مکمل بنزین
خبرداخلی

تخلفات عجیب و غریب خودروسازان که تا به حال پنهان مانده بودند!

این روزها یک خبر قدیمی در حال دست به دست شدن بوده و شبکه‌های اجتماعی را پر کرده است که هزینه طراحی صندوق عقب پژو 206 چیزی در حدود 250 میلیون دلار هزینه داشته است و این هزینه زمانی صورت گرفته است که عملا مشکلات فعلی وجود نداشته است و ارتباطات خودروسازان کشورمان با خارج نیز برقرار بود.

به گزارش چرخان، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: ما در جریان گزارشاتی که از صنعت خودروسازی کشور به دست آوردیم، متوجه یک فساد کلان در این حوزه شدیم و وضعیت بغرنج خودروسازان برای ما اثبات شده است. خودروسازان ما در حال حاضر به یک مافیای قدرتمند تبدیل شده است.

لادا خودروهای داخلی تولید خودرووی در ادامه گفت: ما این گزارش را تهیه کردیم و از نکات بسیار عجیب آن، هزینه‌ایست که برای طراحی صندوق عقب پژو 206 صندوقدار انجام شده است. همان طور که مستحضر هستید، پژو 206 طراحی فرانسه بوده و در ایران صرفا یک صندوق به آن اضافه شد و با مدل پژو 206 اس‌دی به بازار عرضه شد. در مورد هزینه طراحی صندوق پژو 206 به عدد عجیب 250 میلیون دلار رسیدیم که با قیمت ارز امروز، به عدد 3 هزار تومان می‌رسیم. این مقدار پول به راحتی کفاف راه اندزای خط تولید خودروی جدید را می‌دهد!

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ما معتقد هستیم که وضعیت این چنینی موجود در صنعت خودروسازی باعث شده تا هزینه یک خودرو افزایش پیدا کرده و خودروهای بی کیفیت داخلی هزینه چندبرابری نسبت به خودروهای با کیفیت خارجی داشته باشند.  این هزینه نیز از جیب مردم پرداخت می‌شود و خودروسازان این هزینه را به مردم تحمیل کرده‌اند.

تعهدات خودروسازاناین نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بزرگترین اختلاس دهه هفتاد 123 میلیارد تومان بوده و با این وجود برای طراحی سمند چیزی در حدود 120 میلیارد تومان هزینه شده است که این هزینه کرد با دلار 400 تومانی صورت گرفته و مشخص نیست این هزینه کرد با توجه به نوع طراحی خودرو و مصرف آن، به چه طریقی انجام شده است.

بهرام پارسایی در ادامه با اشاره به روند تغییرات سمند در سال‌های 84 تا 93 گفت: سمند به دلیل مناسب نبودن طراحی در سال‌های 84 تا 93 دچار تغییرات سه گانه شد که این تغییرات نیز هزینه سنگینی در برداشته و چیزی در حدود 110 میلیارد تومان برای آن خرج شده است. این تغییرات برای خودروهای سورن، دنا و دنا پلاس بوده و هر کدام از این خودروها سهمی از رقم گفته شده را به خود اختصاص داده‌اند. طراحی خودرو یکی از بخش‌هایی است که خودروسازان از آن به دلیل انحصار طلبیشان استفاده کرده و نهایت سو استفاده را در این موضوع شاهد هستیم.

تحویل خودروسازی خودروسازان صنعت خودروسازی ایران قطعه سازانوی در پایان گفت: خودروسازان در حال حاضر حدود 25 هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کرده‌اند و از سوی دیگر چیزی در حدود 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارند. همچنین این شرکت‌ها به قطعه سازان نیز بدهکارند که رقم آن حدود 25 هزار میلیارد تومان بوده و 30 هزار میلیارد تومان زیان انباشته این شرکت‌هاست. مشخص نیست چرا با این وضعیت با این شرکت‌ها برخوردی صورت نگرفته است و البته با توجه به این مسائل، بحث طراحی خودرو مهم‌ترین منفذ خودروسازان برای دستبرد به جیب مردم بوده است. متاسفانه وضعیت بد خودروسازی کشور به همین‌ها محدود نشده و در دولت دهم شاهد اجبار ایران‌خودرو به راه اندزای خط تولید در ونزوئلا بودیم که هزینه 90 میلیون دلاری را برای این شرکت به همراه داشت. اما کشور مقصد به راحتی اعلام کرد که تا ده سال دیگر هم برقی به این کارخانه نخواهد داد و این هزینه از دست رفت و کسی نیز برای آن مواخذه نشد! امیدواریم قوه قضائیه به این اتفاقات و تخلفات ورود کرده و غارت‌های صورت گرفته را پیگیری نماید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چه نظری چهل بدبختی می کشیم از وقتی روحانی آمده سرکار روزگار مردم و ایران بد وبدتر اختلاس و رانت خواری قاچاق بنزین وغیره وقتی حسبن فریدون برادر کثیف ریس حمهور پول بلاعوض از بانکها بگیرت همان پول 24 درصد سود بگبرد کجای عدل علی و اسلام اینها بویی از مسلمانی نبردهاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا