Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چطور تاریخ تولید تایر خودرو را تشخیص دهیم؟

تایر خودرو به عنوان یکی از آخرین اعضاء سیستم انتقال قدرت نقش مهمی در کنترل خودرو بر عهده دارد. انتخاب لاستیک مناسب و نگهداری از آن، عامل مهمی در بهبود عملکرد خودرو محسوب می‌شود. در کشور ما نیز به علت نوسانات ارزی و گرانی بیش از حد لاستیک خودرو بسیاری از افراد به دنبال سودجویی در این زمینه بوده و به بسیاری از افراد ناآشنا لاستیک های انباری و قدیمی را به جای لاستیک تازه به فروش می‌رسانند. حال در این مقاله می‌خواهیم نحوه تشخیص تاریخ تولید تایر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از لاستیک تازه تولید شده

لاستیک‌ها نیز مانند بسیاری از کالاهای مصرفی عمر مخصوص به خود را دارند و بعد از مدتی تاریخ مصرف آن‌ها نیز به اتمام می‌رسد. استفاده از لاستیک قدیمی و انبار شده خطرات بسیاری را به همراه دارد. تایر پایداری خودرو را حفظ می‌کند و استفاده از لاستیک قدیمی می‌تواند باعث واژگونی و ایجاد خطرات بسیاری برای خود مصرف کننده و سایر مردم شود. لذا با توجه به وضعیت جاده‌های کشور و شرایط آب و هوایی موجود بهتر است در این زمینه دقت کافی را به خرج دهیم تا بعدا‌ً دچار پشیمانی و حسرت نشویم.

نحوه تشخیص تاریخ تولید لاستیک خودرو

لاستیک‌های انبار شده به علت عدم استفاده در طی چندین سال معمولاً از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نمونه‌های تازه تولید شده ندارند و برای تشخیص آن باید به اعداد درج شده در قسمت حاشیه دور لاستیک یا همان فاق لاستیک توجه نمایید. در جداره بیرونی یک عدد چهار رقمی درج شده که مشخص کننده زمان تولید است. این عدد بر اساس سال و هفته تولید مشخص می‌شود، دو رقم اول هفته تولید و دو رقم آخر سال تولید را نشان می‌دهد.

تشخیص تاریخ تولید لاستیک
تشخیص تاریخ تولید لاستیک بعد از سال 2000

برای مثال درج عدد 2214 مانند نمونه بالا بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته 22 سال 2014 تولید شده است. اگر این عدد سه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 است.

(شماره شناسایی لاستیک هایی که قبل از سال 2000 تولید شده بودند بر پایه این تصور بود که تایرها بعد از ده سال دیگر مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. هفته و سال تولید لاستیک در سه رقم آخر درج شده بود. به طوری که دو رقم اول از این 3 رقم برای نشان دادن هفته ساخت و رقم سوم برای مشخص کردن سال ساخت بود. البته به نظر نمی‌رسد که در بازار نمونه‌هایی از این قبیل وجود داشته باشد.)

چرا لاستیک‌های انباری در نمونه‌های وارداتی بیش‌تر است؟

در کشورهای خارجی به علت رقابت بسیاری که در میان تولیدکنندگان وجود دارد. شرکت‌ها نمی‌توانند در زمان مورد نظر تایرها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند به همین علت آن‌ها به صورت عمده به فروش می‌رسانند تا در صنایع دیگری به کار روند. در همین مواقع بسیاری از سودجویان وارد عمل شده و با خریداری لاستیک‌های تاریخ گذشته آن‌ها به صورت قاچاق در کشورهای جهان سومی به فروش می‌رسانند تا سود چند برابری کسب نمایند.

البته نمونه‌هایی از تایرهای تاریخ گذشته وجود دارند که به علت ماندن در گمرگ و عدم ترخیص کالا در مکان‌های نامناسب نگهداری شده و بعد از سال‌ها به دست افراد ناآشنا می‌رسند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.