یا کسی که این کار را رد میکنه گوش نکنید 15 تومن بدید یک بطری تینر و خودتون نمونه بریزید داخل تینر و بزارید هر چند وقت که خواستید بمونه بعدش اگر نشانه ای از حل شدگی و یا خورندگی و یا ….روی نمونه ها دیدید استفاده نکنید ولی اگر مثل من دیدی که هیچ اثری روی نمونه ها نگذاشته با حیال راحت بریزید داخل باک و حالشو ببرید ماشین میشه عین موشک ///در ضمن وقتی شما یک لیتر را با 60 لیتر بنزین مخلوط کنید اگر هم خاصیت خورندگی داشته باشه که نداره دیگه هیچ اثری ازش نمیمونه

  3. دوستان اگر خواستیت بریزین حتما باکتون پر باشه . چون من خالی ریختم.تنظیمش بهم ریخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا