مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوگوناگون

در بادهای شدید، چگونه با موتور رانندگی کنیم؟

بدون شک رانندگی با موتورسیکلت می‌تواند ما را در هر شرایط آب‌وهوایی از روزهای فوق گرم سال گرفته تا روزهای بارانی و … قرار دهد. در بیشتر مواقع و به‌عنوان راننده، می‌توانیم دید نسبتاً مناسبی را از محیط اطراف خود داشته باشیم به‌جز یک حالت که نسبت به بقیه کمی سخت‌تر است. هوای طوفانی یا در هنگام باد شدید.

نکته مثبتی که در رانندگی با موتورسیکلت وجود داشته و هنگامی‌که با خودرو رانندگی می‌کنیم نمی‌توانیم آن را درک کنیم، همین مسئله وجود داشتن میزان متفاوتی از جریان باد در هوا است. جریان بادی که رانندگان موتور، می‌توانند به‌خوبی آن را حس کنند. گاهی اوقات، باد اطراف کاملاً بی‌آزار و ملایم بوده و گاهی اوقات نیز آن‌قدر باد سخت و شدیدی است که تبدیل به یک مورد آزاردهنده برای موتورسواران می‌شود. گاهی اوقات نیز این باد به‌قدری شدید است که می‌تواند مسیر راننده را به سمت خارج از جاده و پرت شدن از روی موتور، عوض کند.

بادهای شدید شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به بادهای دائمی ایجاد می‌کنند. مورد دومی، برای یک موتورسوار، بسیار راحت‌تر بوده درحالی‌که در بادهای شدید، احساس می‌شود که جریان باد در حال بلند کردن و تغییر مسیر دادن چرخ‌های موتور از زیر پای راننده هستند.

اما اگر جریان باد شدید بوده و کار را برایتان سخت کرد، اولین کار و شاید مفیدترین آن‌ها این باشد که سرعت موتور را کم کرده و با سرعت‌های بالا نرانیم. البته موتورهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر به دلیل پایین‌تر بودن مرکز ثقل نسبت به موتورهای بلندتر و سبک‌تر، رانندگی در این‌طور آب‌وهوا را برای راننده خود آسان‌تر می‌کنند.

باد ممکن است درون خود مانند بعضی از شهرهای ایران، شن و ماسه و خاک و یا حتی تیکه‌هایی از چوب، قوطی‌های فلزی و یا هر چیز دیگری که بتواند باعث آزار موتورسوار شود را داشته باشد. پس در این‌طور مواقع، اگر رانندگی واجب نیست که هیچ اما اگر مجبور به راندن هستید، مهم‌ترین قسمت بدنتان در این هنگام، چشمانتان بوده که حفاظت از آن‌ها تا حد بالایی مهم و حیاتی هست.

البته این را هم باید دانست که این باد شدید همراه با متعلقات خود، در شهرهایی با ساختمان‌های بلند که خود موانع خوبی برای آن‌ها به شمار می‌آیند کمتر اتفاق افتاده و بیشتر در فضای باز و بیابانی ممکن است ایجاد شوند.

اما راهکاری که می‌توان در این‌گونه مواقع انجام داده و حداقل ایمنی خودمان را تضمین کنیم چیست؟ ابتدا باید خونسردی خودمان را حفظ کنیم. بگذارید موتور، کمی در این باد شدید، تکان بخورد چون انرژی بسیار زیادی برای ثابت نگه‌داشتن آن،‌که البته ممکن هم نیست، نیاز است. زانوها، بازوها و بالاتنه بدنه خود راکمی در حالت بازتر قرار داده و زیاد روی موتور، خود را جمع نکنید. روی خط خود مانده اما اگر نشد، لازم به فشار بیش‌ازحد به خود و موتورتان نیست.

به حرکت درختان اطراف خود (اگر در مسیر شما درختی وجود دارد) توجه داشته باشید تا بتوانید جهت باد را به‌خوبی تشخیص دهید. حتماً کلاه ایمنی سرتان کرده و شیشه آن را نیز پایین بکشید تا گردوغبار و آشغال‌هایی که در هوا معلق هستند به‌صورت و چشمتان آسیبی نرسانند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا