مکمل بنزین
گوناگونخبر

توقف تولید فولکس‌واگن بیتل

فولکس‌واگن بیتل یکی از قدیمی‌ترین خودروهای موجود در بازار است که بیش از 80 سال در اکثر کشورهای دنیا حضور داشته است. خط تولید این خودرو در آلمان، بلژیک، ونزوئلا، آفریقای جنوبی و … فعالیت داشت و هفته پیش آخرین نسل از این خودرو در خط تولید شهر پوئلا مکزیک ساخته شد.

فولکس‌واگن بیتل یا قورباغه‌ای را می‌توان نماد آزادی، تفریح و تقابل فرهنگ‌ها دانست. در واقع این خودرو توسط آدولف هیتلر آلمانی که به آقای پورشه دستور ساخت خودروی ارزان ولی باکیفیت و قابل اعتماد را داده بود در سال 1933 ساخته شد. جالب است بدانید که فولکس‌واگن در زبان آلمانی به معنای “خودروی مردم” ترجمه می‌شود. موتور و پیشرانه این خودرو در عقب به جای صندوق عقب جای گرفته و صندوق عقب در جلو تعبیه شده است که طراحی منحصر به فردی به این مدل داده است.

مهندسان آلمانی فولکس واگن توانستند این مدل خودروی سایز کوچک را به تیپ واگنی ورود دهند و از این رو با کاربردی‌تر شدن آن حضورش در جنگ جهانی دوم بیشتر از دیگر خودروهای موجود و تولیدی در آن زمان بود. بعد از جنگ جهانی دوم ارتش بریتانیا توانست مالکیت خط تولید این خودرو را خریداری کند و دوباره تولید فولکس‌واگن بیتل را رونق ببخشد. ولی دولت بریتانیا بعد از مدتی دریافت که تولید مدل بیتل برایش مقرون به صرفه نیست و از این رو مالکیت آن را در سال 1949 میلادی دوباره به آلمانی‌ها داد.

از سال 1951 با ورود این خودرو به کشورهای مختلف جهان فروشش بیشتر شد به طوریکه هر سال 100 هزار تا از این خودرو بیشتر تولید و فروخته می‌شد. این خودرو در ایالات متحده آمریکا تاریخچه متفاوتی دارد و در دهه 1960 میلادی فروش چشمگیری در این کشور داشت به طوریکه خودروی محبوب جوانان و افراد مسن شناخته شده بود. البته حضور این خودرو در فیلم‌های هالیوودی باعث رشد چشمگیر فروشش در بازار آمریکا شد.

در زندگی 80 ساله بیتل فراز و نشیب‌هایی وجود داشته است برای مثال در سال 1978 میلادی مسئولان کمپانی فولکس‌واگن تصمیم به بستن خط تولید نسل اول این مدل کردند و وارد فاز نسل دوم و سوم از این خودرو شدند به طوریکه فولکس‌واگن گلف را جایگزینی برای این خودرو معرفی کردند.

اما خط تولید مدل بیتل به کشور مکزیک منتقل شد و از سال 1967 الی 2003 توانست در این کشور تولید شود. رویهم رفته از این خودرو مابین سال‌های 1938 الی 2003 بیش از 21 میلیون دستگاه ساخته شد. در دوره سوم زندگی این خودرو یکی از نوه‌های آقای پورشه تصمیم به بازسازی این خودرو گرفت و ورژن جدیدی از آن را وارد بازار جهانی کرد. این نسل جدید از فولکس‌واگن بیتل نیز توانست فروش حدود 1.7 میلیون دستگاه در سراسر جهان داشته باشد. باید اعلام کنیم که دیگر از این خودرو در هیچ خط تولیدی از جهان ساخته نمی‌شود و یواش یواش باید با این خودروی دوست داشتنی خداحافظی کنیم. مرسی فولکس‌واگن قورباغه‌ای برای اینکه در زندگی ما حضور داشتی!

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا