Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

آیا چسبیدن پدال ترمز به کف خودرو نشانه بدی است؟

اگر پدال ترمز خودروی‌تان آن‌قدر به کف خودرو نزدیک شود که دیگر فضای خالی بین آن و سطح داخل کابین نباشد نشانه‌ی بدی است یا خیر؟ از یک منظر می‌توان آن را نشانه بدی برای پدال ترمز در نظر گرفت؛ اما اینکه این موضوع تا چه میزان می‌تواند بد باشد، نیاز به صحبت شما با یک مکانیک خبره دارد.

چسبیدن کامل پدال ترمز به کف خودرو و یا پایین رفتن بیش‌ازحد آن می‌تواند براثر دلایل متنوعی ایجادشده باشد. حتی اگر در چنین شرایطی، خودرو بازهم خوب و به‌موقع متوقف می‌شود، باید خیلی سریع دلایل آن بررسی‌شده و عیب‌یابی شوند.

یکی از رایج‌ترین دلیل‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی برای پدال ترمز شود، کم شدن روغن ترمز است. هنگامی‌که در خودرو، این مایع به‌اندازه کافی وجود نداشته باشد و یا مقدار آن کم شده باشد، سیستم ترمز خودرو به‌درستی کارنکرده و عملکرد نامناسبی را در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد.

البته راه تشخیص کم شدن روغن ترمز بسیار ساده است: کافی است در این مواقع، نگاهی به کف خودرو یعنی جایی که آن را قرار داده و پارک کرده‌اید انداخته تا در صورت نشت روغن ترمز روی زمین، متوجه آن شوید.

یکی دیگر از دلایل ایجاد شدن این مشکل، اتفاقاتی است که درون سیلندر اصلی ترمز به وجود می‌آید. این سیلندر اصلی جایی است که روغن ترمز در آنجا متراکم شده و فشار ایجادشده بر روی روغن ترمز باعث می‌شود که ترمزها بر روی چرخ‌ها، ایجاد اصطکاک کرده و درنهایت آن‌ها را به ایستادن وادارند.

اگر این سیلندر اصلی مربوط به سیستم ترمز، به‌درستی کار خود را انجام ندهد و یا گاهی اوقات کارکرده و گاهی اوقات از کار بایستد، خودرو رفته‌رفته قدرت ترمز گیری خود را ازدست‌داده و گه گاهی این پدال ترمز است که باید تا کف خودرو فشار داده شود تا خودرو به‌درستی متوقف شود.

البته یک دلیلی دیگری نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند،یک بوستر یا تقویت‌کننده ترمز نه‌چندان خوب است. تقویت‌کننده یک مکانیزمی است که از فشار خلا برای ایجاد کردن نیرو و درنتیجه آن، اعمال آن نیرو به چرخ‌ها استفاده کرده تا بتواند قدرت ترمز گیری را افزایش دهد. اگر این بوستر از نوع بدی باشد، آنگاه مقدار نیروی کامل و کافی برای فعال کردن سیلندر اصلی و متراکم کردن مایع درون آن ایجاد نشده و روغن ترمز در آنجا به‌درستی جریان پیدا نمی‌کند. پس بازهم برای ترمز گیری باید پدال را تا آخرین مقدار فشار داد تا بلکه خودرو بتواند از حرکت بایستد.

آخرین دلیلی که می‌تواند این مشکل را برای راننده خودروی ایجاد کرده و باعث بروز دردسر شود، خود راننده است! درواقع هرچه بیشتر از ترمزها استفاده شود، روغن ترمز درون سیستم نیز داغ‌تر شده و نمی‌تواند عملکرد مناسب خود را ارائه دهد. حالا هر چه این مایع ترمز داغ‌تر شود (که می‌تواند در اوقات گرم سال نیز اتفاق بیفتد)، از غلظت آن کاسته شده و رقیق‌تر می‌شود.

درواقع هرچه مایع ترمز داغ‌تر و رقیق‌تر شود، نیروی بیشتری برای متراکم کردن آن از سوی سیستم ترمز و درنتیجه، اعمال این روغن متراکم به چرخ‌ها لازم است. البته ممکن است که سیستم ترمز گیری خودروی شما، توانایی ایجاد چنینی نیرویی را نیز برای متراکم کردن مایع رقیق‌شده نداشته باشد.

بنابراین، اگر پدال خودروی شما گه گاهی و یا اکثر اوقات باید به کف خودرو بچسبد تا عملکرد نسبتاً مناسبی را از خود نشان دهد و شما هم قصد رفتن پیش مکانیک را ندارید، بهترین راه بازبینی سبک رانندگی خودتان است. مطمئن شوید که در مواقع غیرضروری از ترمز خودرو استفاده نکرده و همیشه قبل از خارج شدن خودرو از پارکینگ، حواستان باشد که ترمزدستی آن را بخوابانید.

منبع howstuffworks
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.