مکمل بنزین
خبرداخلی

سود نجومی بعضی از دلالان بازار خودرو و دست خالی خودروسازان!

بهم ریختگی بازار خودرو در یکسال اخیر باعث شد تا بسیاری از سودجویان و دلالان بازار به سودهای کلان و بادآورده‌ای برسند. بعضی از برآوردها نشان می‌دهد که سود حاصل از دریافت خودرو با قیمت کارخانه و فروش آن در بازار، چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان را روانه جیب دلالان کرده است!

به گزارش چرخان، چند وقتی است که تیر انتقادات کارشناسان به سمت خودروسازان بزرگ کشورمان نشانه رفته است که از جمله این انتقادات مربوط به خودروهایی است که در پارکینگ شرکت‌ها دپو شده است و خودروسازان به بهانه نبود بعضی از قطعات این خودروها از عرضه آنها به بازار خودرو خودداری می‌کنند که طبیعتا این اتفاق باعث شد تا قیمت خودروهای داخلی در بهار 98 به اوج خود برسد و رکوردهای عجیب و غریبی برای این محصولات به ثبت برسد.

خودروهای داخلی بازار خودرواز دیگر انتقاداتی که به خودروسازان وارد شده است، بحث عدم ایفای تعهدات گذشته این شرکت‌هاست که بسیاری از مشتریان دارای حواله سال 97 این شرکت‌ها هنوز به خودروهای ثبت نامی خود نرسیدند، در حالیکه خودروسازان بعد از این پیش فروش‌ها نیز بازهم اقدام به پیش فروش و فروش محصولاتشان کردند که انتقادات و اعتراضات مردم را در پی داشت.

نکته جالب اینجاست که مسئولین وزارت صنعت و مجلسی‌ها نسبت به این موضوع اعتراض دارند و انتقادات رسمی و غیررسمی به عملکرد خودروسازان داشتند ولی مشخص نیست که چرا این انتقادات به مصوبات اجرایی تبدیل نمیشد و اقدام جدی از سوی این نهادها صورت نمی‌گرفت ولی به هر حال کمک‌های چند هزار میلیارد تومانی وزارت صنعت باعث شد تا خودروسازان دست به کار شده و عرضه خود را بالا ببرند.

خودروهای داخلی خودروالبته از دیگر نکات قابل ذکر وضعیت فعلی، اقدامی است که گروه خودروسازی ایران‌خودرو انجام داد و در بحبوحه مشکلات تولید خودروهای پرتیراژ از خط تولید پژو 301 رونمایی کرد و وعده تولید 50 هزار دستگاه از این خودرو را نیز به مردم داد که باید دید ماحصل آن و محصول نهایی که به دست می‌رسد، به چه نحوی خواهد بود.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه‌ای پیرامون صنعت خودروسازی کشور و بازار خودرو گفت: قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت زیان زیادی را برای خودروسازان به ثبت رساند که این اتفاق باعث شد تا بعضی از افراد با ثبت نام خودرو بتوانند 20 تا 200 میلیون تومان سود کسب کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در ادامه به تولید خودروهای پژو 301 اشاره کرد و افزود: در مورد خودروی پژو 301 نیز باید بگویم که سرمایه گذاری زیادی برای تولید این خودرو انجام شده و قطعه‌سازان نیز با سرمایه‌گذاری فراوان وارد عرصه تولید این خودرو شده‌اند. ما پس از خروج آمریکا از برجام نگرانی‌هایی را در مورد تولید قطعه سازان داشتیم که به چه نحوی انجام خواهد شد ولی در حال حاضر داخلی سازی خودرو 61 درصد بوده و به زودی به 80 درصد خواهد رسید.

نجفی‌منش در ادامه به موضوع کمک‌های دولتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته وعده کمک 4 هزار میلیارد تومان ریالی و 7 هزار میلیارد تومان ارزی داده شده بود که از مبلغ ریالی 3850 میلیارد تومان به خودروسازان داده شد ولی هنوز رقمی از کمک ارزی به خودروسازان نشده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. هرچی سر مردم میاد از بی عرضگی و بی سوادی و مفت خوری مسئولای بی لیاقت کشور هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا