مکمل بنزین
آموزش

آیا کابین خودرو در فصل تابستان،گازهای سمی منتشر می‌کند؟

بر اساس گفته‌های متخصصین، فضای داخل کابین خودروها در هر فصلی از سال می‌تواند فضای سمی و آلوده‌ای را داشته باشد. بااین‌وجود، در دو زمان متفاوت، این مواد شیمیایی در بالاترین سطح خود نسبت به حالت معمول هستند: یکی زمانی که شما خودروی جدیدی را خریداری می‌کنید و دیگری نیز در هنگام تابستان.

البته با منطق جور درمی‌آید که در مواد تازه به‌کاررفته در یک خودروی جدید، از زمان تولید شدن مقداری پسماند حمل کرده و این مواد شیمیایی به روش‌های مختلفی در طول زمان آزاد بشوند. برای مثال، صندلی‌ها با نشستن سرنشینان روی آن‌ها، دکمه‌های کنترلی روی داشبورد با لمس شدن و کف‌پوش خودرو نیز با پا خوردن توسط راننده و دیگر سرنشینان، این مواد شیمیایی را از خود آزاد کنند.

درست همین مواد شیمیایی بوده که باعث بوی خاص در خودروهای جدید شده و بعضی از مردم عاشق این بو و خیلی‌ها نیز از آن متنفر هستند. باگذشت زمان، این مواد شیمیایی اضافی روی هر قسمت از موارد گفته‌شده و دیگر قسمت‌های خودرو، شروع به کم شدن کرده و برای همین، خودرو بوی به‌اصطلاح نو بودن خود را از دست می‌دهد. البته این مواد هنوز هم با مقداری بسیار کمتر وجود داشته که به این مرحله در اصطلاح «آزادسازی گاز خروجی» یا offgassing نیز گفته می‌شود.

این فرایند تا ابتدای تابستان یا همان فصل گرم سال ادامه دارد. در تابستان و هنگامی‌که دمای هوا بالا می‌رود، بعضی از این گازهای سمی شروع به واکنش دادن با گرما و آزاد شدن دوباره می‌کنند. دلیل این انتشار دوباره گازها در معرض گرما قرار گرفتن و واکنش دادن با اشعه ماورا بنفش حاصل از نور خورشید است.

در یک خودروی معمولی، مواد شیمیایی بسیاری در فرایند ساخت خودرو به‌کاررفته که می‌توانند در طول زمان و بسته به کیفیتشان، مشکلاتی را ایجاد کنند. برخی از متخصصین این حوزه می‌گویند که چیزی حدود 275 ماده متفاوت آلاینده وجود داشته که از بین آن‌ها 50 نوع، شایع‌تر از بقیه هستند. این مواد شیمیایی می‌توانند در دسته‌بندی‌ها مربوط به خود، جای گرفته و تقسیم‌بندی شوند.

برای مثال، وینیل (Vinyl)، ماده‌ای پلاستیک مانند و ارزان برای پوشش‌های صندلی که یکی از بدترین مواد در بین موارد مصرفی شیمیایی در خودروها است. دیگر موارد نیز فرمالدهید (formaldehyde) هستند که در خودروها به‌منظور کند کردن واکنش گرمایی و به وجود آمدن آتش‌سوزی استفاده‌شده و به سرنشینان خودرو کمک می‌کنند تا گرمای موتور و خروجی اگزوزها را تا حد ممکن احساس نکنند.

فلزات سنگین و پلاستیک‌های متفاوت به‌کاررفته که مواردی مانند داشبورد، دستگیره‌های درب، فرمان خودرو، جای قرار گرفتن آرنج سرنشینان و بسیاری از امکانات ریزودرشت دیگر را تشکیل می‌دهند همگی به‌صورت معمول، ازاین‌گونه مواد شیمیایی هستند. متداول‌ترین اثر تنفس چنین مواد شیمیایی درون کابین خودرو، می‌تواند حالت تهوع و سردرد باشد که بسیاری از مردم حتی فکرش را هم نمی‌کنند ممکن است به خودروهای جدیدشان ربط داشته باشد. در طول زمان، حتی ممکن است استنشاق چنین گازهای سمی، منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم مرکزی عصبی و هورمون‌ها شده و حتی به ضعیف شدن حافظه و سرطان نیز در کنار بسیاری از موارد دیگر ختم شود.

البته شرکت‌های خودروسازی جهان به‌واسطه استانداردها باید تا جای ممکن این‌گونه از مواد مصرفی شیمیایی مضر برای سلامتی را کاهش داده و قدم‌هایی نیز برای هر چه کمتر کردن مواد شیمایی درون کابین برداشته‌اند. البته برای مثال در کشوری مانند ایالات‌متحده، هیچ‌گونه آزمایش استانداردی مبنی بر سنجش میزان مواد شیمیایی قابل‌قبول در خودروها نیست. پس تا هنگامی‌که فرایند انتشار چنین گازهای سمی و مضر در خودروهای جدید به‌مرورزمان کاهش یابد، خود مشتری باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

بهترین راه برای مقابله کردن با چنین گازهایی چه برای خودروهای جدید و چه در فصل تابستان، تهویه مناسب در خودروها است. درست پس از خرید خودروی جدید، شیشه‌های خودرو را تا حد ممکن پایین کشیده تا به این گازها اجازه خارج شدن از خودرو را داده و جریان هوای تازه را درون کابین ایجاد کنید.

در فصل تابستان و اوقات گرم سال نیز، شیشه‌ها را به مقدار خیلی کم (اگر امکانش فراهم باشد) پایین کشیده و از محافظ مقاوم در مقابل اشعه ماورا بنفش خودروشید برای شیشه‌ها به‌منظور واکنش نداشتن و یا واکنش حداقلی مواد مصرفی داخل کابین با نور خورشید نیز استفاده کنید.

یک نکته مهم دیگر این است که قبل از روشن کردن تهویه مطبوع خودرو، باید برای چند دقیقه شیشه‌های خودرو را بازکنید. اگرچه ممکن است این کار حس خوبی نداشته باشد اما می‌تواند گازهای سمی را قبل از اینکه بخواهند با سیستم تهویه مطبوع خودروی‌تان واکنشی داشته باشند، به بیرون هدایت کند. البته در کنار همه‌ی این موارد، بهترین تاکتیک، کمتر کردن میزان گذراندن وقت در خودرو در روزهای گرم سال است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا