مکمل بنزین
رپورتاژ

پیکار بین سراتو و اکسنت

چقدر احتمال دارد که وقتی یک تاس را می‌اندازیم، جفت بیاوریم؟ به همان میزان احتمال این هم هست که برای خودروهای خارجی رقیبی کاملا مشابه در کمپانی دیگر وجود داشته باشد. گاهی این شباهت آنقدر زیاد است که مردم فرقی بین آن پیدا نخواهند کرد. همچنین گاهی هر دو تقریبا در یک بازه قیمتی قرار دارند و این انتخاب از بین آنها را سخت‌تر می‌کند. مثلا هیوندا اکسنت و کیا سراتو یکی از این تاس‌های جفت هستند که هم شباهت زیادی دارند و هم در رده قیمتی مشاهبهی هستند.:

چهره‌ای مثل اکسنت

اگر این مقایسه را از ظاهر شروع کنیم باید بگوییم هیوندای اکسنت طراحی به‌روزتر و باسلیقه‌تری دارد. اولین اکسنت در دهه 90 میلادی تولید شد اما بیشترین مدلی که در بازار دست دوم مانند سایت دیوار دیده می‌شود، مدل 2014 تا 2018 آن است. علاوه بر اکسنت وارداتی، کرمان موتور نیز از این خودرو تولید می‌کند. همه سراتوهایی که در کشور ما وجود دارد از نوع سدان است. مدل‌های مونتاژی اول برخی آپشن‌ها را حذف کرد اما سپس مدل مجهز تر آپشنال را با همین امکانات ارائه داد. این امکانات شامل کروز کنترل، تهویه هوای مطبوع، خاموش روشن کردن بدون کلید، سانروف برقی، پدال دنده پشت فرمان، سنسور و دوربین عقب می‌شود.

این خودرو به موتوری 1.6 لیتری با جعبه دنده‌ای چهار سرعته مجهز شده ولی در شتابگیری شانس زیادی در برابر خرید کیا سراتو ندارد. در واقع محصول کیا هم در شتابگیری اولیه زودتر از زمین کنده می‌شود و هم در شتابگیری ثانویه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.  با این حال محصول هیوندای مصرف سوخت بهتری دارد چرا که اگرچه یک ثانیه دیرتر از سراتو به 100 کیلومتر سرعت می‌رسد اما در مقایسه سراتو در 100 کیلومتر 7.1 لیتر بنزین می‌سوزاند و اکسنت 6.4 لیتر. این مصرف سوخت کم هم بیشتر مدیون موتور کوچک‌تر و به خصوص 300 کیلوگرم وزن سبک‌تر خود است. همچنین برای این خودروی سبک‌تر بدنه کوچک‌تری طراحی شده که آن را مناسب رانندگی در شهر کرده است.

شتابی مثل سراتو

اگرچه اکسنت ظاهر زیباتری در برابر سراتو داشت اما کابین سراتو به خصوص در صندلی عقب جادار تر از اکسنت است. سراتو هم مانند اکسنت نسخه وارداتی و هم مونتاژی دارد. مونتاژی بودن هر دو خودرو باعث می‌شود که دسترسی به قطعات برای مالکان راحت‌تر باشد و هزینه نهایی آن را کاهش دهد. امکانات ایمنی که در سراتو (به خصوص نمونه‌های وارداتی) نصب شده امتیاز بیشتری در بخش ایمنی به این محصول کیا می‌دهد. از نظر موسسه‌های ایمنی مختلف مانند موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا هم سراتو یک ستاره بیشتر بر شانه‌اش نصب کرده است. با این حال اگر این رقابت را بین سراتوی سایپا انجام دهیم دیگر برتری در آن دیده نمی‌شود.

این ماشین کیا با موتوری دو لیتری به بازار کشور ما وارد شد که در مقایسه با اکسنت پیشرانه قوی‌تری به حساب می‌آید. همچنین در سراتو یک جعبه دنده شش سرعته نصب شده اما همانطور که دیدیم حریف او یک گیربکس چهار سرعته داشت. با وجود این تفاوت‌ها هر دو سیستم تعلیق مشابهی دارند و یک سواری متوسطی به سرنشینان هدیه می‌دهند. همچنین عایق‌بندی هر دو خودرو طوری بوده که اندکی صدای موتور به داخل هم نفوذ می‌کند. علی رغم همه این حرف‌ها تا وقتی به طور آزمایشی سوار هر دو نشویم نمی‌توانیم تصمیم قطعی برای خرید یکی از این خودرو ها بگیریم. دسترسی به هر دو خودرو راحت است و بازار بزرگی مثل سایت دیوار می‌تواند در انتخاب به کمک ما بیاید.

منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا