Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

12 دفعه خارق العاده ای که خودروسازان، برنامه فضایی داشته اند!

شرکت‌های خودروسازی علاوه بر اینکه در طول تاریخ توانسته‌اند هرروز نوآوری‌های مدرن و جذابی را ارائه دهند، بخش مهمی از سفرهای فضایی و اکتشافات مربوط به فضا، در طول دهه‌های اخیر نیز بوده‌اند.

شاید با نگاهی گذرا به موشک سنگین فالکن (Falcon) شرکت SpaceX که ایلان ماسک معروف، مؤسس و مدیر آن است بسیار هیجان‌انگیز و جذاب به نظر برسد اما در کنار این جذابیت، باید این را نیز دانست که این، اولین باری بوده است که یک شرکت خصوصی توانسته است مرزهای خود را فراتر از مدارهای زمین گذاشته و حتی یک خودروی برقی تسلا را نیز روی این فضاپیما قرار دهد.

هرکسی که فیلم زنده از پرتاب فالکن را در سال 2018 دیده باشد، به‌خوبی متوجه میزان الهام‌بخش بودن این موشک و سوارشدن یک خودروی تسلا برای چرخیدن دور یک مدار و کوچک شدن این خودرو حین فاصله گرفتن از زمین شده است.

به مناسبت 50 ساله شدن پرتاب سفینه آپولو 11 و قدم گذاشتن انسان روی کره ماه، در این مطلب چرخان قصد داریم، شرکت ای خودروسازی را معرفی کنیم که تاکنون در این زمینه فضایی فعال بوده‌اند. البته تسلا اولین شرکتی نبوده که این کار جالب را انجام داده و این‌گونه فعالیت‌های خودروسازان برای اکتشافات فضایی، به اوایل دهه 60 میلادی بازمی‌گردد.

شرکت تسلا

 موشک فالکن هوی (Heavy)

البته که باید این فهرست را با بلندپروازی‌های آقای ایلان ماسک و قرار دادن یک دستگاه خودروی تسلا رودستر روی موشک فالکن برای فرستادن آن به فضا شروع کرد. مدیرعامل بودن در یک شرکت خودروسازی مانند تسلا و همچنین یک شرکت فضایی مزیت‌های این‌چنینی را نیز می‌تواند برای او به ارمغان بیاورد.

پس چه یکی از طرفداران این فرد خلاق باشید یا نه باید این را قبول کرد که ایلان ماسک، خوب بلد است که چگونه توجه جهان را به سمت خود جلب کند.

شرکت جنرال موتورز

 روبونات 2

جنرال موتورز، تاریخ طولانی و بزرگی در کمک‌رسانی به ناسا برای مأموریت‌های فضایی‌اش، داشته و از این نظر یک شرکت پیشتاز خودرویی به‌حساب می‌آید. با بازگشت به سال 2010، این خودروساز آمریکایی، از روبات فضانورد روبونات 2(Robonaut) خود رونمایی کرد. طبق نام این ربات می‌توان متوجه شد که روبونات یک ربات انسان‌نما بوده که می‌تواند در محیط‌های خطرناک فضایی، به کمک فضانوردان بیاید.

روبونات در اوایل سال 2011، توسط فضاپیمای شاتل دیسکاوری، به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده شد.

شرکت آئودی

ساخت ماه نورد لونار کوآترو

در سال 2016، شرکت آلمانی آئودی با یک گروهی موسوم به دانشمندان نیمه‌وقت همکاری کرد تا بتواند یک ماه نورد کوچک را تولید و به فضا ارسال کند. هدف آئودی فرستادن این ماه نورد جذاب به فضا در همین سال 2019 بوده که آن را در ایستگاه مرکزی آپولو 17 مستقر کند. مرکزی که آخرین مأموریت مربوط به ماه را در سال 1972 برای انسان رقم زد.درواقع، اگر آئودی بتواند در انجام موفق این مأموریت، قبل از شرکت‌های دیگر، اقدام کرده و موفق عمل کند، می‌تواند جایزه 30 میلیون دلاری گوگل موسوم به گوگل لونار ایکس پرایز را تصاحب کند.

شرکت جنرال موتورز

دستکش‌های روباتی (RoboGlove)

اگرچه شاید این دستکش مانند یک ماه نورد یا روبات هوشمند نتواند چندان مورداستفاده قرار بگیرد اما جنرال موتور با همکاری ناسا این دستکش‌ها را در خلال همان برنامه‌ی روبونات، معرفی کرد. این دستکش‌ها که با باتری تغذیه می‌شوند، می‌توانند میزان فشار وارده از دست فرد را احساس کرده و با افزایش قدرت به دست فضانورد، باعث کاهش خستگی او شوند.دستکشی که حتی روی زمین نیز می‌تواند بسیار مفید واقع‌شده و به تولید تجاری برسد.

شرکت جنرال موتور

ماه نورد آپولو

اگرچه ممکن است تسلا این ادعا را مبنی بر فرستان اولین خودروی زمین به فضا داشته باشد و آن را به نام خود ثبت کرده باشد اما این ماه نوردهای مأموریت آپولو هستند که به‌عنوان اولین خودروهای چهارچرخ، به‌صورت واقعی در فضا استفاده‌شده‌اند. خودروهای مفیدی که توانستند کمک شایانی را به فضانوردان در اکتشاف‌های فضایی‌شان کرده و در مأموریت‌های بعدی آپولو نیز به کار بیایند.

شرکت تویوتا

روبات فضانورد کیروبو

روبات کوچک، انسان‌نما و بامزه کیروبو (Kirobo)، توسط شرکت‌های مختلفی در ژاپن توسعه داده شد و در سال 2013، به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده شد. هدف از ساخت و عرضه این روبات کوچک، پیدا کردن راه‌های تعامل بین انسان و روبات درجایی است که در آن مقدار جاذبه صفر است.

همچنین، تویوتا در کیروبو، از سیستم فوق پیشرفته تشخیص صدا نیز برای هر چه هوشمندتر کردن این روبات کوچک استفاده کرده است.

شرکت نیسان با همکاری ناسا

توسعه خودروهای خودران

شرکت‌های نیسان و ناسا، چند سالی است که با کمک یکدیگر، روی پروژه سیستم‌های خودران، در حال کارکردن هستند. همین ماه گذشته بود که نیسان اعلام کرد، قصد توسعه برنامه‌های خود را برای سیستم‌های خودران روی زمین، براساس توافق صورت گرفته دارد و ناسا نیز بر اساس همین همکاری، می‌تواند ناوگان خودروهای فضانورد بین سیاره‌ای خود را گسترش و توسعه بیشتری دهد.

شرکت ناسا و برادران پارکر

طرح مفهومی مریخ‌نورد

این طرح مفهومی جذاب که در تصویر مشاهده می‌کنید، با همکاری شرکت طرح‌های مفهومی برادران پارکر و ناسا، به تولید ابتدایی رسیده و در مرکز فضایی کندی در فلوریدا آمریکا رونمایی شد. اگرچه این تصویر تنها نشانگر یک طرح مفهومی ونه تولید نهایی است اما می‌توان امیدوار بود که این شرکت بتواند چنین مریخ‌نورد زیبایی را برای یاری‌رساندن به فضانوردان، به تولید نهایی برساند.

شرکت ایراستریم (Airstream)

خودروی استروون (Astrovan)

این خودرو، نه مانند مورد قبلی از ظاهر چندان جذابی برخوردار است و نه در آن از فناوری‌های فوق پیشرفته و بسیار مدرن خبری است؛ اما این ون از یک نظر خاص است و آن‌هم رساندن خدمه شاتل‌های فضایی از محفظه‌های خود به سمت فضاپیما و یا از فضاپیما به سمت مکان‌های مخصوصی برای مدت بیش از 30 سال است.

شرکت لکسوس

اسکای جت

این طرح مفهومی که در سال 2017 در فیلم ولرین و شهر هزاران سیاره به نمایش درآمد، اگرچه یک طرح خیالی و علمی تخیلی و بسیار دور از واقعیت است، اما می‌تواند جسارت شرکتی مانند لکسوس برای رؤیاپردازی‌های فضایی را به نمایش بگذارد. رؤیاپردازی‌هایی که اگر نبودند، هیچ‌گاه هیچ موفقیتی درزمینهٔ خودرویی و فضایی به وجود نمی‌آمد.

شرکت لکسوس

فضانورد QZ 618

لکسوس در دنیای علمی تخیلی، می‌تواند رؤیاپردازی‌های جذاب و مفیدی را به نمایش بگذارد. ممکن است بیشتر ما تاکنون، اسکای جت را دیده باشید اما نمی‌توان از فضانورد جذاب QZ 618 در فیلم علمی-تخیلی و کمدی مردان سیاه‌پوش سال 2019، چشم‌پوشی کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا لکسوس واقعاً قصدی برای وارد شدن عملی به این صنعت را دارد یا خیر.

شرکت تویوتا

خودروی 6 چرخ ماه نورد

این ماه نورد، یک خودروی کوچک و خودران نیست. تویوتا و آژانس اکتشافات فضایی ژاپن، برای ساخت چنین وسیله جذابی که قابلیت تنظیم صددرصدی فشار درون خود را دارد برای بازگشت احتمالی انسان به ماه، به توافق رسیده‌اند. خودروی ماه نوردی که 5.8 متر طول داشته و 13 مترمکعب، فضای داخلی برای سرنشینان خود دارد.

این ماه نورد، با سلول‌های سوختی خورشیدی خود شارژ رسانی شده و نمونه اولیه آن نیز در سال 2022 آماده خواهد شد.

 

منبع Motor1
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.