مکمل بنزین
خبرداخلی

از بدقولی دولت برای تامین نقدینگی خودروسازان تا تکلیف خودروسازان چینی در ایران!

خودروسازان کشورمان که اوایل سال جاری فعالیت خوبی در زمینه تولید خودرو داشتند ولی باز چند وقتی است که در زمینه تولید و تحویل خودروهای متعهد شده مشکل داشته و اعتراض مشتریان این شرکت‌ها برانگیخته شده است. نعمت زاده دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید که تامین نقدینگی 7 هزار میلیاردی برای خودروسازان چاره کار مشکل تولید خودرو است!

به گزارش چرخان، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در مصاحبه‌ای گفت: در حال وضعیت خودروسازی کشورمان خوب نیست و نسبت به زمان مشابه سال گذشته چیزی در حدود 22 درصد کاهش تولید داریم. تنها موردی که می‌توان برای علل این کمبود تولید عنوان کرد مساله نقدینگی و کمبود آن است. نامه نگاری‌های زیادی با دولت پیرامون قیمت‌گذاری دستوری انجام شد و این موضوع که خودروسازان کشورمان از این حیث متوجه زیان‌های بالایی شدند، به آنها اعلام گردید. به طور کلی تصمیمات وزارت صنعت در تضعیف نقدینگی خودروسازان موثر بود.

تولیدوی در ادامه افزود: در حال حاضر چیزی در حدود 140 تا 150 هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که به دلیل نبود قطعه بوده است. قطعه سازان نیز به دلیل مشکلات مالی و طلب از خودروسازان امکان تولید ندارند و این وضعیت برای خودروسازی کشور ایجاد شده است. طبق قانون وقتی دولت قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن تعیین بکند، باید جبران ضرر و زیان تولیدکننده را انجام دهد که ما نیز انتظار این کار را از سوی دولت داریم.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه گفت: البته در جلسات ما با دولت این مساله مطرح شد و مورد قبول واقع شد ولی هنوز کمکی از سوی دولت به خودروسازان انجام نشده است. در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی مقرر شد که 11 هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان داده شود ولی در اسفندماه صرفا 4 هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ نیز سریعا به حساب قطعه سازان واریز شد ولی خبری از 7 هزار میلیارد تومان باقیمانده نیست. خودروسازان اموال زیادی دارند که برای فروششان وقت لازم است و باید به قیمت مناسب فروخته شوند ولی نقدینگی موردنیاز خودروسازان به صورت فوری است! زمانی که وام 4 هزار میلیاردی به دست خودروسازان رسید، آنها به تولید رونق بخشیدند و توانستند تعهدات زیادی را تحویل بدهند ولی برای ادامه این روند نیازمند نقدینگی بیشتر هستند.

قیمت بازار خودروهای داخلیدبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه به موضوع حضور خودروهای چینی در بازار کشورمان اشاره کرد و گفت: در مورد خدمات پس از فروش این خودروها که نگرانی وجود ندارد چرا که شرکت‌های تولیدکننده موظف به ارائه خدمات تا 10 سال پس از فروش هستند و قطعات یدکی نیز برای این دسته از خودروها تامین می‌شود. ولی بحث ادامه حضور خودروسازان چینی به ارتباطشان با آمریکا مربتط بوده و هر چقدر که رابطه این شرکت‌ها با آمریکا زیاد باشد به ترکشان منجر شده و آن دسته از شرکت‌هایی که ارتباط کمتری دارند به ادامه فعالیتشان در ایران می‌پردازند.

این اظهارات در حالی است که خودروسازان با پیش فروش خودروها در سال گذشته و ابتدای سال جاری نقدینگی بسیار بالایی را جذب کرده‌اند و مشخص نیست این مقدار از جذب نقدینگی و دریافت تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی و سایر حمایت‌های قانونی چرا منجر به بهبود وضعیت خودروسازان نشده و چند ده هزار میلیارد تومان زیان و بدهی انباشته هنوز در صورت‌های مالی سایپا و ایران‌خودرو دیده می‌شود!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا