مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

10 موردی که روی قیمت خرید و فروش خودروی شما تاثیر بسزایی دارند!

اگر شما قصد فروش خودروی‌تان را داشته و یا می‌خواهید آن را با یک مدل دیگری عوض کنید، احتمالاً از اینکه برخی موارد هرچند کوچک چگونه می‌توانند به‌صورت اثر مرکبی بر روی ارزش وسیله نقلیه شما تأثیر بگذارند متعجب خواهید شد.

مواردی مانند میزان کارکرد کیلومتری خودرو، سال تولید، مصرف سوخت، رنگ، آفتاب خوردگی و دیگر مواردی که تاکنون در مورد آن‌ها شنیده‌اید، همیشه در معاملات موردبحث بوده‌اند؛ اما واقعیت این است که موارد مهم دیگری هم هستند که احتمالاً تاکنون آن‌ها را در نظر نگرفته و نمی‌دانستید که همین موارد هم می‌توانند در قیمت خودرو مؤثر باشند.

تعداد کمی از این شاخصه‌ها می‌توانند توسط خود شما و اطرافیانتان که دستی در کاردارند حل‌شده و برخی دیگر نیز خارج از کنترل هستند. با چرخان باشید تا نگاهی به آن‌ها بیندازیم:

1-برچسب‌ها و نوشته‌های روی سپرهای خودرو

اگرچه برخی از کارشناسان، مخالف کاهش پیدا کردن ارزش خودرو در صورت چسباندن این برچسب‌ها بر روی خودرو هستند اما آیا شما هم این‌گونه فکر می‌کنید؟ اگر شما به‌عنوان یک مشتری بخواهید یک خودرو را خریداری کنید و این برچسب‌ها را روی آن مشاهده کنید، فکرتان به سمت این می‌رود که آن خودرو هم خوب استفاده‌شده است و هم دیگر نمی‌توان مانند یک لوح خالی و نانوشته به بدنه آن نگاه کرد.

پس اگر احتمالاً تاکنون از این برچسب‌های جورواجور به بدنه خودرو چسبانده‌اید و فکر فروش خودرو رادارید، بهتر است قبل از فروش، آن‌ها را با دقت از روی خودرو حذف کنید؛ اما این را هم باید بدانید که حتی اگر با دقت بسیار بالا و بدون اینکه حتی یک تیکه کوچک از آن‌ها روی بدنه بماند، بازهم رنگ زیر آن قسمت، کمی پریده می‌شود.

2-چراغ‌های آسیب‌دیده

اگر چراغ خودروی شما آسیب‌دیده و یا لامپ‌های داخل آن سوخته است، ارزشش را دارد که قبل از فروش آن‌ها را تعویض کنید. چراغ‌ها و لنزهای جدید هم قیمت چندان بالایی نسبت به دیگر قطعات خودرو ندارند و هم با یک پیچ‌گوشتی ساده هم می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. (البته این مورد برای چراغ‌های پیشرفته LED و یا HID نبوده و تعویض آن‌ها به این سادگی‌ها هم نیست.)

چراغ‌های سوخته که عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهند و یا حباب شکسته چراغ، می‌توان یک خودرو را برای رانندگی بسیار خطرناک کند. از طرفی کمتر کسی هم هست که بخواهد یک خودرو با چراغ‌های شکسته و یا سوخته را خریداری کند.

3-جایی که شما زندگی می‌کنید

اگرچه خودرو هیچ‌وقت از دلایل تعیین‌کننده‌ای نیست که برای زندگی در یک شهر یا منطقه‌ای خاص، موردبحث باشد اما جایی که شما در آن زندگی می‌کنید می‌تواند بر ارزش فروش خودروی‌تان تأثیرگذار باشد. برای مثال، خودرویی که از گاز CNG بهره می‌برد و بخواهد در شهری با زیرساخت‌های کم مورداستفاده قرار بگیرد، چندان مقبول واقع نخواهد شد.

همچنین، در شهرهای گرم سیرتر و بیابانی که آب‌وهوا می‌تواند روی رنگ خودرو تأثیر گذاشته و یا در شهرهای شمالی که به دلیل رطوبت و بارندگی زیاد، ممکن است دچار پوسیدگی‌هایی باشند، همه از موارد مهم برای فروش خودرو به شمار می‌روند.

4-شیشه جلو شکسته

اگرچه در سال‌های اخیر، با خودرویی که شیشه جلوی آن شکسته باشد نمی‌توان برگه معاینه فنی گرفت و به‌تبع نگرفتن این برگه، مشکلات و جریمه‌های پیاپی دیگری نیز گریبان گیر راننده خواهند شد اما تعویض کردن شیشه جلویی که ترک‌خوردگی آن بسیار زیاد شده و به حد شکستگی رسیده است، می‌تواند در جلب‌توجه مشتری احتمالی شما بسیار کارساز بوده و روی قیمت آن تأثیر بسزایی داشته باشد.

زیرا یک شیشه شکسته برای یک مشتری احتمالی، می‌تواند نشانه یک حادثه و یا مورد خاصی باشد که دیگر جاهای خودروی شمارا نیز با آسیب روبرو کرده است.

5-سیگارهای مصرف‌شده

هیچ‌کس دوست ندارد خودرویی را خریداری کند که بوی ته‌مانده‌های سیگار در آن جاری است. پس اگر شما در خودروی‌تان سیگار مصرف می‌کنید، باید در هنگام فروش خودرو، به فکر این هم باشید که ممکن است روی قیمت آن تأثیر داشته باشد. اگرچه هیچ فرمول خاصی برای کاهش قیمت چنین خودروهایی وجود ندارد اما بدون شک، می‌تواند روی ارزش خودرو تا مقدار قابل‌توجهی تأثیر منفی داشته باشد.

برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که خودروهایی این‌چنینی و با بوی شدید سیگار در آن‌ها، می‌توانند محیط آلوده‌ای برای رانندگی باشند که ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

6-تایرهای ناهم طراز

همه می‌دانیم که لاستیک‌های درخشان، با عاج مناسب و کم کارکرد تا چه حد می‌تواند قدرت چانه‌زنی شمارا در یک معامله خودرویی بالا ببرد. تایرهایی مناسب با برند مناسب و کیفیت خوب که به‌تازگی تعویض شده و یا خوب استفاده‌شده‌اند، می‌تواند این سیگنال را به خریدار بفرستند که شما برای خودروی‌تان ارزش قائل هستید و بدون شک دیگر قسمت‌های خودرو نیز مانند همین لاستیک‌ها، سالم و سرحال هستند.

7-جعبه‌دنده دستی یا اتومات؟

اگرچه در کشور ما و باوجود قیمت‌های سرسام‌آور خودرو، دیگر بحث خودروهای دنده‌اتومات یا دستی چندان موردبحث نیست و بیشتر خودروها با جعبه‌دنده دستی در بازار وجود دارند اما بازهم هستند کسانی که دیگر نمی‌توانند با چنین خودروهایی که در جهان، به‌جز موارد معدودی، به‌صورت کامل حذف‌شده‌اند، رانندگی کنند.

ازآنجایی‌که خریدار دوست دارد کمی با خودروی شما رانندگی کند تا از سلامت آن اطمینان حاصل کند، پس قبل از فروش خودرو مطمئن شوید که جعبه‌دنده و در کل سیستم گیربکس و دنده‌ها مشکل خاصی ندارند.

8-قیمت سوخت

مصرف سوخت بسیاری از خودروهایی که در کشور ما وجود دارند به دلایل فنی و موتوری، بسیار بالاتر از میانگین جهانی بوده و باوجود غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت سوخت، باید این فاکتور مهم را نیز در نظر گرفت. هنوز هم خودروهای زیادی در ایران وجود دارند که مصرف سوخت بنزین بالایی داشته و گازسوز کردن غیر کارخانه‌ای آن‌ها نیز می‌تواند در درازمدت، سبب تضعیف شدن موتور آن‌ها شود. پس برای تعویض خودروی‌تان با یک خودروی دیگر یا خرید یک مدل جدیدتر، باید این مورد را نیز مدنظر قرارداد.

9-رنگ

اگرچه در کشور ما در حال حاضر نیز اکثر خودروها بارنگ‌های سفید و مشکی به خاطر فروش بهتر برای مصرف‌کننده، وجود دارند اما رنگ خودرو و غیرمتعارف بودن آن‌یک عاملی است که می‌تواند شمارا درفروش خودروی‌تان به مشکل انداخته و تنها مشتریان خاصی هستند که دنبال رنگ‌هایی غیر از رنگ‌های معمول می‌گردند.

10-شهرت خودرو

این‌که یک خودرو در چه چیزی در کشورمان معروف شده است دست هیچ‌یک از ما نبوده و به شرکت سازنده، کیفیت قطعات و موارد خارج از کنترل ما برمی‌گردد. برای مثال، ناایمن بودن پراید، استحکام سمند، کیفیت موتور تندر 90، کیفیت و دوام بالای خودروهای تویوتا، محبوب شدن جک S5، هر یک از مواردی هستند که پس از سال‌ها، تجربه و آزمایش، جواب پس داده‌اند و مشتری احتمال نیز بدون شک آن‌ها را در نظر خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا