مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا ایران‌خودرو و سایپا از ورشکستگی نجات پیدا می‌کنند؟

چند سالی است که زمزمه ورشکستگی ایران‌خودرو و سایپا به گوش می‌رسد و این زمزمه‌ها در چندماه اخیر و با گزارشات ارسالی این دو شرکت به سازمان بورس جدی‌تر شده است. ورشکستگی این دو شرکت به‌قدری جدی شد که حتی در بعضی از شبکه‌های اجتماعی هشدارهایی پیرامون پس گرفتن پول مشتریان داده شد ولی این اتفاق چقدر جدی است و آیا امکان نجات برای این دو شرکت وجود دارد؟

به گزارش چرخان، سازمان بورس چندی قبل گزارشی از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را روی خروجی کدال خود گذاشت که نشان می‌داد این دو شرکت زیان عجیبی را اعلام کرده و علیرغم فروش محصولاتشان با قیمت‌های حاشیه بازار، عملا در حال تولید زیان بوده و ادامه فعالیتشان از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نبود!

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپایکی از ایراداتی که از سوی مجلس و سایر صاحب نظران مطرح می‌شود این است که خودروسازان در حالی از نبود نقدینگی گلایه می‌کنند یا زیان‌های چندهزار میلیاردی اعلام می‌کنند که در بخش‌هایی مثل بانکداری یا بنگاه‌های اقتصادی سرمایه گذاری کردند! به طور مثال یکی از خودروسازان کشورمان به عنوان بزرگترین سهامدار یکی از بانک‌های خصوصی کشور شناخته میشد که پس از اجبار قانونی برای واگذاری این سهام، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آن متولی سهام این شرکت در بانک مذکور شد!

این بدین معنی است که خودروسازان کماکان به بنگاه‌داری خود ادامه می‌دهند و سرمایه‌های چند هزار میلیاردی خود را در بخش‌هایی از اقتصاد کشور نگه‌داری می‌کنند که عملا هیچ ارتباطی به آنها ندارد! بغرنج‌تر اینکه که یکی از شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ کشور متعلق به یکی دیگر از خودروسازان بوده و سرمایه عظیمی از این خودروساز در شرکت مذکور وجود دارد.

طرح فروش سایپااما از دیگر مشکلاتی که در مورد خودروسازان وجود دارد بحث کارشناسی اموال این شرکت‌هاست که بعضا در صورت‌های مالی این خودروسازان دیده می‌شود. زمینی با قیمت بسیار اندکی محاسبه شده که حتی در حال حاضر امکان واگذاری آن با قیمت 10 برابر هم وجود ندارد!

اما شنیده‌ها حاکی از آن است فشارها بر روی ایران‌خودرو و سایپا موثر بوده و آنها موظف به فروش اموال مازاد خود شده‌اند که این اموال مازاد شامل همه اموالی شده است که در سال‌های اخیر اخبار و شایعات زیادی پیرامون آنها وجود داشت و این خودروسازان، مقاومت زیادی برای عدم واگذاری‌ها آنها انجام می‌دادند.

پژو 207 صندوقدار ایران‌خودروبرای شروع کار این پروسه، ایران‌خودرو چیزی در حدود 122 میلیارد تومان از اموال مازاد خود شامل مغازه، زمین، سوله، آپارتمان و سایر موارد دیگر شده است. این اموال زودی طی یک مزایده‌ای به فروش خواهد رسید و عملا نقدینگی قابل توجهی به دست این شرکت خواهد رسید ولی زیان‌سازی این خودروساز به قدری است که فاصله جبران زیان‌ها با این فروش‌ها بسیار زیاد بوده و احتمالا بایستی هر چه سریعتر، دیگر اموال چند صد میلیارد تومانی این شرکت به فروش برسد.

یکی دیگر از اقدامات لازم برای خروج از ورشکستگی این شرکت، کارشناسی و تجدید ارزیابی اموال و املاک این شرکت است که در صورت عملیاتی شدن آن،  عملا ایران‌خودرو از شمول ماده 141 خارج خواهد شد و دیگر در رده شرکت‌های ورشکسته قرار نخواهد گرفت ولی کماکان زیان چند هزار میلیاردی‌اش باقی می‌ماند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا