مکمل بنزین
گوناگونخبر

داستر و موتور 3 سیلندر یک لیتری جدید!

خودروی داچیا داستر که در کشور ما با برند رنو به فروش می‌رفت، اکنون دارای یک موتور جدید با مصرف سوخت بهینه‌تر شده است که یک موتور سطح پایه و موسوم به Tce 100 است. قلب تپنده جدیدی که قرار است با موتور حال حاضر 1.6 لیتری داستر، جایگزین شود.

خودروی کراس اوور داستر که یک خودروی شاسی‌بلند کوچک اقتصادی در بازارهای جهانی به شمار می‌رود، اکنون صاحب موتور کم‌حجم 1 لیتری شده است که با استفاده از سه سیلندر و به کمک سیستم توربوشارژ، می‌تواند قدرت را به زیر پای راننده منتقل کند.

قیمت‌ها برای این موتور جدید از 10,995 پوند در نسخه پایه شروع‌شده و به قیمت‌های بالاتر 12,495 پوند و 13,995 پوند در نسخه‌های قدرتمندتر می‌رسد.

شرکت رومانیایی داچیا قرار است به‌زودی و به‌صورت کامل، این موتور سه سیلندر جدید را جایگزین موتور فعلی 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی داستر کند. البته این جایگزینی به معنای حذف کامل نسخه قدیمی داستر با موتور 1.6 لیتری نبوده و قرار است هر دو نسخه از این خودرو، در کنار یکدیگر به فروش بروند.

موتور جدیدتر که با حجم 1 لیتری ظاهرشده است، به نسبت قدرت 113 اسب بخار نسخه موجود، قدرت کمتر 99 اسب بخار را تولید می‌کند. این در حالی است که گشتاور موتور تازه‌وارد تا 66 درصد افزایش پیداکرده و به عدد 260 نیوتون متر رسیده است. داچیا داستر جدید، تنها با نسخه چرخ جلو محرک (FWD) عرضه‌شده و سیستم انتقال قدرت آن نیز یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی خواهد بود.

باوجود افزایش در عدد گشتاور خروجی، موتور جدید Tce 100 داچیا، نمی‌تواند موتور 1.6 لیتری موسوم به Sce 115 را ازنظر عملکردی، شکست دهد. به‌طوری‌که شتاب صفرتا صد کیلومتری داستر با موتور جدید،12.5 ثانیه و سرعت نهایی آن نیز 167.3 کیلومتر بر ساعت است. این یعنی، نسبت به نسخه 1.6 لیتری داستر،0.6 ثانیه در شتاب صفرتا صد کندتر شده و سرعت نهایی آن نیز حدود 5 کیلومتر در ساعت کاهش پیداکرده است.

بااین‌حال، به لطف افزایش گشتاور در نسخه 1 لیتری داستر، داچیا اعلام کرده است که موتور جدید، پاسخ‌ها و بازخوردهای مناسب‌تری را به راننده در طول مسیر حرکت، خواهد داد.

همچنین داچیا به‌منظور جبران کاهش در عملکرد موتور تازه‌وارد، توانسته ازنظر مقرون‌به‌صرفه تر بودن و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، موتور نسخه جدید را بهینه‌تر از نسل قبلی خود قرار دهد. داچیا اعلام کرده است که مصرف سوخت موتور جدید،5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و آلایندگی آن نیز 126 گرم گاز کربن دی‌اکسید در هر یک کیلومتر است.

این در حالی است که در موتور قدیمی، مصرف سوخت عدد 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر و آلایندگی دی‌اکسید کربن نیز 149 گرم در هر کیلومتر بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا