Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا ترمزهای ABS روی موتورسیکلت،ارزش کارگذاری دارند؟

شاید تابه‌حال از خودتان این سؤال را پرسیده باشید که موتورسیکلت‌های دارای ترمزهای ABS، مزیت بسیار بیشتری نسبت به موتورهای دیگری که این سیستم را ندارند، در خود جای‌داده‌اند یا خیر؟ درواقع آیا اگر شما قصد خرید یک موتور جدید رادارید، بهتر است پولتان را بر روی موتوری که این سیستم را دارد خرج کنید یا اینکه به فکر خرید موتوری با ویژگی‌های اضافی دیگر باشید؟

ترمز ABS موتور

البته قبل از اینکه بخواهیم در مورد ترمزهای ABS و مزیت‌هایی که ممکن است این ترمزها برای موتورسوار به وجود بیاورند، بحثی کنیم، باید در ابتدا بگوییم که ممکن است یک موتورسوار حرفه‌ای و خبره، بتواند با موتورسیکلت خود که این سیستم را ندارد، سریع‌تر و مؤثرتر از موتورسوار آماتوری که حتی روی موتورش ABS نصب‌شده است، ترمز کرده و موتور را متوقف کند.

بله درست خوانده‌اید. در شرایط آب‌وهوایی مناسب، هنگامی‌که خیابان‌ها خشک بوده و باران، آن را لغزنده نکرده است، نورملایم آفتاب به کف جاده می‌تابد و شرایط آب و هوایی، عالی و مساعد است، بیشتر موتورسواران حرفه‌ای که تجربه زیادی در این زمینه‌دارند، می‌توانند موتورسیکلت خود را سریع‌تر از اکثر موتورسواران با ترمزهای ABS متوقف کنند.

اما این شرایط ایده آلی که در بالا گفته شد، لزوماً برای موتورسیکلتی با ترمزهای ABS ضروری نیستند. منظور ما از یک راننده حرفه‌ای باتجربه بالا نیز می‌تواند رانندگان مسابقات باشد که در هر شرایطی تمرین کرده و خود را آماده کرده‌اند. پس چند تست در پیچ‌های U شکل و تمرین‌هایی برای بلدتر شدن موتور نمی‌تواند ما را به این سادگی‌ها، به سطح یک موتورسوار حرفه‌ای برساند. پس علیرغم تمامی تلاش‌های ما در جهت هرچه بهتر راندن موتورسیکلت، ممکن است یک راننده ماشین در خیابان پیدا شود که تمامی ملاحظات ما در رانندگی را زیر سؤال برده و خطرات زیادی را برای موتورسوار ایجاد کند. اینجاست که ترمزهای ABS درخشندگی بیشتری نسبت به هم نوعان قدیمی خود پیدا می‌کنند.

ABS یا سیستم ترمزضد-قفل (Anti-Lock Bracking)، این توانایی را دارد که سرعت چرخ را با استفاده از حسگر، بررسی و تحلیل کرده و درنتیجه آن، اگر احساس کند که لاستیک‌ها در حالت سرخوردن قرارگرفته‌اند، فشار ترمز گیری را با توجه به آن تنظیم کرده و یا لاستیک‌ها را کاملاً قفل می‌کند. سیستم‌های ابتدایی ABS، این کار را آهسته انجام می‌دادند. به همین خاطر احساس می‌شد که کل موتورسیکلت در حال یک رقصیدن با ریتمی خاص است!

همین‌طور که این فناوری، روزبه‌روز مدرن‌تر شد، این رقص ترسناک موتور، به حرکات به‌مراتب آهسته‌تر تبدیل شدند. در سیستم‌های مدرن، این حرکات، به‌مراتب کاهش بسیار زیادی پیداکرده و عمل ترمزگیری و آزاد شدن چرخ‌ها با چنان سرعتی انجام می‌شود که نمی‌توان به‌راحتی متوجه آن شد.

در همین راستا، یک تحقیق در ایتالیا، اسپانیا و سوئد نشان داده است که ترمزهای ABS، می‌توانند خطر ایجاد حادثه را تا یک‌سوم کاهش دهند. پس با توجه به نتیجه همین تحقیق نیز می‌توان به‌راحتی متوجه اهمیت فوق‌العاده بالای این سیستم، روی موتورسیکلت‌ها شد. به‌خصوص درجاهایی که جاده خیس بوده، یا مواد لغزنده مانند روغن روی زمین ریخته است و شرایط آب‌وهوایی نیز خوب نیست، ترمزهای قدیمی نمی‌توانند حتی به گردپای این سیستم برسند.

پس اگر قصد خرید موتورسیکلت داشته و بودجه‌تان نیز برای خرید این‌گونه موتورها می‌رسد، شک نکنید که ABS منجی بزرگی برای شما خواهد بود.

منبع Rideapart
1 نظر
  1. محمد می گوید

    بهتر بود می نوشتید، آیا جان انسانها در ایران ارزش دارد؟
    سیستم های ایمنی مثل ABS و CBS و EBD یه چیز تزیینی و آپشن نیستن بلکه برای حفظ جان راننده ضرورین. البته تو ایران که تصادف‌های مرگبار یه چیز عادیه و کسی اهمیت نمیده. اینجا آینه بقل موتور و کمربند بستن راننده سوسول بازیه و برای رعایت قوانین رانندگی فحش میخوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.