Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

برترین خودروهای بریتانیایی در طول تاریخ!

اگرچه اکنون، بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی بریتانیا تحت مالکیت برندهای خارجی هستند اما این بدان معنا نیست که این کشور، خودروهای خود با برندهای اصیل و جذاب را تولید نمی‌کند.

برندهایی مانند جگوار، لندروور، استون مارتین، مک لارن و رولز-رویس اگرچه در این سالیان، تحت مالکیت شرکت‌های مادر متفاوتی بوده‌اند، اما وجه مشترک تمامی آن‌ها بریتانیایی بودن و داشتن جذابیت و اصالت در آن‌هاست. بریتانیا همچنین دارای برندهای ساخت خودروهای مسابقه‌ای زیاد و بزرگی نیز هست که در این مطلب، تنها می‌خواهیم به خودروهای جاده‌ای آن بپردازیم.

با چرخان باشید تا با گلچین‌هایی از بهترین خودروهای بریتانیایی تاریخ آشنا شویم:

بی ام سی مینی

شاید بتوان به‌سادگی به این نکته رسید که مینی اصلی، یکی از تأثیرگذارترین خودروهایی باشد که تاکنون ساخته‌شده است. خودروی کوچکی که در بین سال‌های 1951 تا 2000 به تولید رسید و تبدیل به نمادی برای طراحی خودروهای بریتانیایی شد. اگرچه شاید، مردم اروپا، فولکس‌واگن بیتل را به‌عنوان خودروی مردمی بشناسند اما به‌جرئت می‌توان گفت که مینی نیز یک خودروی خوش‌چهره، ارزان و کاربردی بوده که حتی جان کوپر، پتانسیل یک خودروی مسابقه‌ای را نیز درون آن کشف کرد. پتانسیلی که منجر به تولد خودروی جدید مینی کوپر شد.

جگوار نوع E

در طول مدت پادشاهی مینی، به‌عنوان خودروی نمادین برای هر مرد و زن در بریتانیا، جگوار نیز خودروی جذاب و خوش‌ساخت خود را در سال 1961 و در موتورشو ژنو به نمایش گذاشت. خودرویی موسوم به نوع E که حتی انزو فراری، بعدها آن را زیباترین خودروی جهان معرفی کرد. خودرویی که نه‌تنها زیبایی و جذابیت داشت بلکه از یک خودروی مسابقه‌ای نوع D جگوار در مسابقات لمانس الهام گرفته‌شده بود که از موتور 3.8 لیتری خود، قدرت فوق‌العاده عالی 265 اسب بخار را به راننده خود هدیه می‌داد.

همچنین درزمانی که میانگین سرعت خودروها در جهان، چیزی حدود 161 کیلومتر در ساعت بود، جگوار نوع همچنین درزمانی که میانگین سرعت خودروها در جهان، چیزی حدود 161 کیلومتر در ساعت بود، جگوار نوع E، توانایی رسیدن به‌سرعت نهایی 241 کیلومتر بر ساعت را داشت.

استون مارتین DB5

در کل، می‌توان خودروهای ساخت شرکت‌های بریتانیایی را خودروهایی جذاب و خوش‌چهره معرفی کرد. مدل DB5 استون مارتین نیز یک گل سرسبد در بین طراحی‌های شکیل خودرویی این کشور بوده که در سال‌های 1963 تا 1964 به تولید رسید. خودرویی با طراحی خارجی فوق‌العاده جذاب که حتی جیمز باند نیز دریکی از فیلم‌هایش از آن استفاده کرد.

قلب تپنده زیر کاپوت DB5، یک موتور 4 لیتری 6 سیلندر تخت بوده که می‌توانست قدرت عالی 282 اسب بخار را تولید کرده و DB5 و سرنشینان درون آن را به‌سرعت نهایی 233 کیلومتر بر ساعت برساند.

لندروور دیفندر

پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت لندروور، تجربه زیادی را به‌واسطه ساخت خودروهایی در زمان جنگ به دست آورده بود و حالا پس از فرونشستن غبارهای جنگ‌ها جهانی، این شرکت بریتانیایی می‌رفت تا یک خودروی مستحکم و درعین‌حال کاربردی را به تولید برساند. شرکت روور باید خودرویی می‌ساخت تا بتواند درزمینهٔ بازارهای خارجی نیز موفق عمل کرده و با آوردن ارزهای خارجی به داخل بریتانیا، در بازسازی پس از جنگ این کشور نیز سهیم باشد.

درنهایت و با توجه به پیشنهاد یکی از مهندسان این شرکت بانام مائوریس ویلکس، این شرکت خودرویی را تولید کرد که توانست موفقیت بسیار عالی را کسب کرده و این شرکت را دررسیدن به هدفش، موفق کند.

جگوار XJ220

خودروی XJ220، در سال‌های 1992 تا 1994 تولید شد اما داستان اصلی آن از سال 1988 و در موتورشو بیرمنگام بریتانیا شروع شد.XJ220 به‌اندازه کافی جذاب و خوب بود تا جگوار بتواند 1,500 دستگاه از آن را با پیش‌پرداخت 50,000 پوندی سفارش بگیرد. سپس، این خودرو نیاز به بازمهندسی برای تولید نهایی پیدا کرد و این در هنگامی بود که اقتصاد رو به ضعف می‌رفت و به همین خاطر، افراد زیادی، بیعانه خود را پس گرفتند.

اما جگوار، از دل شکست، سعی در به دست آوردن پیروزی کرده و 271 دستگاه XJ220 را باقیمتی حدود نیم میلیون دلار به فروش رساند. بالاتر از همه‌ی این‌ها، این خودرو توانست تبدیل به سریع‌ترین خودروی جهان در زمان خود شود که به‌سرعت نهایی 341 کیلومتر بر ساعت رسید.

مک لارن F1

مک لارن F1، یک ابرخودروی جذاب و قدرتمندی بود که با کمک موتور اصالتاً متعلق به BMW خود، یک وسیله واقعاً پرسرعت در زمان خود محسوب می‌شد. خودرویی که در آن، از عجیب‌ترین مواد موجود در قسمت‌های متفاوت آن استفاده‌شده و باوجود استفاده از موتور حجیم V12، تنها 1,138 کیلوگرم وزن داشت و در اوایل دهه 90 میلادی، می‌توانست به‌سرعت نهایی بسیار عالی و خیره‌کننده 386.2 کیلومتر بر ساعت برسد.

رنج روور

شاید ایده ساخت یک خودروی پرکاربرد و استفاده از سیستم تعلیق قدرتمند در آن و درنهایت، قرار دادن یک موتور 8 سیلندر در زیر کاپوت، امروزه کمی رایج به نظر برسد؛ اما در دهه 70 میلادی، شرکت بریتانیایی روور، با تولید و عرضه یک شاسی‌بلند، قبل از دیگران، بازی را به‌کلی تغییر داد.

این شرکت در آن سال‌ها مشغول تولید سدان هایی بزرگ، سریع و راحت بود و باید برای ساخت یک شاسی‌بلند، سیستم شاسی و موتور را نیز مطابق آن تولید می‌کرد. نتیجه این کار روور، تولد یک شاسی‌بلند جذاب دو دیفرانسیل لوکس بود که در نوع خود، هیولایی برای جاده‌های آفرود به شمار می‌رفت.

لوتوس الیزه

لوتوس همیشه یک شرکت مهندسی پیشرو بوده و با بازگشت به ده 90 میلادی، این شرکت به یک خودروی جاده‌ای جذاب نیاز داشت. خودروی اسپرت جاده‌ای لوتوس که در سال 1996 پا به جاده گذاشت، یک خودروی فوق‌العاده سبک است که علم روز مهندسی را در خود جای‌داده بود. استفاده از آلومینیوم در سیستم تعلیق و چسب کاری مدرن به‌جای جوشکاری، این امکان را به لوتوس داد تا در پشت پرده، به پیشرفت‌های خود ادامه دهد.

مک لارن P1

یک ابرخودروی جذاب که این بار با سامانه هیبریدی به نبرد رقیبان رفته است. قلب تپنده P1، یک موتور 3.8 لیتری 8 سیلندر با توربو دوقلو بوده که باوجوداین حجم نسبتاً کم، می‌تواند قدرت سرسام‌آور 904 اسب بخار را با کمک موتور الکتریکی خود تولید کند. تمامی 375 دستگاه تولیدشده از P1، به‌سرعت پیش‌فروش شدند و این خودرو نیز به یکی از برترین‌های قرن بیست و یکم تبدیل شد.

منبع Carbuzz
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.