Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

جذاب‌ترین برف پاک کن‌های به کار رفته روی چراغ‌های جلو خودروها!

اگرچه در خودروهای امروزی، دیگر نمی‌توان اثری از طراحی تیغه‌های برف‌پاک‌کن روی چراغ‌های جلویی خودروها دید اما در دهه 80 و 90 میلادی، شرکت‌های خودروسازی، برخی از محصولاتشان را برای خاص‌تر شدن بیش‌ازپیش، با این نوع از طراحی همراه می‌کردند.

البته برای برندهایی مانند ولوو و لندروور، دلایل دیگری غیر از خاص بودن نیز برای طراحی این نوع از چراغ‌ها وجود داشت. برای مثال، در سوئد به دلیل اینکه، بارش برف زیادی وجود داشته و هنگامی‌که این هوای برفی، با گردوخاک و مه نیز همراه می‌شد، داشتن تیغه‌های برف‌پاک‌کن مخصوص چراغ‌های جلو را مطلبید.

با چرخان باشید تا با این خودروهای خاص بیشتر آشنا شویم:

مرسدس بنز W123/W124 کلاس E

خودروی جذاب و باکیفیت W123، هنوز هم باوجود گذشتن چندین سال از توقف تولید آن، به‌عنوان نشانه‌ای از کیفیت مهندسی این شرکت آلمانی شناخته می‌شود. مرسدس بنز برای طراحی چراغ‌های جلویی این خودرو، از برف‌پاک‌کن‌هایی که توانایی چرخش 150 درجه‌ای را داشتند، استفاده کرده بود. این تیغه‌های برف‌پاک‌کن، همچنین دارای دکمه‌های کنترلی مستقل از برف‌پاک‌کن‌های اصلی خودرو بودند.

ساب 99

خودروی سوئدی مدل 99 شرکت ساب، هم ازلحاظ داشتن برتری در جنبه‌های مهندسی و فنی خودروی قابل قبولی بود و هم اولین خودرویی محسوب می‌شود که در سال 1970، دارای برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو شد. اگرچه طراحی کلی این خودرو با استانداردهای طراحی مدرن و امروزی، فاصله زیادی دارد اما باید این را دانست که ساب 99، ازلحاظ مهندسی ساخت، یکی از بهترین سوئدی‌های آن سال‌ها بود.

ولوو 240

شاید شما نیز در ابتدا فکر کرده بودید که شرکت ولوو، برای اولین بار این ایده را اجرایی کرده است؛ اما باید گفت که ولوو نیز از روی شرکت رقیب و هم‌وطن خود یعنی ساب در ایجاد و طراحی تیغه‌های برف‌پاک‌کن، الهام گرفته است. طراحی اولین تیغه‌های بر روی ولوو 240، جالب و قابل‌قبول از آب درآمده بود و حتی پس از چند سال از این طراحی اولیه، تیغه‌ها رفته‌رفته، کوچک‌تر شده و با مکانیسم بهتری نیز عمل می‌کردند.

بی ام و E30 سری 3

چگونه می‌توان با چالش تمیز کردن چراغ‌های جلویی دایره‌ای شکل، در یک خودرو روبرو شد؟ کافی است این کار را بر عهده بی ام و سپرده تا با استفاده از 4 عدد تیغه مخصوص و با مکانیسم جالب، این کار را برایتان انجام دهد. البته شاید این چالش توسط این مکانیسم خلاقانه حل‌شده باشد اما نمی‌توان تأثیر بدی که این تیغه‌ها، روی چهره خودروی جذابی مانند E30 می‌گذارند را نادیده گرفت.

جگوار XJ-S

در دهه 90 میلادی، شرکت بریتانیایی جگوار، ایده خلاقانه خود برای ایجاد تیغه‌های برف‌پاک‌کن روی اتوبوس‌ها، قایق‌ها و تعدادی از خودروهای خود را اجرا کرد. در خودروی XJ-S این شرکت نیز می‌توانیم طراحی جالب این تیغه‌ها و هماهنگی خوب آن‌ها با چراغ‌های بیضی‌شکل جلویی را مشاهده نماییم.

ولوو S60

در اوایل سال‌های قرن بیست ویکم، بیشتر رقیب‌های شرکت ولوو، از نازل‌های پرفشار برای تمیز کردن چراغ‌های جلویی استفاده می‌کردند؛ اما در آن سال‌ها، ولوو همچنان از این تیغه‌ها، برای تمیز کردن چراغ‌ها در خودروی S60 خود به‌عنوان یک آپشن استفاده کرد. تیغه‌هایی که با مکانیسمی جالب، می‌توانستند 180 درجه را روی چراغ‌های جلویی S60، بچرخند.

رنج روور

نسل موسوم به L322 رنج روور، درواقع آخرین رنج رووری بود که به‌جای نازل‌های پرفشار، از برف‌پاک‌کن برای چراغ‌های جلویی استفاده می‌کرد. جذابیت این تیغه‌ها این است که این دو برف‌پاک‌کن، به زیبایی هرچه‌تمام‌تر روی قسمت جلویی خودرو سوار شده‌اند و در نگاه اول شاید نتوان متوجه وجود آن‌ها شد. مکانیسم نسبتاً ساده و هماهنگی خوب آن‌ها با طراحی قسمت جلویی رنج روور، از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

پولسکی فیات FS0 125p

با بازگشت به سال‌هایی که اروپای شرقی، در بلوک شرقی جهان قرار داشت، این فیات که بانام فیات لهستانی (Polish)، نیز شناخته می‌شود، در ورشو پایتخت لهستان، توسط شرکت FSO و تحت لیسانس فیات به تولید می‌رسید. تیغه‌های برف‌پاک‌کن جالب و خلاقانه‌ای که روی این فیات به‌کاررفته‌اند نیز اگرچه تمامی چراغ جلو را تمیز نمی‌کنند ولی عملکرد جالب‌توجه ای رادارند.

لادا نیوا

با ماندن در همان اروپای شرقی، خودروی لادا نیوا را می‌توان یکی از عجیب‌ترین خودروهای آفرود دانست که در آن سال‌ها، به تولید می‌رسید. نیوا، یکی از موفق‌ترین خودروهای ساخت کشور شوروی بود که توانست درفروش جهانی، موفقیت عالی را کسب کند. شاید حتی بتوان این خودرو را معادل جیپ چروکی و رنج روور کشورهای غرب دانست که باکیفیت و فن‌آوری به‌مراتب پایین‌تر به تولید می‌رسید. وجود تیغه‌های برف‌پاک‌کن روی چراغ‌های جلو نیز از ایده‌های خوب لادا برای این خودرو بود.

منبع Carbuzz
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.