Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

در ماجرای 5 میلیونی بودن پراید حق با کیست: سایپا یا کارشناسان؟

چند وقتی است که مصاحبه ای در خبرگزاری ایسنا سر و صدای زیادی به پا کرده و به تبع این مصاحبه شاهد انتشار تحلیل‌هایی هستیم که به نظر می‌رسد بدون در نظر داشتن مقتضیات مربوط به مصاحبه مذکور نوشته شده‌اند! در این مصاحبه یک ادعای بزرگ مطرح شده بود که پراید بیشتر از 5 میلیون ارزش نداشته و انحصار موجود باعث افزایش قیمت 8 برابر آن شده است!

شاید شما هم مصاحبه معروف ایسنا با یک کارشناس اقتصادی را پیرامون ارزش 5 میلیون تومانی پراید خوانده و یا تحلیل‌هایی در رابطه با آن شنیده باشید! اما موضوع از آن‌جایی داغ‌تر می‌شود که واکنش سایپا را نسبت به این مصاحبه می‌خوانیم و صد البته که این بیانیه سایپا در حد و اندازه‌های یک خودروساز نبوده و همان‌قدر که شاید اظهارات اولیه کارشناس مذکور تند و بی اساس بوده، بیانیه این خودروساز نیز تند و خارج از ادب به شمار می‌رود!

پرایدسایپا در این بیانیه گفته است که به دلیل بی‌پشتوانه بودن اظهارات این چنینی باید سکوت کرد چرا که پاسخ این افراد خاموشی است! واضح است که این بخش از بیانیه سایپا به آن ضرب المثل معروف “جواب ابلهان خاموشی است” باز می‌گردد و به هیچ وجه در شان یک روابط عمومی بزرگ مانند روابط عمومی سایپا نیست که به این مقدار از کوچه بازاری حرف‌زدن رسیده و پاسخ دور از ادبی مثل این را منتشر نماید!

در بخش دیگری از این بیانه گفته شده که برای هر نوع از خودرو با هر امکاناتی نمی‌توان قیمت 5 میلیون تومانی گذاشت و به دلایل مختلف نسبت به این موضوع اعتراض کرده و بیان آن را یک امر بیهوده دانسته است! البته ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم و می‌دانیم که گروه سایپا به قدری ناتوان و منتفع از انحصارگری 30 ساله صنعت خودروسازی کشور بوده که حتی قادر به داخلی‌سازی خودروی ناچیزی مثل پراید هم نیست و حدود 1500 دلار از سهم هزینه‌های این خودرو در حال حاضر به واردات و یا به نوعی به هزینه‌های خارجی وابسته است و حتی با دلار 4200 تومانی نیز می‌توان گفت که قیمت 5 میلیون تومانی برای آن امکان‌پذیر نیست!

قیمت پراید خرید پرایدالبته سایپا اینجا از واکنش کاربران در فضای مجازی وام گرفته و شاید جزو معدود دفعاتی است که این خودروساز وقعی به اظهار نظر کاربران ایرانی می‌نهد و از آنها بهره می‌جوید ولی خوب است که مدیران این خودروساز به دیگر نقدها و نوشته‌های کاربران فضای مجازی هم توجهی داشته باشند و نسبت به مضحک‌ترین تصمیماتشان پیرامون تولید و فروش خودرو نیز واکنشی داشته باشند!

نکته جالب اینجاست که سایپا در حالی از سخنان کاربران در شبکه‌های اجتماعی وام گرفته که تمسخر همین کاربران نسبت به فروش یک خودروی کاملا نا ایمن و منسوخ 3 دهه گذشته را به هیچ وجه نمی‌بیند! یا از سوی دیگر اینکه وقتی یک زه بغل ناقابل را از پراید حذف می‌کند و مورد تمسخر کاربران قرار می‌گیرد، هیچ توجهی نکرده و کماکان به تولید این خودروی بی‌کیفیت ادامه می‌دهد!

در آخر باید بگوییم که ما نیز معتقدیم که کارشناس مربوطه قطعا اشتباه کرده و این اظهار نظر درستی نبوده ولی ای کاش سایپا به همان منوال قبل به سکوتش ادامه می‌داد و یا حداقل از این ادبیات نامناسب برای بیانیه‌اش بهره نمی‌جست! واقعیت این است که به قول بسیاری از کارشناسان بازار خودرو، این انحصار موجود در صنعت خودروسازی و حمایت بی دریغ از دو خودروساز کشورمان، بلای جان این صنعت شده و این شرکت‌ها به جای استفاده، در حال سو استفاده از آن هستند!

2 دیدگاه
  1. یوسف می گوید

    واضح است که این بخش از بیانیه سایپا به آن ضرب المثل معروف “جواب ابلهان خاموشی است” باز می‌گردد و به هیچ وجه در شان یک روابط عمومی بزرگ مانند روابط عمومی سایپا نیست که به این مقدار از کوچه بازاری حرف‌زدن رسیده و پاسخ دور از ادبی مثل این را منتشر نماید! اگر مبنا رو بر این بذاریم که هر کسی هر نتیجه ای دوست داشت می تونه از حرف بقیه بگیره نویسنده این مطلب برداشت اشتباه ای نکرده

  2. محمد می گوید

    دقیقا بیش از ۵ ملیون نیست خیلیا دارن و نمی خوان ماشینی ۴۰ دادن براش و واقعا بی ارزشه ازشون ۵ بخرن به همین دلیله که میگن روابط عمومی سایپا خیلی منطقین.کجای دنیا ماشینی که سالیانه هزاران کشته رو می دن سرو کله می شکنن براش جز مردم ایران که نمی دونم چی اسمشونه , و معلومه که همه از این گرونی ها خوششون میاد غافل از اینکه اگر بخوان هزینه تعمییر هم بدن ۵ برابر هزینه میدن اما وقتی ارزون باشه برای رفاه جان خودشون تعمییر نمی کنن و دل بسته ماشین نمی شن و اونو میذارن کنار یکی نو می خرن .حالا شما مردم عزیز قضاوت با شما کنار اومدن با پراید اسقاطی و دستمال کشیدن و بوسیدن اون یا پراید ارزون و تعویض راحت و بی دردسرش با ماشین های ارزون.حالا گرونی دوست دارید یا ارزونی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.