مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

جذاب ترین و بدیع ترین غربیلک های فرمان در خودروها!

تاکنون در چرخان، مطلبی مانند عجیب ترین غربیلک های فرمانی که روی خودروها به‌کاررفته اند را برای شما عزیزان نوشته‌ایم. غربیلک فرمان‌هایی که اگرچه در نگاه اول ممکن است چندان مهم در نظر نیایند و ساده از کنار آن‌ها بگذریم اما بدون شک، نوع طراحی آن‌ها تاثیر قابل توجهی روی بحث زیبایی‌شناسی داخل کابین خواهد گذاشت.

با چرخان باشید تا با جذاب ترین غربیلک های فرمانی که روی خودروها به‌کاررفته اند بیشتر آشنا شویم:

آستین آلگرو (Austin Allegro)

میراث پایدار و جذاب یکی از بدترین خودروهایی که تاکنون توسط یک خودروساز ساخته‌شده و به تولید رسیده اند را می‌توان در نوع طراحی غربیلک فرمان این خودروی کلاسیک جستجو کرد. پس شاید بتوان ایده تخم‌مرغی طراحی کردن این غربیلک را چندان بد هم ندانست.

فراری لافراری

در بحث طراحی، جذابیت و خاص بودن اگر نخواهیم سراغ خودروسازان پرشور و مطرح ایتالیایی برویم پس سراغ کدام‌یک می‌توان رفت؟ در این شکل، می‌توانیم کابین اسپرت و مسابقه‌ای خودروی لافراری را مشاهده کنیم که غربیلک آن به صورت یک شش‌ضلعی طراحی‌شده است. غربیلکی که به خاطر بحث ارگونومی در مسابقات، به این شکل درآمده است.

استون مارتین وان 77

ابرخودروی سابق شرکت بریتانیایی استون مارتین، از داشتن یک غربیلک دایره‌ای شکل، دوری نکرده بود؛ اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توانیم متوجه دو خط تقریباً صاف و موازی در قسمت‌های کناری فرمان شویم.

آئودی R8 MKI

هر چه پهن‌تر کردن فرمان و یا به عبارتی، اضافه کردن به عرض فرمان برای ایجاد شدن فضای بیشتر پای راننده، ایده‌ای بود که برای مسابقات خودرویی به ذهن طراحان رسید؛ زیرا کوچک بودن کابین خودروهای مسابقه‌ای به معنای کم بودن فضای پا بوده و آئودی از همین ایده برای هرچه جذاب‌تر کردن غربیلک فرمان خودروی R8 مدل 2007 خود استفاده کرد.

سیتروئن C4 پیکاسو

در ده ساله اول قرن بیست و یکم، شرکت فرانسوی سیتروئن به این نتیجه رسید که باید، فضای طراحی محصولات هاچبک و دیگر کلاس های خودرویی‌اش راکمی از حالت یکنواخت و خسته‌کننده خارج کرده و جذابیت بیشتری را به آن‌ها ببخشد. ایده ساخت غربیلک فرمانی که قسمت بیرونی آن چرخیده و قسمت داخلی نیز که دکمه‌های زیادی در آن به‌کاررفته بود ثابت بماند، در آن سال ها، گزینه جذابی محسوب می‌شد.

اُلدزموبایل تورونادو

خودروی تورونادو را می‌توان یک هیولای جذاب در زمان خودش دانست. خودرویی که با موتور حجیم 7 لیتری 8 سیلندر خود، می‌توانست قدرت بسیار بالا و قابل توجه 385 اسب بخار را به چرخ‌های جلویی خود منتقل کند. این خودرو اگرچه با طول 5.4 متر که برای یک خودروی شهری بسیار بلند محسوب می‌شود تولید شد اما اولین خودرویی بود که غربیلک فرمان آن با کیسه هوای مخصوص راننده تجهیز شده بود.

فراری انزو

خودروی انزو شرکت فراری، از آن دسته خودروهایی است که روی غربیلک فرمان آن می‌توان دکمه‌های رنگارنگ و متنوعی را مشاهده کرد که کمتر از غربیلک فرمان فراری 458 نیستند. غربیلکی که شاید از نظر طراحی هندسی خود چندان خاص نباشد اما وجود چراغ‌های تعویض دنده، نشانگرهای و دکمه‌های مربوط به تغییر حالت خودرو، آن را تبدیل به یک غربیلک خاص کرده اند.

مرسدس E-Class مدل 2016

بدون شک، می‌توان کابین مرسدس E کلاس را یکی از جذاب ترین و مدرن ترین کابین هایی دانست که تاکنون وجود داشته اند. کابینی که در آن، وجود یک غربیلک فرمان جذاب، حساس به لمس که راننده تنها با استفاده از لمس این فرمان می‌تواند کار فشردن چندین دکمه را انجام دهد، آن را بیش از پیش جذاب کرده است. اگرچه ممکن است استفاده از تمامی قابلیت‌های لمسی آن کمی سخت باشد اما بدون شک، رقیبان مرسدس، دیر یا زود از این ایده ناب، کپی‌برداری خواهند کرد.

سیتروئن DS

بدیع و خاص بودن را می‌توان در هر جنبه و مؤلفه‌ای از سیتروئن DS به وضوح مشاهده کرد و غربیلک فرمان استفاده‌شده در آن نیز از این قانون، جدا نخواهد بود. یک غربیلک دارای تنها یک پره که دید مناسبی را به راننده برای مشاهده عقربه‌ها و دکمه‌های پشت سرش داده و در تصادفات نیز خطر کمتری را برای راننده، به وجود خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا