مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتو

وقتی پلتفرم در موتورسیکلت ها جابجا می شود!

استفاده از یک پلتفرم یکسان، بازی جذاب و کم‌هزینه‌ای است که امروزه هم در صنعت خودروسازی و هم بین شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز، به‌خوبی اجرا می‌شود.

درواقع می‌توان این‌گونه گفت که هر چه یک شرکت موتورسازی، پلتفرم کمتری را توسعه و تولید کند، می‌تواند هزینه‌های خود را به شدن کاهش داده، تعداد موتور بیشتری فروخته و درنهایت، سود بیشتری را به دست آورد. اکنون در همین راستا، موتورساز ژاپنی کاوازاکی، با اجرای همین تکنیک توانسته به محصول جذابی برسد.

موتورسیکلت Z900 را برای مثال در نظر بگیرید. یک موتورسیکلت در کلاس موتورهای اسپرت که دارای عملکرد بسیار عالی بوده ولی ازنظر طراحی بدنه و عملکرد بی‌نظیری که از یک نینجا می‌توان سراغ داشت، چندان قوی عمل‌نکرده است.

اما می‌توان با استفاده از تولید دو یا چند موتورسیکلت متفاوت و بر اساس یک پلتفرم یکسان، نه‌تنها اشتراکات بین مدل‌ها را افزایش داد بلکه تا حد زیادی آن‌ها را تکمیل کرده و نقص‌هایشان را نیز برطرف کرد.

درست در همین مورد به اشتراک‌گذاری پلتفرم‌ها، می‌توان دو موتور جذاب کاوازاکی Z400 یا نینجا 400 را مشاهده کرد که ازلحاظ قطعات مکانیکی به‌کاررفته در آن‌ها، اشتراکات بسیار زیادی داشته و چهره جذابی را ارائه می‌دهند. یا حتی موتورسیکلت‌های کاوازاکی ورسیس 650 و ولکان S که باوجود تفاوت داشتن در نوع کلاس موتور، از موتور موازی دوقلو موسم به 650 بهره می‌برند.

هر یک از این موتورها، باوجود تفاوت داشتن در نوع مدل، امکانات، کلاس و قیمت فروش اما با به اشتراک‌گذاری پلتفرم‌هایشان، همان رویه صنعت خودروسازی را دنبال کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا