مکمل بنزین
تحلیلیخبر

پراید در بدترین زمان و به بدترین شکل از چرخه تولید حذف خواهد شد!

حتما شما نیز خبرهای مربوط به توقف تولید پراید را شنیده‌اید و تحلیل‌های متفاوتی از این موضوع را خوانده‌اید. اما این حذف جنجالی در حالی انجام می‌شود که بررسی‌ها نشان‌دهنده بدترین زمان و بدترین شکل حذف بوده و مشخص نیست که مسئولین چگونه به این راحتی تصمیم به حذف خودرویی گرفته‌اند که شاکله اصلی دسترسی بخش بزرگی از جامعه به یک خودرو است!

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی در یکسال اخیر یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های خود را تجربه کرده است و افزایش قیمت چند برابری را در بعضی از خودروها شاهد بودیم که از جمله آن افزایش قیمت پراید از 20 به 50 میلیون تومان بوده در حالی که قدرت خرید مردم حتی در صورت قبول افزایش، به اندازه این نبوده که بتواند این فاصله قیمتی را جبران نماید.

چرا پراید خودروی ایمنی نیست ؟ نوشته شده توسط " حامد محمدیمردمی که در سال گذشته با 50 میلیون تومان از خودروهای با کیفیت خودروسازان داخلی مانند اچ30 کراس و تندر 90 و برلیانس و … بهره‌مند بودند حالا تنها گزینه پراید و تیبا در مقابلشان قرار گرفته و از سوی دیگر اینکه بسیاری از همان افراد عملا امکان دسترسی به همین خودروها را ندارند. به همان اندازه پس انداز 20 تا 30 میلیون تومانی خودرو، بایستی وام بگیرند تا شاید بتوانند از یک خودروی صفر پراید یا تیبا بهره ببرند!

حالا در این بحبوحه عجیب بازار و وضعیت اقتصادی کشور، خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شود که از سال دیگر پرایدی شماره‌گذاری نخواهد شد و خط تولید این خودرو متوقف می‌شود ولی آیا واقعا این تدبیر عاقلانه و منطقی بوده و فکری برای تبعات آن صورت گرفته است؟ پاسخگوی بخش عظیمی از جامعه که صرفا توان خرید این خودرو را داشته و پس‌اندازی برای خرید سمند یا خودروهای دیگر را ندارند، آیا باید از چرخه خرید خودرو خارج شوند و در این بخش نیز شاهد چند قطبی شدن بازار خواهیم بود؟

قیمت پراید خودروهای صفر کیلومتر قیمت خودروبسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که حذف پراید باید در یک بازار با ثبات و وضعیت اقتصادی آرام صورت بگیرد و حذف این‌چنینی یک خودرو در حالیکه هنوز قدرت خرید مردم با وضعیت تورمی فعلی مطابقت پیدا نکرده، یک اشتباه بزرگی است که حتی صنعت خودروسازی کشور را به خطر خواهد انداخت. این اتفاق بخشی از جامعه را به دلیل عدم دسترسی برای خرید خودروی حداقلی، سرخورده خواهد کرد.

بدیهی است که منظور نگارنده این خطوط، کیفیت پراید و تایید آن نیست چرا که حتی مرغ پخته در ظرف نیز به خوبی می‌داند که پراید یک شوخی بزرگ با صنعت خودروسازی دنیاست و کیفیت بزرگترین چیزی است که ذره‌ای در این خودرو به کار نرفته است! اما بدیهی است که حذف یک خودروی این چنینی نیازمند معرفی جایگزینی متناسب با آن است که این تناسب از نظر قیمت و شرایط خرید باید همسان باشد.

قیمت پرایددر حالیکه سال‌های قبل صحبت از جایگزینی پراید با خودروهایی همچون رنو کوئید بود، عملا این اتفاق رخ نداد و با تعلل مسئولین به وضعیت فعلی رسیدیم. حالا با حذف این خودرو تنها گزینه نزدیک به قیمت پراید، خودروی تیباست که احتمالا با جهش قیمتی شدیدی روبرو خواهد شد و این خودرو نیز از دسترس مردم ضعیف جامعه خارج خواهد شد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا