مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

واکنش‌ها به سخنان اخیر نعمت‌بخش!

به گزارش چرخان، مدتی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس پلیس از توقف شماره‌گذاری پراید خبر داده و این اتفاق از سال آینده رخ خواهد داد ولی این توقف شماره‌گذاری خبری نیست که تازگی داشته باشد و شاید بسیاری از افراد مسن کشورمان، برای چندمین بار است که شنوای این خبر تکراری هستند!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته چیزی در حدود 34 درصد از تصادفات منجر به جان باختن افراد با خودروی پراید بوده و این خودرو به هیچ وجه ایمن نیست. او در این مصاحبه اعلام کرد که مکاتبات مربوط به توقف تولید خودروی پراید در حال انجام است.چرا پراید خودروی ایمنی نیست ؟ نوشته شده توسط " حامد محمدی

اما در مصاحبه عصر خودرو با احمد نعمت بخش، ماجرا باز هم تغییر پیدا کرد. دبیر انجمن خودروسازان اشاره کرد هر ارگانی وظیفه خاص خود را داشته و تنها نهادی که می تواند ادعا کند که تولید خودرو پراید به دلیل داشتن مشکلات استانداری باید متوقف شود سازمان ملی استاندارد است. با توجه به اینکه خودرو پراید تمامی استانداردهای مصوب شورای عالی استاندارد را پاس کرده، پلیس راهور نمی تواند برای این خودرو تعیین تکلیف کند و حق اظهارنظر در مورد تداوم یا توقف تولید پراید را ندارد.واکنش‌ها به سخنان اخیر نعمت‌بخش!

نعمت بخش استناد پلیس به سهم ۳۴ درصدی پراید از مجروحان و جانباختگان تصادفات جاده ای را نیز قبول نکرده و عنوان می کند که یکی از دلایل عمده تصادفات بیشتر این خودرو، سهم بیشتر آن از بازار مصرف است. موضوع دیگر آن است که بسیاری از جوانان که می خواهند برای نخستین بار خودرو خریداری کنند به سراغ خودروی ارزان پراید می روند تا با آخرین سرعت با آن رانندگی کنند و با توجه به اینکه وزارت صمت بر اساس نامه کتبی استاندارد بودن خودرو پراید توسط سازمان ملی استاندارد را تایید کرده، پلیس یا هیچ دستگاه دیگری حق ندارد این خودرو را شماره‌گذاری نکرده یا از توقف تولید آن خبر دهد.

نعمت‌بخش همچنین در ادامه توضیح داد که بعد از پراید حداقل قیمت تمام شده تولید خودرو مربوط به تیبا و سایناست. با توجه به چند برابر شدن نرخ ارز نمی‌توان انتظار تولید خودروی با کیفیت بهتر اما در رده قیمتی پراید را داشت. نکته دیگر این که باید توجه کرد که طراحی و تولید یک پلتفرم، چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و شرایط تحریمی هم وضعیت را سخت‌تر کرده اما با این‌حال خودروسازان کشور بیکار ننشسته و خودروهایی در کلاس پراید با امنیت بهتر تولید کردند که تیبا یکی از آن‌هاست!

اما این اظهارات آقای نعمت‌بخش با واکنش‌های فراوانی رو به رو شده و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

1 – این همه پول کجا رفت ؟

آقای نعمت بخش در ادعاهای خود به ضرر خودروسازان نیز اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که تنها دلیل توقف پراید می‌تواند ضرر شرکت سازنده آن باشد. اما کسی پاسخگو نیست که در طی این سال‌ها آیا افرادی مثل آقای نعمت‌بخش و مدیران سایپا در خواب زمستانی بودند که نتوانستند خودرویی را پس از سال‌ها تولید داخلی سازی کرده و یا جایگزینی را برای آن طراحی کنند. ضمناً پول آن همه گران‌فروشی در سال‌های اخیر به کجا رفته است؟

2 – به نظر می‌رسد با وزیر هم مشکل دارید!‍

نعمت‌بخش موضوع توقف تولید خودروها را خارج از حیطه کاری پلیس دانسته و اشاره کرده است که این موضوع ربطی به آن‌ها ندارد. ولی به نظر می‌رسد ایشان سخنان وزیر صمت را نیز نادیده گرفته و وزیر را هم خارج از حیطه فرض کرده‌اند زیرا آقای رحمانی نیز به این موضوع اشاره کرده و از توقف تولید پراید خبر داده‌اند.

3 – خودروسازان بیکار ننشسته‌اند؟!

آقا احمد عزیز در سخنان پایانی خود گفته‌اند خودروسازان بیکار ننشسته‌اند و خودروهایی در کلاس پراید با امنیت بهتر تولید کردند که تیبا یکی از آن‌هاست! به نظر می‌رسد ایشان باز هم ماجرا اشتباه گرفته‌اند و باید بعد از سال‌ها خدمت خالصانه در زمینه خودرو باید می‌دانستند که تیبا هم خودروی جدیدی نبوده و بدنه آن براساس پراید ساخته شده و در بعضی نقاط آن هم از کیا ریو قدیمی استفاده شده است. ضمناً اگر خودروسازان مشغول طراحی و تولید خودروهای جدید هستند چرا حتی یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور را در سبد محصولات خود ندارند؟

4 – پراید ایمن است؟!

هر ادعایی که شما می‌کردید در نوع خود جالب بود ولی این سخن شما نوعی تمسخرآمیز بوده و به نوعی مسخره کردن مردم است. زیرا این خودرو به خوبی امتحان خود را در جاده‌ها پس داده و ایمنی آن کاملاً مشهود هست. بدنه اتومبیل هم تأثیر زیادی در امنیت آن دارد و سازمان استاندارد فقط امکانات ایمنی خودروها را در نظر گرفته و اگر به استحکام بدنه خودروها توجه می‌شد پراید به هیچ عنوان نمی‌توانست تولیدش ادامه یابد.

5 – پراید خودروی جوانان است!

همان‌طور که شما نظر پلیس را غیرکارشناسی دانسته بودید باید بگوییم که نظر شما هم هیچ ارزشی ندارد. ادعای این که علت تلفات پراید به خاطر جوانان است، سخنی غیرمنطقی بوده و بدون هیچ آماری بیان شده زیرا خودروهایی مانند پژو 206 نیز یکی از خودروهای مورد علاقه جوانان است که با احتساب تعداد خودرو نیز میزان تلفات کم‌تری دارند.

امید است، روزی به سطحی برسیم که مسئولین عزیز واقع بینانه به مسائل نگاه کنند و این صنعت فلج که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌برد، برچیده شود تا مردم کشورمان بتوانند مانند سایر نقاط جهان از خودروهای بروز و باکیفیت استفاده نمایند.واکنش‌ها به سخنان اخیر نعمت‌بخش!

 

حامد محمدی

کارشناس و فعال خودرو تحلیلگر مسائل و قیمت‌ها Dr_HamedMohammadi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. این شخص فاسدترین مدیر در خودروسازی است اگر این اصفهانی و باندش جمع بشن وضع اسف بار خودروسازی حل میشه اصلا این آقا قانونا بازنشسته س چرا نمیره این اختاپوس پشتش به کجا گرمه نگاه به صورت وقیحش کنید همه چی رو میفهمید

    1. نعمت بخش سلطان گرانی خودرو است پراید رادویست میلیون کنند باز این ادم میگه ضرر میکنیم

  2. سلام ..واقعا این ادمای کرکس صفت ..اگه یکبار خودشون محصولات به اصطلاح ایمنشونو امتحان کنن و تو جاده های بسار ایمن تر کشورمون رانندگی کنن ..اون موقع اگه وجدان و شرف داشته باشه .میتونه نظر بده ..همچنین کثافتایی باید از مسئولیت کنار گذاشته بشن و جاشون به جوونای با لیاقت و تحصیلکرده داده بشه ..لعنت به هر چی خائن به ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا