مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌ها

5 نشانه برای توجه بیشتر به سیستم ترمز خودرو

هنگامی‌که با در یک روز گرم تابستان در بزرگراه مشغول رانندگی بوده، شیشه‌های خودرو را پایین کشیده، صدای ضبط را بالا می‌بریم و شاید هم از رانندگی کردن در آن شرایط با سرعت‌بالای صد کیلومتر بر ساعت لذت ببریم ممکن است فراموش کردن این نکته که درون یک حجم زیادی از فولاد و شیشه و دیگر مواد مصرفی نشسته‌ایم را به‌کلی از یاد ببریم.

در آن سرعت، اگر بنا به هر دلیلی، خودرو نیاز به متوقف شدن داشته باشد، به‌طورمعمول چیزی حدود 91 متر مسافت لازم است تا خودروی شما به حالت سکون دربیاید. درست در همین زمان است که باید به اهمیت بسیار حیاتی و بالای یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودرو یعنی سیستم ترمز پی برده و به آن بیشتر توجه کنیم.

اگرچه ممکن است ترمزها، مانند طراحی خارجی، رنگ خودرو و طراحی داخل کابین، از جذاب‌ترین قسمت‌های یک ماشین نباشند اما بدون شک، از مهم‌ترین سیستم‌هایی هستند که در صورت نیاز و هشدار به راننده در مواقع موردنیاز که به تعمیر و نگهداری نیاز دارند، می‌توانند فاصله بین مرگ وزندگی را تعیین کنند.

تعدادی علامت مشخصی مانند روشن شدن چراغ‌ترمز و یا بیشتر شدن فاصله ترمزگیری وجود دارند که نشانه‌ای از نیاز برای تعمیر سیستم ترمز هستند. در هر یک از این موارد باید به مکانیک مراجعه کرده و هرچه سریع‌تر مشکل را حل کنید. با چرخان باشید تا با 5 مشکل احتمالی سیستم ترمز خودرو ونحوه عیب یابی آن ها بیشتر آشنا شوید.

1-پدال ترمز دمدمی مزاج

علاوه بر لرزش و ثابت نبودن، پدال ترمز خودروی شما می‌تواند نشانه‌های دیگری را مبنی بر اینکه سیستم ترمز خودرو نیاز به واکاوی دارد در خود داشته باشد. درواقع یک پدال ترمزی که چندان محکم نبوده و باید تا انتها فشار داده شود تا به‌درستی عمل کند می‌تواند نشانه‌ای از صفحات ترمزی فرسوده و یا مشکلی در سیستم هیدرولیک که به خاطر نشت هوا یا روغن ترمز است، باشد.

برای بررسی کردن نشت روغن، کافی است یک صفحه کاغذ سفیدرنگ را در هنگام شب، زیر خودروی‌تان قرار دهید. صبح این کاغذ و روغن‌های احتمالی نشت شده روی آن را بررسی کنید و روغنی شفاف و شبیه به روغن‌های سرخ‌کردنی، همان روغن ترمز خودرو است.

نقطه مقابل پدال‌های وارفته می‌تواند پدالی باشد که با یک تماس حداقلی پا واکنش سریعی را از خود نشان می‌دهد. این مشکل نیز می‌تواند به خاطر روتور ترمز فرسوده ویا روغن ترمز کثیف و یا آلوده‌شده با رطوبت هوا باشد. در این مواقع بهترین کار، تعویض روغن ترمز است.

2-لرزش

اگر تاکنون مجبور شده‌اید تا با کمک ترمزهای ضد قفل یک توقف اضطراری را در خودروی‌تان اجرا کنید پس باید با نوع پدال ترمزهای سریع که نیروی خود را از روتورهای سیستم ترمز گرفته تا خودرو متوقف شود آشنا هستید. بااین‌حال، اگر ترمز شما در شرایط استاندارد و معمولی دارای جنب‌وجوش غیرمعمولی است، احتمالاً مشکلی در این سیستم وجود دارد.

به‌طورکلی، یک پدال ترمزی که دارای لغزش و جنب‌وجوش غیرمعمول است، می‌تواند نشانه‌ای از روتورهای ترمز فرسوده باشد. درواقع سطح ناصاف آن‌ها لغزشی را به پدال ترمز اعمال کرده و سپس شما این لغزش را روی پدال احساس می‌کنید.

این روتورهای تنها زمانی فرسوده می‌شوند که تحت‌فشار بالا برای مدت‌زمان زیادی باشند. درواقع گرمای تولیدشده حاصل از رانندگی‌هایی با ترمزهای بسیار زیاد و طولانی باعث می‌شود که فلز موجود در این روتورها تغییر شکل دهند. اگر هم به‌تازگی این روتور تعویض شده و بازهم احساس لغزش روی پدال ترمز می‌کنید پس علت می‌تواند از نا هم طراز بودن چرخ‌های خودرو نیز باشد.

3-کشیده شدن خودرو به سمتی خاص

آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که خودروی شما جهت دلخواه خودش را می‌خواهد برود؟ گویا با ترمزگیری و یا هنگام رانندگی به سمت چپ و یا راست متمایل می‌شود. این اتفاق می‌تواند به خاطر وجود مشکل در سیستم ترمز باشد. دلیل این کشیده شدن می‌تواند به خاطر پوشش یا محفظه‌ی صفحه ترمز باشد؛ زیرا این سناریو می‌تواند اصطکاک را روی یک چرخ اعمال کرده و با دیگر چرخ‌ها کاری نداشته باشد و خودرو نیز به طبع، به سمتی می‌رود که سایش بیشتری روی همان چرخ ایجادشده است.

دلیل دیگر نیز می‌تواند شلنگ‌های خراب و قدیمی در سیستم ترمز و یا صفحات ترمز با سطح ناصاف باشند که روغن ترمز را به‌صورت غیر یکسان انتقال داده و یا فشار غیر یکسانی را به چرخ‌ها اعمال می‌کنند.

البته کشیده شدن خودرو به یک سمت خاص همیشه به خاطر وجود مشکل در سیستم ترمز نیست. تایرهای خراب و با باد کم‌وزیاد، نا هم طراز بودن لاستیک‌های خودرو با سیستم تعلیق نیز می‌توانند علت به وجود آمدن این مشکل باشند.

4-صداهای عجیب‌وغریب

در بسیاری از خودروها، نشانگرهایی برای علامت دادن به راننده در صورت خراب بودن سیستم ترمز وجود دارند که گاهی اوقات در صورت خراب بودن قسمتی از سیستم ترمز، مشکلاتی در صفحات ترمز و دیگر قسمت‌ها، این نشانگرها صداهایی را نیز از خود تولید می‌کنند.

به‌علاوه وجود چنین صداهایی از حسگرهای مربوط، ممکن است صداهای دیگری نیز از خود لاستیک‌ها و سیستم ترمز خودرو در هنگام ترمزگیری شنیده شوند که چندان خوشایند نبوده و نیاز به بررسی دارند. در این هنگام است که فلز مربوط به محفظه‌ی صفحه ترمز با فلز روتور برخورد کرده و چنین صدایی تولید می‌شود.

نه‌تنها این اتفاق می‌تواند یک‌راه غیرموثر برای ترمزگیری باشد بلکه می‌تواند به‌مرورزمان به روتورهای ترمز شما نیز آسیب برساند؛ بنابراین تعویض صفحات فرسوده با یک نمونه جدید می‌تواند مشکل را حل کند.

5-صفحات ترمز فرسوده

ابتدا چند کلمه در مورد اینکه سیستم ترمز خودرو چگونه عمل می‌کند:

بیشتر خودروها از چیزهایی که بانام دیسک ترمز شناخته می‌شوند استفاده می‌کنند. این دیسک‌ها تا حد زیادی به ترمزهای یک دوچرخه با 10 دنده‌ای شباهت دارند. یک سیستم هیدرولیک که با روغن ترمز پرشده و می‌تواند مجموعه‌ای از لنت یا گیره‌های ترمز را که به‌عنوان کالیپر یا پوشش صفحه ترمز شناخته می‌شوند فعال کند نیز وجود دارد. حال این لنت ترمزها روی دیسک معروف به روتور فشرده‌شده و عمل ترمزگیری انجام می‌شود.

در طول زمان، همان‌گونه که می‌توان تصور کرد، این صفحات ترمزی شروع به صاف شدن و فرسوده‌شدن کرده و از کارکرد اصلی‌شان برای کاهش سرعت یا توقف خودرو کاسته می‌شود.

خوشبختانه، بررسی کردن قطر صفحات ترمز (همان‌هایی که روی کالیپرها فشرده می‌شوند) یک کار مستقیم و ابتدایی برای واکاوی آن‌ها محسوب می‌شود. تمام آن چیزی که شما نیاز دارید، نگاه کردن بین رینگ خودرو و نقطه درخشانی است که به‌عنوان فلز درون روتور سیستم ترمز وجود دارد. بین کالیپر و روتور، می‌توانید صفحه ترمز را مشاهده کنید.

بهتر است قطر این صفحات، یک‌چهارم اینچ باشد و اگر باریک‌تر از این مقدار بود، باید به فکر تعویض قطعه باشید. اگر هم چرخ‌های خودروی شما به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که بتوان این‌گونه بررسی را قرارداد، باید تایر خودرو بیرون آورده شود تا بتوان به صفحات ترمز و روتور دسترسی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا