مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

موتور به عنوان قلب تپنده و بخش اصلی خودرو دارای حساسیت‌های زیادی است که باید دقت زیادی در محافظت از آن صورت بگیرد. داغ شدن بیش از حد موتور هم یکی از موضوعاتی است که ممکن است گریبانتان را گرفته و مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید.دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

با چرخان باشید تا دلایل داغ کردن بیش از حد موتور، راه‌های جلوگیری و عواقب آن را با هم بررسی کنیم.

1 – دلایل داغ کردن موتور

در موارد زیر سعی کردیم تا شما را با دلایل داغ کردن بیش از حد موتور آشنا سازیم:

نیروی بیشتر از حد معمول و استاندارد

موتور خودرو برای تولید نیرو از سوخت استفاده و احتراق ایجاد می‌کند. فرم این احتراق‌ها به شکل انفجار است که باعث می‌شود گرمای زیادی درون سیلندر‌ها بوجود بیاید و به تبع باعث داغ شدن موتور شود. ولی اثر داغی توسط خنک کننده موتور خنثی می‌شود و آسیبی به موتور اتومبیل نمی‌رسد.

اما در صورت آوردن فشار بیش از حد به موتور خودرو، مقدار سوخت مصرفی افزایش می‌یابد و برای تولید نیروی بیشتر باید انفجار‌های بزرگتری در پیشرانه خودرو صورت بگیرد تا انتظارات شما را برآورده سازد ولی این میزان از احتراق باعث بوجود آمدن گرما در بین سیستم‌های داخلی خودرو می‌شود. میزان دمای بالا رفته در پیشرانه خودرو تا حدی توسط سیستم خنک‌کننده اتومبیل کاهش پیدا می‌کند ولی مقدار زیاد گرما، باعث داغ شدن موتور و ایجاد آسیب برای قطعات آن می‌شود.

نشتی در سیستم تهویه

وظیفه‌ی اصلی سیستم تهویه و رادیاتور اتومبیل کنترل کردن دمای موتور و جلوگیری از داغی بیش از حد آن است. حال اگر در مسیر لوله‌هایی که در مخزن مایع خنک‌کننده موتور و رادیاتور هستند نشتی و سوراخ کوچکی وجود داشته باشد و یا حتی اگر نشتی در بدنه‌ی رادیاتور باشد، مجموعه‌ تهویه به‌اصطلاح هوا می‌گیرد. هوا گرفتن یعنی هوا از طریق نقطه‌ای که در نقطه‌ای از مجموعه ایجاد شده وارد شریان گردش مایع خنک‌کننده می‌شود و پس از ورود، به شکل حبابی از هوا در قسمتی از شریان جا می‌گیرد و مانع رسیدن مانع خنک‌کننده به موتور می‌شود و نتیجه آن داغ شدن غیر معمولی موتور است.دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟ مایع خنک‌کننده‌ی غلیظ

اگر از مایع‌ خنک کننده بی‌‌کیفیت استفاده کنید در فصل‌های سرد و در زمان افت دما دچار مشکل خواهید شد و خود مایع باعث مسدود شدن شریان سیستم تهویه و رادیاتور می‌شود و در نتیجه آن موتور بیش از حد داغ می‌کند و عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهد.دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

 خرابی واتر پمپ

واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. و خرابی آن می‌تواند موجب افزایش دمای خودرو شود. ( پس اگر واتر پمپ شما قدیمی شده است حتماً اقدام به تعویض آن کنید.)

 کم بودن مقدار روغن موتور

روغن‌موتور نقش مهمی در کاهش دمای موتور دارد و از داغ کردن بیش از حد موتورجلوگیری می‌کند. درواقع روغن 75 تا 80 درصد از گرمای موتور را از بین می‌برد و همچنین با کم کردن اصطکاک قطعات خودرو  باعث می‌شود تا روان‌تر کار کنند و باعث افزایش دما نشوند.دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

2 – راه‌های جلوگیری

همان‌طور که می‌دانید این اتفاق می‌تواند روزی خودرو شما را دچار مشکل کند پس بهتر است با انجام چند کار نسبتاً ساده، از وقوع آن جلوگیری کنید و عمر خودرو خود را بیشتر نمایید.

ضد یخ آماده داشته باشید: همیشه یک ظرف آماده ضد یخ که با مقدار مساوی آب مخلوط شده باشد در خودرو نگه دارید تا در شرایط اضطرار بتوانید از آن استفاده کنید.

رادیاتور، واترپمپ ، ترموستات و فن‌های خنک کننده خودرو را بررسی کنید و در صورت مشاهده‌ی ایرادی حتماً اقدام به تعمیر و تعویض آن‌ها نمایید.

همیشه مقدار خنک کننده را چک کنید: به‌طور منظم مخزن مایع‌ خنک‌کننده را بررسی کنید و همچنین در تاریخ معین روغن‌موتور را تعویض کنید.سعی کنید این کار را به عادت رانندگی تبدیل کنید و از خنک کننده‌های بی کیفیت و یا خنک کننده‌هایی که تغییر رنگ داده باشند و یا ته نشین شده باشند خودداری کنید.

کندانسور را تمیز کنید: با جمع شدن ضایعات در قسمت جلوی اتومبیل سیستم تهویه خودرو به مرور زمان دچار مشکل می‌شود اما با تمیز کردن مداوم کندانسور خودرو این مشکل به راحتی حل می‌شود.

سعی کنید از مسیر هایی تردد داشته باشید که کم ترافیک تر باشند. حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب، سبب می شود تا هوا در موتور جریان یافته و موتور خنک تر شود.

روغن موتور را به صورت منظم و دوره‌ای تعویض کنید . استفاده طولانی مدت از روغن موتور باعث می‌شود تا روغن خاصیت ابتدایی خود را از دست دهد و در هنگام برخورد با قطعات داغ موتور، نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه خنک کنندگی لازم را نداشته باشد.

3 – عواقب داغ شدن بیش از حد موتور

داغ شدن بیش از حد موتور آسیب‌های بسیاری را به موتور خودرو وارد می‌نماید و مهم‌ترین آسیب آن به سرسیلندرها و سوپاپ‌ها وارد می‌شود و ممکن است هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد. در واقع این گرما باهث تغییر فرم قطعات پیشرانه خودرو می‌گردد و اگر به آن توجه نشود می‌تواند باعث ایجاد آتش سوزی در پیشرانه خودرو شود. همچنین سیستم تهویه خودرو به علت مجاورت با موتور تحت تاثیر افزایش دمای موتور خودرو قرار دارند و داغ شدن بیش از حد پیشرانه قطعا به این سیستم‌ها نیز آسیب می‌رساند. پس بهتر است قبل از بروز مشکلات احتمالی اقدام به جلوگیری از آن ها نماییم.

دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

حامد محمدی

کارشناس و فعال خودرو تحلیلگر مسائل و قیمت‌ها Dr_HamedMohammadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا