مکمل بنزین
خبرداخلی

بازار خودروهای خارجی در انتظار تمدید مهلت ترخیص وارداتی‌ها!

وضعیت بازار خودروهای خارجی چند وقتی است که به دلایل مختلف از جمله کاهش نرخ ارز و همچنین ترخیص هزاران خودروی خارجی از گمرکات کشور در حال نزول بوده و عملا در رکود عمیقی فرو رفته است ولی با نزدیک شدن به پایان مهلت ترخیص خودروهای خارجی، نگرانی‌ها نیز در حال افزایش است.

به گزارش چرخان، خودروهای دپو شده در گمرک که اغلب آنها به دلیل مسائل ارزی در گمرکات کشور متوقف هستند، به مساله این روزهای فعالان بازار خودروهای خارجی تبدیل شده و بسیاری از این فعالان معتقدند که ترخیص این خودروها به شدت در قیمت خودروهای خارجی تاثیر گذاشته و در صورتی که این روند ادامه دار نباشد و چندین هزار خودروی باقیمانده در گمرک ترخیص نشوند باید شاهد افزایش قیمت دوباره آنها باشیم.

تعرفه واردات خودروهای خارجی واردات خودرواز سوی دیگر بعضی از کارشناسان نیز معتقدند که تعداد خودروهای باقیمانده در گمرک به اندازه‌ای نیست که در قیمت این خودروها موثر باشد و عملا ترخیص چند هزار خودرویی که در حال حاضر انجام شده، تاثیر همه خودروهای وارداتی را داشته است ولی به هر حال جو روانی ترخیص یا عدم ترخیص این خودروها را نمی‌توان انکار کرد و باید هر چه سریعتر مقدمات تمدید مهلت ترخیص را فراهم کرد تا دلالان و سودجویان بازار از این فرصت سو استفاده نکنند.

در همین راستا مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت خودروهای وارداتی باقیمانده در گمرک و مهلت ترخیص این خودروها گفت: در حال حاضر پیش‌نویس طرحی آماده شده است تا آن دسته از خودروهایی که دارای مدارک کامل برای ترخیص هستند ولی به دلیل اتمام مهلت ترخیص امکان این کار را نداشتند بتوانند اقدامات نهایی را انجام داده و خودرو ترخیص شود.

آزادسازی واردات خودرو ممنوعیت واردات خودروگفتنی است که طبق مصوبه هیات دولت از 16 دی ماه سال گذشته تا 16 تیرماه سال جاری، آن دسته از خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور با توجه به بخشنامه اجرایی دولت ترخیص خواهند شد که در این مدت چیزی در حدود 7 هزار خودرو ترخیص شده و طبیعتا با توجه به تعداد بالای این خودروها تقریبا چیزی در حدود 8 هزار دستگاه از این خودروها منتظر دریافت تاییدیه نهایی برای ترخیص هستند.

طبق گفته مسئولین گمرک چیزی در حدود 1050 خودروی دیگر نیز تمام مدارک مربوطه را دریافت کرده‌اند و اظهارات گمرکی خود را تحویل داده‌اند ولی به دلیل اتمام مهلت ترخیص خودروها امکان ترخیص ندارند که با توجه به این موضوع بایستی دولت هر چه سریعتر مصوبه مربوط به بخشنامه 16 دی ماه خود را تمدید نماید تا این دسته از خودروها نیز قابلیت ترخیص داشته باشند.

خودروهای وارداتیگفتنی است که طبق پیش بینی بعضی از کارشناسان بازار در صورت تمدید مهلت این بخشنامه و همچنین ادامه دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار آزاد باید شاهد کاهش قیمت قابل توجه در بازار این خودروها باشیم. طبیعتا کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت خودروهای خارجی چیزی نیست که نتوان به آن دست پیدا کرد ولی این موضوع نیازمند توجه و تسریع دولت است. از سوی دیگر کاهش قیمت خودروهای خارجی تاثیر مثبتی را روی خودروهای داخلی خواهد گذاشت و طبیعتا این موجبات متعادل شدن بازار نیز خواهد شد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا