Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

هرچندوقت یکبار و با چه مسافتی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

اگرچه تعویض روغن خودرو و زمان مناسب برای عوض کردن آن‌یکی از بی‌شمار موارد کوچکی است که در زمینه خودرویی مورد بحث قرار می‌گیرد اما بدون شک، داشتن روغن موتور مناسب و سالم، می‌تواند درست مانند خون سالم در بدن انسان، از حیاتی ترین های یک خودرو تلقی شود. همچنین، اگر شما از دسته کسانی هستید که به موقع روغن موتور خودروی تان را تعویض نکرده و یا روغن مناسبی مصرف نمی‌کنید، باید منتظر پاسخ خودرو به این کار نیز باشید.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که تعویض روغن خودرو در یک بازه زمانی مناسب می‌تواند هر سه ماه یکبار و یا حدود هر 5,000 کیلومتر باشد. موردی که شاید بارها آن را شنیده باشید و البته بیشتر خودروها می‌توانند با مسافت خیلی بیشتر از این حرف‌ها و بدون نیاز به تعویض روغن، به‌درستی کارکرد خود را ارائه دهند.

اگر هم از آن دسته افرادی هستید که زودتر از موعد روغن خودرو را عوض می‌کنید باید بدانید که این کار، کمک چندانی به خودرو نخواهد کرد. البته این کار ضرری برای خودرو ندارد اما می‌تواند موجب هدر رفتن پول، زمان و منابع شما شود. همچنین، بیرون ریختن روغنی که هنوز از عمرش باقی‌مانده است می تواند به محیط‌زیست نیز آسیب برساند.

در این مطلب از چرخان، برای شما عزیزان،4 زمان مناسب توصیه‌شده به منظور تعویض روغن را گفته‌ایم که می‌تواند بسته به عواملی مانند نوع خودرو و رانندگی شما، متفاوت باشند.

  • هر 1,000 مایل (حدود 1,600 کیلومتر) یا هر 6 ماه
  • هر 3,000 مایل (حدود 4,800 کیلومتر)
  • هر 5,000 تا 7,500 مایل (حدود 8,000 تا 12,000 کیلومتر)
  • هر 10,000 تا 15,000 مایل یا هر 6 ماه (حدود 16,000 تا 24,000 کیلومتر)

بیایید نگاهی به شرایط متفاوت برای هریک از موارد بالا بیندازیم:

تعویض روغن در هر 1,600 کیلومتر

اول اینکه اگر هر 4,800 کیلومتر، تعویض روغن زود محسوب می‌شود پس چرا همین کارشناسان این عدد بسیار پایین را گفته اند؟ همه ی این موارد بستگی به عادت‌های رانندگی خود راننده دارد. اگر مسیر رانندگی روزانه شما شامل سفرهایی بسیار کوتاه کمتر از 16 کیلومتر می شود پس باید روغن خودرو نیز زودتر از 4,800 کیلومتر تعویض شود. این کار به خاطر دو دلیل است:

1-اگر شما در طول مسیرهای روزانه تان، سرعت‌های ثابت و بالا را در مسافت‌های طولانی (مانند حرکت در بزرگراه‌ها) ندارید، آن وقت موتور خودرو فرصت ندارد تا به‌اندازه کافی داغ شده و بتواند بخار مایعی را که در سیستم به وجود می‌آید، جوش بیاورد. این می تواند باعث تجزیه شدن سریع‌تر روغن شود.

2-بیشترین زور برای تحمل کردن توس موتور خودرو در هنگامی است که شما استارت را زده و می‌خواهید خودرو را روشن کنید. حالا اگر خودرو بخواهد در مسافت‌های کوتاه کار کند و مدام استارت بخورد، می‌تواند نیروی قابل توجهی را از موتور بگیرد. پس تعویض روغن در بازه های زمانی نزدیک‌تر، می‌تواند این خسارت‌ها را به حداقل برساند.

تعویض روغن در بازه های مسافتی 4,800 کیلومتری و کمی بالاتر

بیشتر کارشناسان، بر این نکته هم عقیده هستند که بازه زمانی عرف و معمول برای تعویض روغن خودرو، همان مسافت حدود 8 تا 12 هزار کیلومتری است. عددی که در بیشتر دفترچه‌های خودرو نیز نوشته‌شده و نسبت به موارد دیگر معمول‌تر است؛ اما مسافت حدود 5,000 کیلومتری نیز در کشورمان عددی است که اکثر صاحبان خودرو به آن عادت کرده اند و بسته به نوع عادت‌ها رانندگی و خودرو، می‌تواند عدد بسیار مناسبی نیز باشد.

برای مثال، اگر شما یک خودروی نو خریداری کرده و در مسافت‌های حدود 20 دقیقه‌ای و یا بیشتر رانندگی می‌کنید و همچنین سرعت متعارف و ثابتی (نقطه مقابل ایستادن و حرکت کردن‌های مکرر در طول رانندگی) را نیز در طول حرکتتان دارید، پس می‌توانید روغن خودروی تان را دیرتر از مسافت قبلی 1,600 کیلومتری تعویض کنید. با این حال، اگر خودروی شما قدیمی‌تر است، بهتر است به توصیه خودروساز گوش کرده و بازه تعویض را زودتر قرار دهید.

تعویض روغن در بازه های مسافتی 16,000 کیلومتری

اگر شما برای خودروی تان قصد خرید روغن‌های معروف به سنتتیک (مصنوعی) رادارید باید بدانید که این روغن‌ها در کنار قیمت بالاتر نسبت به روغن موتورهای معمولی، هم می‌توانند مسافت بسیار بیشتری را برای خودرو به ارمغان بیاورند و هم مزایای بیشتری نسبت به روغن‌های معمولی دارند. همچنین، روغن‌های سنتتیک، عملکرد بهتری داشته و برای محیط‌زیست نیز ضرر کمتری دارند.

البته باوجود مزایای بیشتر این نوع از روغن‌ها، اگر خودروی شما نیازی به آن ندارد پس‌ازآن ها استفاده نکنید. اگر شما با خودروی تان، بارهای سنگین را جابجا می‌کنید، روغن سینتتیک(Synthetic) می‌تواند در کاهش فشار و استرس وارد به موتور خودرو، بسیار موثر باشد. همچنین اگر خودروی شما مستعد روغن‌سوزی و گرفتگی مجرای روغن (زمانی که موتور خودرو با پسماند روغن فاسد شده دچار گرفتگی شود) آن وقت باز هم روغن‌های سینتتیک می‌توانند کمک حال شما باشند.

اما چراغ‌های هشدار روی داشبورد به چه معنا هستند؟

اگرچه بهترین کار همین رصد کردن کیلومتر خودرو برای تعویض به موقع روغن موتور است اما بعضی از خودروها با چراغ‌های هشدار خود که موسوم به سیستم مانیتورینگ عمر روغن است، می‌توانند شما را در این مسیر کمک کنند. این سیستم ها، میزان مسافت حرکتی خودرو را با استفاده از اطلاعات تحلیل‌شده کامپیوتر خودرو رصد کرده و تعیین می‌کنند که خودروی شما کی نیاز به تعویض روغن دارد. زمانی که این چراغ روشن شد، بهتر است هرچه زودتر روغن را تعویض کنید، اگرچه لزوما یک امر اورژانسی نیز در همان موقع نیست.

اگر خودروی شما دارای چنین سیستمی است، باید بدانید که این سامانه متفاوت از چراغ فشارسنج روغن بوده که می‌تواند در اثر جریان پیدا نکردن درست روغن به خاطر سطح پایین، پمپ روغن خراب یا نشتی در سیستم شما را از فشار روغن و عملکرد ناصحیح این سیستم آگاه کند. پس باید تفاوت ای ندو سامانه متفاوت را بدانید؛ زیرا در صورت روشن شدن چراغ مربوط به فشار روغن، باید همان موقع خودرو را خاموش‌کنید تا از صدمه دیدن جدی به موتور خودرو و به‌تبع آن شکستگی سیلندرها و پیستون جلوگیری شود.

بهتر است بررسی سطح روغن خودرو هر یک ماه یکبار را برای اطمینان پیدا کردن از نشت نکردن روغن یا روغن‌سوزی موتور، به صورت عادت اجرا کنید. اگر سطح روغن پایین باشد تا مقدار نیاز به آن اضافه کنید. روغن خوب باید رنگ شفاف قهوه ای-سیاه داشته باشد. البته رنگ روغن لزوماً نمی‌تواند نشان دهنده عمر روغن و کارکرد آن باشد.

اگر هم رنگ روغن کدر و گرفته است، زمان تعویض آن فرارسیده و اگر رنگ شیری مانندی داشته باشد، ممکن است موتور خودروی شما ماده خنک‌کننده خود را نشت دهد. اگر هم خودروی شما از آن سامانه‌های ذکرشده در بالا را داشته باشد، نیازی به بررسی فیزیکی شما نیست مگر اینکه بخواهید کامل اطمینان پیدا کنید.

 

منبع howstuffworks
4 دیدگاه
  1. تاجیک می گوید

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

  2. بیرانوند می گوید

    چرا هیچ کس به ساعات کارکرد اشاره ای نمی کنه ؟؟
    پس تکلیف موتورهایی که درجا کار میکنن چی می شه
    حتی مقایسه خودروهایی که داخل شهر کار میکنن و باسرعت پایین با خودروهایی که در جاده هستند خیلی متفاوته پس نتیجه اینکه بایستی برای هر ساعت کارکرد خودرو کیلومتر خاصی (معمولا ۶۰ کیلومتر) درنظر گرفت.

  3. ناشناس می گوید

    آیا ماشینی که شش ماه در یکجا پارک شده است نیاز به تعویض روغن دارد؟

    1. ناشناس می گوید

      بله چون روغن بیشتر از ۳ماه انقظا نداره باید عوض بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.