مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا واقعا توقف تولید پراید و پژو 405 رخ خواهد داد؟

توقف تولید پراید یکی از آرزوهای دیرینه اهالی بازار خودرو و دلسوزان صنعت خودروسازی کشور بوده که سالیان طولانی است توسط مسئولین وعده داده می‌شود! اما این اتفاق حالا جدی‌تر شده و اخبار زیادی از مسئولین رده بالای کشور شنیده می‌شود که به صورت جدی به دنبال توقف تولید پراید و همچنین یکی از خودروهای پرفروش ایران‌خودرو یعنی پژو 405 هستند!

به گزارش چرخان، چند وقتی است که مسئولین کشور به شدت روی توقف تولید و یا حداقل شماره گذاری خودروی پراید هم نظر شده‌اند و پس از پلیس و مجلس، حالا وزیر صنعت نیز لب به انتقاد از این خودرو گشوده است. البته وزیر صنعت در کنار پراید نامی از پژو 405 هم برده است که نشان می‌دهد هدف دولت برچیدن رد پای خودروهایی است که سنشان به بالای 20 سال می‌رسد و تکنولوژی‌های دهه هفتاد را به دوش می‌کشند!

تولیدالبته یکی از نکاتی که شاید در صحبت‌های وزیر و سایر مسئولین مغفول مانده مساله جایگزین این خودروهاست و به نظر توجهی به آن نمی‌شود! البته بسیاری از اهالی بازار معتقدند که وعده توقف تولید پراید نیز همانند بسیاری از وعده‌های وزارت صنعت پوچ در می‌آید و همان‌طور که خبر توقف قطعی تولید پراید 111 در نیمه دوم سال 96 عملی نشد و بعد از مدتی از سر گرفته شد، این بار نیز این وعده‌ها برای ترساندن سایپا بوده و با اضافه کردن آپشن‌هایی و گران کردن این محصول، شاهد تمدید مجوز تولید آن خواهیم بود!

سایپا در حالی از دهه هفتاد دست به تغییر در این خودرو زد و هر سال برای تامین نظر پلیس و وزارت صنعت اقدام به اضافه کردن آپشن‌های خاص نمود که به گفته اهالی بازار، این خودرو از بنیان دارای مشکل بوده و به طور کلی مناسب استفاده در زمان فعلی نیست! به بیان دیگر اینکه ما از یک تکنولوژی کاملا منسوخ شده استفاده می‌کنیم و با زینت دادن ظاهری به آن، می‌خواهیم آن را امروزی جلوه دهیم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین رابطه گفت: ما بسته‌های تولیدی جدیدی برای خودروسازان تدوین کردیم که از جمله آن قرار گرفتن خودروهای جدید در چرخه تولید خودروسازان بوده و در همین رابطه باید خودروهای قدیمی از خط تولید خودروسازان برچیده شود. این خودروهای قدیمی در سایپا خودروی پراید است و ایران‌خودرو نیز باید دست از تولید پژو 405 بردارد.

وی در ادامه به موضوع مدیریت قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: ما برای مدیریت قیمت خودروهای داخلی به دو موضوع احتیاج داشتیم که یکی از آنها بحث رونق تولید بوده که این رونق تولید نیاز به سرمایه در گردش بالا داشت. مدیران تصمیم‌گیر کشور خیلی تمایل به تزریق نقدینگی نداشتند ولی با اقدامات انجام شده موفق شدیم تا 4 هزار میلیارد تومان وام با سود 18 تا 24 درصد به خودروسازان بدهیم. مورد بعدی در بخش مشتریان بود که ما تصمیم گرفتیم به تعهدات موجود تا حد امکان عمل کنیم. البته نگاه‌های اشتباهی نیز به این موضوع وجود داشت و بعضی‌ها راهکار برخورد چکشی به ما می‌دادند که این نگاه به هیچ وجه درست نیست.

وزیر صمت در ادامه به زیان خودروسازان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر زیان ایران‌خودرو چیزی در حدود 17 هزار میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا نیز 18 هزار میلیارد تومان است. هنگامی که من وارد کار شدم با وضعیت بسیار بدتری روبرو بودند و ما اول از همه سعی کردیم که از زمین خوردنشان جلوگیری کنیم و در راستای قوت گرفتنشان اقداماتی را انجام دهیم.

با این صحبت‌های وزیر صنعت می‌توان گفت که در حال حاضر تنها چیزی که به آن اشاره‌ای نمی‌شود، همان مساله جایگزین‌هایی است که بتواند از یک سو منافع مشتریان را تامین کرده و مردم ضعیف جامعه را به یک خودروی آبرومند برساند و از سوی دیگر اینکه خودروسازان بتوانند با تولید این خودروها، درآمد مناسبی را کسب کرده و از وضعیت اسفناک گذشته خود فاصله بگیرند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا