مکمل بنزین
فناوری

تایرهای شگفت انگیزی که میتوانند فشار باد خود را به صورت هوشمند تنظیم کنند!

در سال 2019 که موتورشو جذاب و بزرگ فرانکفورت آلمان توانست میزبان شرکت‌های بی‌شماری بوده تا آخرین دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند، شرکت معروف کانتیننتال (Continental) آلمان نیز از نوآورانه‌ترین تایرهای خود رونمایی کرد.

این تایر جدید به لطف سامانه‌های هوشمند مهندسی و الکترونیکی که در آن به‌کاررفته‌اند، می‌تواند فشار باد درون خود را به‌صورت خودکار تنظیم نماید.

زمانی که بحث به سراغ بهینه بودن خودروها و مصرف سوخت می‌رود، تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌ها از مسائل مهم و گاهی حیاتی به شمار می‌روند. بر اساس مطالعه‌های اخیر صورت گرفته در این زمینه، یک تایری که فشار باد کمتر از میزان استاندارد یعنی تا 7.5psi داشته باشد، می‌تواند تا 2.8 درصد مصرف سوخت خودرو را بالا ببرد. همچنین این تحقیقات، اشاره‌کرده‌اند که چیزی حدود 25 درصد از خودروهای موجود در جاده‌ها، دارای لاستیک‌هایی هستند که فشار باد آن‌ها، به‌درستی تنظیم‌نشده است.

تصویر دورن تایر

درست به همین خاطر و در راستای افزایش بهره‌وری خودرو درزمینهٔ مصرف سوخت، تایرهای جدید این شرکت می‌توانند پارامترهای حیاتی و مهمی مانند عمق آج لاستیک، فشار باد تایر و بی‌عیب و نقص بودن و یکپارچگی تایر را اندازه‌گیری کند. کانتیننتال نام این فن‌آوری جدید خود را .C.A.R.E گذاشته که سرواژه لغت‌های انگلیسی یکپارچه، خودران، قابل‌اعتماد و برقی است.

 

این سیستم پیچیده به تایرهای این شرکت اجازه می‌دهد تا داده‌های حیاتی و مهم را به‌علاوه بررسی و تحلیل فشار تایر گزارش کرده تا این اعداد، همیشه در بهترین و استانداردترین حالت خود قرار داشته باشند.

همچنین برای تنظیم کردن فشار باد تایر نیز، کانتیننتال از یک پمپ سانتریفیوژ که درون لاستیک جای گرفته استفاده کرده است. این پمپ از نیروی چرخشی لاستیک‌ها برای افزایش فشار باد درون تایر بهره برده و تایر را در فشار استاندارد خود قرار می‌دهد. این شرکت اعتقاد دارد که این تایر یکپارچه با سیستم‌های متصل شده جدید، به شرکت‌ها اجازه خواهد داد تا بتوانند خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر CO2 را در اختیار داشته باشند.

حتی یک تایر یکپارچه و مدرنی مانند این تایر می‌تواند به شرکت‌های خودروسازی اجازه دهد تا درنهایت ناوگان خودروهای خودران خود را مدیریت کرده و درجایی که درون این خودروها، راننده قادر نیست سلامت تایرها را بررسی کند، این سیستم به کمک او خواهد آمد.

همچنین این شرکت آلمانی فکر می‌کند که در کنار کاربردهای عملی مربوط به ایمنی و مصرف سوخت خودروها، این تایرهای هوشمند می‌توانند عملکرد نهایی یک خودرو را نیز بهبود ببخشند. در همین راستا، فن‌آوری موسوم به PressureBoost این شرکت می‌تواند بسته به نوع جاده، شرایط آب و هوایی و رانندگی، فشار باد تایرها را در موقعیت‌های متفاوت، به‌صورت متغیر تنظیم نماید. این کار می‌تواند تایرها را به کنترل کامل خود درآورده و به‌صورت پویا، تجربه رانندگی بهتری را به سرنشینان هدیه دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا