Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

اندر فواید تولید یک خودرو به مدت سی سال!

همیشه وقتی صحبت از تولید یک خودرو به مدت سی سال به میان می‌آید چهره در هم کشیده و به حق، نفرین زمین و زمان را نثار دو کارگاه بزرگ (از حیث وسعت عرصه و اعیان) مونتاژ اتوموبیل در کشورمان کرده؛ که این ها بعد از سی سال که از تولید پژو 405 می گذرد همت کرده و چراغها و سپرش را عوض کرده و نام پارس را بر آن نهاده اند، در حالیکه صنعت خودروی کره جنوبی و یا حتی همین چین با سرعت در حال فتح قله‌های پیشرفت است.

طرح فروش سایپا

اما امروز می‌خواهیم به نکته ای مغفول در این گیر و دار بپردازیم، به موضوع بسیار مهم چراغ‌های خودرو و ابعاد آن در یک اتومبیل. احتمالا کسانی که کمی سن و سالشان بالاتر باشد به خاطر می‌آورند که چراغ‌ اتوموبیلهای قدیمی بسیار کوچک و نقلی بود. مثلا پیکان‌های مدل 49 را به یاد بیاورید یا حتی هیلمن و فیات‌ سالهای پیش از انقلاب را.

تقریبا همه این اتوموبیل‌ها دارای چراغ‌های نقلی و کوچک بودند که در منتهی الیه عرض خودرو در جلو و عقب جای گرفته و به بدنه پیچ شده بودند. سیر تاریخی ابعاد چراغ اما منجر به رشد سایز چراغ‌های خودرو شد. به عنوان مثال همین خودروی پیکان خودمان را ببینید که در مدل‌های بعد از انقلاب که به پیکان 1600 معروف بود دارای چراغ‌های جلو و عقبی بزرگتر از نمونه‌های قبلی خود بودند.

همین موضوع در مورد خودرو‌های دیگر دنیا هم کمابیش صدق می‌کند. حتما به یاد دارید همین چند سال قبل خودروهایی را که دارای چراغهای بزرگی بودند که به طرز اغراق آمیزی بیرون زده بودند نمونه اش تویوتا کرولای مدل 2008! اما اکنون در سال 2019 همین تویوتا کرولا را ببینید چه چراغهای باریک و نازکی دارد.

یا لکسوس ان ایکس را که چراغ ترمزش به جای اینکه شبیه نورافکن فانوس دریایی باشد با یک یا چند ال ای دی کوچک چشم را خیره میکند.

انگار سیر تاریخی چراغ‌های خودرو یک سیر سینوسی است واکنون دوباره به دوران چراغ‌های کوچک بازگشته ایم.

اما حسن این سیر تاریخی برای صنعت مونتاژ اتوموبیل ما چیست؟ خیلی ساده است، نیاز نیست خود را به آب و آتش بزنید و طراحی جدیدی کنید، کافیست هیچ اقدامی نکنید، بعد از سی سال چراغ‌های خودروی شما دوباره مد روز می‌شود.

هر وقت طراحی کردید ضررش را هم دیدید. همین چراغ عقب سمند خودمان؛ هنگامی که که در دهه 80 آن چراغ عقب غول آسا را برایش طراحی می‌کردید، فکر می‌کردید چقدر زیباست و هماهنگ با صنعت خودروی جهان هستید اما متوجه نبودید که به زودی ناچار خواهید شد آن را کوچکتر کنید.

اما نکته جالب در مورد تولید مادام العمر محصولات در کشور ما اینست که خودروی شما 15 سال خودروی زیبایی است و 15 سال خودروی بیریختی خواهد بود و این سیر هر 15 سال یکبار تکرار می‌شود.

فکر می‌کنید در سال 1450 خودروی 405 تولید ایران زشت خواهد بود یا زیبا؟

 

یادداشت ارسالی از :‌

طارق بهمنی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.