مکمل بنزین
رپورتاژ

بررسی خودروهای شاسی بلند برلیانس و وضعیت محبوبیت آن‌ها در بازارهای جهانی و ایران

برلیانس مدت‌ها است که یکی از شرکاتی تجاری اصلی بی ام و در بازار چین است و به همین علت توانسته است اسم و رسمی برای خود در چین به هم بزند. این کمپانی در مونتاژ خودروهای بی ام و عمکرد بسیار خوبی داشته است و توانسته اعتماد خودروسازی عظیم بی ام و را به خوبی جلب کند. در نتیجه روز به روز همکاری‌های این دو شرکت وارد مراحل تازه‌ای می‌شود تا جایی که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک برلیانس تنها تولید کننده خودروهای برقی بی ام و در جهان خواهد بود و محصولات الکتریکی بی ام و بعد از مونتاژ در کارخانه‌های برلیانس، از چین به سایر نقاط جهان صادر خواهند شد.

این همکاری‌های موفقیت آمیز پیش زمینه‌ای شد تا برلیانس تصمیم به تولید خودروهایی تحت برند خود بگیرد. هر چند محصولات این شرکت در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و خرید خودرو برلیانس در ایران به یک انتخاب عادی تبدیل شده است اما در بازارهای جهانی حرف زیادی برای گفتن ندارند. شاید خود مدیران ارشد برلیانس نیز با این موضوع که این شرکت بیشتر یک مونتاژ کننده موفق است تا یک تولید کننده، موافق باشند. با این حال سری v برلیانس که شامل شاسی بلندهای این شرکت است در حال تغییر این شرایط هستند. همکاری مستقیم بی ام و در تولید این محصولات باعث شده است که برلیانس گامی بلند برای جهانی شدن و تولید محصولاتی در خور شرایط بازارهای منطقه‌ای بردارد. در حال حاضر محصولات این خانواده شامل برلیانس v3، v5، v6 و v7 است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

برلیانس v3

کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی بلندهای برلیانس با نام برلیانس v3 به بازار عرضه می‌شود. این خودرو کوچک بعد از تجربه نیمه موفق برادر بزرگتر آن یعنی برلیانس v5، در سال 2014 روی خط تولید برلیانس قرار گرفت. طراحی برلیانس v3 برعهده مهندسان معروف آلمانی قرار داشت که قبل از آن نقش اساسی در طراحی نسل اول بی ام و سری 1 ایفا کرده بودند. در بسیاری از محافل این خودرو را به نوعی بی ام و i3 ارزان قیمت می‌دانند ولی برای مردم ایران برلیانس v3 شباهت بیشتری به برلیانس h220 دارد. جالب است که بدانید پلتفرم این دو خودرو نیز یکسان است. این خودرو با موتورهای 1.5 لیتری 4 سیلندر معمولی و توربو به همراه گیربکس 5 دنده دستی و اتومات بیشتر در بازار چین عرضه می‌شود و تا به حال نیز نتوانسته توفیق زیادی در بازار پیدا کند. قیمت برلیانس v3 حدوداً 10 هزار دلار است.

برلیانس v5

برلیانس v5 اولین شاسی بلند برلیانس بود که در سال 2011 به بازار عرضه شد. از لحاظ اندازه این خودرو در یک دسته بالاتر از v3 قرار می‌گیرد و ابعاد بزرگتری نیز دارد. طراحی این خودرو نیز شباهت زیادی به محصولات بی ام و خصوصاً بی ام و x1 نسل اول دارد. بعد از آن که بازار خرید و فروش برلیانس در ایران شرایط خوبی پیدا کرد، سایپا برلیانس v5 را نیز برای پر کردن سبد شاسی بلندهای خود به ایران آورد اما به علت در پیش گرفتن سیاست‌های نادرست این خودرو نسبتاً با کیفیت نتوانست شرایط خوبی در ایران پیدا کند. در همان مدت زمان کوتاه حضور در ایران، افراد زیادی به علت ویژگی‌های مثبت این خودرو به خرید برلیانس v5 علاقه نشان دادند. در حال حاضر تعدادی آگهی فروش برلیانس v5 درسایت دیوار نیز مشاهده می‌شود. قیمت برلیانس v5 دست دوم در ایران در محدوده بالاتر از 140 میلیون تومان قرار دارد. این خودرو با فروش بیش از 40 هزار دستگاه در سال محبوب‌ترین عضو این خانواده است. قیمت این خودرو در بازارهای جهانی در حدود 16 هزار دلار است.

برلیانس v6 و v7

در سال 2017 خانواده شاسی بلندهای برلیانس شاهد ورود خودروهای جدیدی بود. هم زمان با معرفی نسخه‌های فیس لیفت برلیانس v5 و v3، برلیانس از شاسی بلند جدید خود یعنی برلیانس v6 رو نمایی کرد. این شاسی‎بلند سایز متوسط که می‌توان آن را در دسته بندی کراس اوور های شهری نیز قرار داد از لحاظ ابعاد نسبت به برلیانس v5 بزرگ‌تر است. علاوه بر ابعاد بیشتر، برلیانس v6 به تجهیزات بیشتر و موتور قوی‌تری نیز مجهز شده است. این خودرو 5 نفره قیمتی در حدود 20 هزار دلار در بازارهای جهانی دارد و به عنوان پرچمدار برلیانس شناخته می‌شود و تعدادی از تجهیزات بی ام و نیز روی آن نصب شده است. فروش برلیانس v6 در بازار چین و بازارهای خاورمیانه مانند مصر در رده دوم بعد از برلیانس v5 قرار می‌گیرد.

هم زمان با معرفی برلیانس v6 از نسخه 7 نفره و بزرگتر آن یعنی برلیانس v7 نیز پرده برداری شد. برلیانس v7 بزرگ‌ترین و گران قیمت‌ترین عضو این خانواده است که همانند v6 در چین و بازارهای منطقه‌ای به فروش می‌رسد. قیمت این خودرو در فول ترین نسخه 28 هزار دلار است.

منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا