مکمل بنزین
تحلیلیخبر

دلایل رکود فعلی بازار خودروهای داخلی از نگاه فروشنده و خریدار!

بازار خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر با وضعیتی عجیب روبرو است و در حالیکه ابتدای سال یکی از رکوردهای عجیب در بحث قیمت این محصولات را شاهد بودیم ولی حالا وضعیت به گونه‌ایست که با وجود کاهش قیمت نیز، خبری از معامله در بازار نیست! کارشناسان درباره دلایل این موضوع نظرات مختلفی دارند که ماحصل برخی از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش چرخان، مشاهدات از بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که از یک سو قیمت این خودروها افت قابل توجهی داشته و به یک ثبات نسبی رسیده است و از سوی دیگر اینکه علیرغم این کاهش قیمت، معامله چندانی نیز در بازار صورت نمی‌گیرد و فروشنده حاضر به کاهش قیمت بیشتر در اموالش نیست و خریدار نیست به دنبال کاهش قیمت بیشتر خودرو است!

خودروهای داخلی خرید خودرو معاینه فنی خودروهای داخلی پیش فروش خودرو خودروهای شخصی خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پرایدکارشناسان در مورد بخش فروشنده این ماجرا معتقدند که بسیاری از فروشندگان بازار حالا کسانی هستند که فروش خودرو برایشان کارساز نبوده و عملا خواب پول را به جان خریده‌اند و مشکلی با این وضعیت ندارند. البته اغلب این فروشندگان افرادی هستند که خودروها را با قیمت قبلی تحویل گرفته‌اند و یا از آن زمان دارند و حالا برای فروش به بازار آورده‌اند و طبیعتا سودشان به قدری هست که نگران کاهش‌های این چنینی نباشند.

از سوی دیگر اینکه بسیاری از فروشندگان معتقدند که قیمت خودروهای داخلی صرفا تا جایی پایین می‌آید که به قیمت کارخانه نزدیک و یا حتی به آن برسد و کاهش قیمت بیشتر از آن معنی نداشته و مقطعی خواهد بود. این دسته از فروشندگان می‌گویند که با کمی صبر می‌توان به سود بیشتری رسید و بالاخره کارخانه‌ها برای افزایش قیمت محصولاتشان اقدام می‌کنند و بازار نیز به تبع کارخانه‌ها اقدام به بالا بردن قیمت همین محصولاتی می‌کند که در حال حاضر خریداری ندارند!

آزادسازی قیمت خودرو قیمت جدید خودروهای داخلیالبته این گفته چندان بیراه نیست و طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات یکی از خودروسازان بودیم که با اعتراضات و اقدامات مجلسی‌ها عقب نشینی کرد و از اجرای مصوبه مربوطه خودداری نمود. ولی به هر حال تجربه نشان داده که افزایش قیمت‌های این چنینی و عقب‌نشینی از آن صرفا آماده سازی فضای جامعه برای اعمال این گرانی بوده و دیر یا زود اجرایی می‌شود و از سوی دیگر تاثیر روانی خود را در بازار آزاد خواهد گذاشت.

اما از سوی دیگر خریداران بازار معتقدند که در صورت ورود حدود 100 هزار خودرو باقیمانده در پارکینگ خودروسازان می‌توان شاهد کاهش قیمت بیشتر در بازار خودروهای داخلی باشیم و عملا فروشندگان زیادی به بازار خواهند آمد که به دلیل نیاز به پول، حاضر به فروش با قیمت پایین‌تر محصولاتشان هستند. به همین دلیل دست بالا در اختیار آنهاست و در حال حاضر می‌توانند با کمی چانه‌زنی و یا حتی صبر، با قیمت کمتری صاحب خودروی مدنظر خود شوند!

خرید و فروش خودرو قیمت خودرو خودروهای داخلیاین کشمکش‌ها بین خریدار و فروشنده به قدری بالا گرفته که حالا شواهد نشان می‌دهد رکود در بازار به شدت عمیق شده و چیزی در حدود 50 درصد از معاملات بازار خودروهای داخلی کاهش یافته و به راحتی می‌توان این رکود را نسبت به بازار اردیبهشت ماه مشاهده نمود!

نظر شما چیست؟

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا