مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

پیچیده ترین موتورهای خودرویی که تاکنون وجود داشته اند!

از زمانی که موتورهای احتراق داخلی جای پای خود را به صنعت خودروسازی باز کردند، همیشه یک دیواری از موانع مربوط به فن‌آوری جدیدتر، پیش روی شرکت‌ها برای توسعه این نوع از موتورها وجود داشت.

مهندسان، طراحان و شرکت‌های خودروساز باید برای هرچه بهینه‌تر کردن آن‌ها و درعین‌حال داشتن سطحی از قدرت کافی که بتواند تمامی نیازهای خودرو و راننده را برطرف کند نیز، تلاش می‌کردند. پس دراین‌بین، گاهی پیش می‌آمد که این موتورها به‌قدری پیچیده و مدرن طراحی می‌شدند که چندین سرو گردن از موتورهای رده میانی روز دنیا، بالاتر بوده‌اند.

با چرخان باشید تا نگاهی کوتاه به این موتورهای پیچیده و درعین‌حال قدرتمند و جذاب بیندازیم:

پورشه مدل 547

در تابستان سال 1952، اگرچه پورشه یک شرکت جوان و تازه‌کار به‌حساب می‌آمد اما تلاش زیادی برای تولید خودروهایی درخور مسابقات اتومبیل‌رانی انجام می‌داد. پورشه در سال قبل از آن، توانست در کلاسی که شرکت کرده بود، با موتور 1.1 لیتری خود، جایزه مسابقات لمانس را برنده شود؛ اما این خودروساز اشتوتگارتی به این راضی نبود و می‌خواست یک موتور باقدرت بیشتر را برای مسابقات به تولید برساند.

حاصل این تلاش سخت پورشه، قلب تپنده‌ای شد که آقای ارنست فورمان برای تنظیم چیدمان آن، نیاز به استفاده از اهرم‌ها و دنده‌های زیادی شد. اگرچه موتور نهایی یک موتور قابل‌اطمینان بود اما نیاز به ساعت‌ها آزمایش برای بازسازی داشت. با استفاده از همین موتور غول‌پیکر، پورشه توانست 5 پیروزی را در لمانس و تارگا فلوریو به دست آورد. درمجموع باید گفت که این موتور، میزبان 1,000 پیروزی مسابقات حرفه‌ای و 2,000 پیروزی در کلاس خود شد.

الدزموبایل (Oldsmobile) توربو راکت

اولین موتور توربوشارژ شرکت الدزموبایل، یک قلب تپنده V8 بود که در سال 1962 وارد میدان شد. همچنین در ابتدای راه، این موتور دارای مشکلاتی ازجمله نسبت تراکم بود که این شرکت توانست با راه‌اندازی سیستم تزریق پیچیده آب که می‌توانست به‌صورت ترکیب 50:50، متیل الکل و آب مقطر را به درون منیفولد ورودی تزریق کند، این مشکل را حل نماید.

همچنین، شرکت الدز موبایل با فروش این خودرو، به مشتریان خود یک بطری از ترکیب این دو مایع را نیز می‌داد تا به مشکلی درزمینهٔ نسبت تراکم موتوری برنخورند.

موتور ساب با نسبت تراکم متغیر

در دهه 90 میلادی، شرکت سوئدی ساب در حال کار، بر روی ساخت موتوری بود تا با ورودی بالا، بتواند قدرت قابل‌توجهی را نیز تولید کند؛ اما فشار ورودی بالا، نیاز به نسبت تراکم پایینی داشت تا از ضربه زدن‌های موتور، جلوگیری شود. در اوایل قرن بیست و یکم، ساب ایده موتوری با نسبت تراکم خود را پیاده‌سازی کرد. به این صورت که یک بلوک موتور به همراه قسمت سر موتور، به‌گونه‌ای تنظیم‌شده بودند تا با استفاده از بازوهای مکانیکی قسمت سر موتور، لولای قرارگرفته در آن بتواند تا 4 درجه کج شود.

این موتور، یک قلب تپنده 5 سیلندر با سامانه سوپرشارژ بود که به ازای هر لیتر از حجم خود، می‌توانست 150 اسب بخار قدرت تولید کند. ولی این موتور هیچ‌گاه نتوانست به مرحله تولید نهایی بر روی خودروهای این شرکت برسد.

موتور تریفلاکس شرکت‌های لنسیا-آبارث

هرگاه دنبال این بودید که از روی یک موتور کم‌حجم، قدرت قابل‌توجهی را به دست آورید باید سراغ خودروهای ایتالیایی بروید. لنسیا ECV که باهدف جایگزین شدن با لنسیا دلتا S4 در مسابقات رالی، جایگزین شده بود، دارای یک موتور کم‌حجم 1.8 لیتری بود. این خودروی می‌توانست، قدرت قابل‌توجه 600 اسب بخار را از این موتور 1.8 لیتری تولید کند.

این موتور، دارای دو عدد توربوشارژ بود که با استفاده از دو منیفولد جداگانه، می‌توانست در هرچه بالاتر بردن قدرت خروجی، کمک شایانی کنند. یک ورودی تکی، مسئول کشیدن هوا به داخل بود و با ورودی توربو، به سه عدد (Triflux) تبدیل می‌شدند. همچنین، این موتور به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود تا از زاویه‌ای خاص، شبیه یک ربات جذاب به نظر برسد!

موتور 8 سیلندر فولکس‌واگن

هنگامی‌که بحث به سمت طراحی موتورهای استثنائی و جذاب می‌رسد، فولکس‌واگن و تجربه بالای این شرکت آلمانی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن خواهند بود. یکی از موتورهای 8 سیلندر این شرکت که در خودروی پاسات مدل 2001 تا 2004 نصب‌شده بود نیز، یکی از همین موتورهای جذاب فولکس‌واگن بود.

جذابیت و پیچیدگی این موتور به این خاطر است که درواقع، موتور 8 سیلندر فولکس‌واگن ، از دو بلوک مجزای موتور 15-درجه VR4 تشکیل‌شده که با زاویه 72 و توسط تنها یک میل‌لنگ، به یکدیگر متصل شده‌اند. پس این بدان معناست که کل این موتور، یک بسته مستطیل شکل جمع‌وجوری است که می‌تواند در قالب یک خودرویی با موتور 6 سیلندر نیز جا شود.

موتور W16 بوگاتی

بوگاتی، این شرکت خلاق و پرکار، با تولید و راه‌اندازی عملی موتور 16 سیلندر بزرگ، جذاب و مدرن خود، به جهان ثابت کرد که چگونه می‌توان بسته‌ای جادویی را تولید کرد که مظهر قدرت و قابل‌اطمینان بودن باشد. موتور بوگاتی که بی‌شباهت به ترکیبی از چند موتور فولکس‌واگن و کنار هم قرار دادن آن‌ها نیز نیست، دارای 64 سوپاپ،4 عدد توربوشارژ و قدرت و گشتاور فوق‌العاده بالا است.

درواقع، این موتور ترکیبی از دو موتور 8 سیلندری است که با زاویه 90 درجه کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. برای این‌که بهتر با عجیب بودن و فوق پیچیده بودن این موتور بوگاتی آشنا شوید باید نگاهی به ترتیب احتراق در این موتور حجیم داشته باشید که به‌صورت زیر است:

1-14-9-4-7-12-15-6-13-8-3-16-11-2-5-10

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا