مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌هاداخلی

گزارش اختصاصی چرخان، از غرفه سایپا در نمایشگاه خودروی تهران!

نمایشگاه توانمندی‌های خودروی کشور، از ۹ تا ۱۲ اسفند ماه در تهران برگزار شد که در آن میزبان برخی از خودروسازان و واردکنندگان کشور بود. ما نیز سرکی به این نمایشگاه کشیدیم تا ببینیم که این شرکت‌های بزرگ و کوچک چه چیزی را برای عرضه کردن در آن داشتند. البته از همان ابتدا بدیهی بود که این نمایشگاه، به هیچ عنوان قابل قیاس با نمونه‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی نیست و حتی از نحوه برگزاری و چیدمان غرفه‌ها هم می‌شد به‌خوبی حدس زد که کلاس این نمایشگاه چندین مرتبه پایین‌تر از یک رویداد استاندارد است؛ اما از آنجایی که خودروهای عرضه شده و به نمایش درآمده، محصولاتی هستند که اکثر مردم کشورمان با آن سر و کار داشته و یا خواهند داشت، پس از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار بوده و حداقل تهیه یک گزارش از آن خالی از لطف نیست.

پس از اینکه در دو گزارش مجزا، نگاهی گذرا به غرفه‌های کرمان موتور و عظیم خودرو، نماینده فروش خودروی هاوال انداختیم، حال می‌خواهیم سری نیز به غرفه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروی کشور یعنی سایپا بی اندازیم.

یکی از بهترین سالن‌های نمایشگاه به طور ویژه به این خودروساز وطنی اختصاص یافته بود. پیش از ورود به سالن، در جلوی درب ورودی، سه دستگاه خودروی رنگارنگ توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد (یک سراتوی کاملا وطنی، یک دستگاه ساینای کاملا وطنی و یک برلیانس H220).  

سایپا، در اقدامی جالب یک دستگاه ساینا را برای نقاشی در اختیار بازدید کنندگان قرار داده بود تا بتوانند به راحتی با آبرنگ آن را رنگ کرده و هرچه دوست دارند روی آن بکشند. البته این رویداد آن‌چنان بد هم نبود، شاید حداقل یکی از بازدیدکنندگان می‌توانست کمی این خودروی نامشخص را بهتر طراحی کند! دو خودروی دیگر به طور پیشفرض رنگ شده و مسئولین سایپا اجازه رنگ آمیزی آن دو خودرو را به بازدیدکنندگان نمی دادند.

Saina Saina-2 Saina-3

cerato H220

در بدو ورود به سالن سایپا، توجه بازدیدکنندگان به افرادی جلب می‌شود که با گریمی خاص، سعی در اجرای حرکاتی خاص برای آنان دارند.

saipa Saipa-2

در غرفه سایپا همه جور خودرویی دیده می‌شد؛ از ریو که چند سالی است دیگر تولید نمی‌شود تا ژیان و رنو 5! محصولاتی که در قیاس با تولیدات کنونی سایپا، هنوز دیدنشان لذت بخش است.

Reanult5-2 renault-5 Rio

به طور کلی، در میان محصولات سایپا، خودرویی وجود نداشت که بخواهیم آن را توضیح داده یا کمی بررسی کنیم!

اگر نیم نگاهی به ساینا بخواهید داشته باشیم، باید بگوییم شما با یک فیس لیفت ساده از تیبا روبرو هستید! همین و دیگر هیچ.

Saina-4 Saina-5  Saina-7-interior

البته ما ایرانیان پس از سمند، رانا، تیبا، هزاران پراید با مدل‌های مختلف و دنا با این سیستم خودروسازان وطنی آشنایی کاملی داریم.

در این میان، خودروی Zooti Z300 نیز با نام جدید آریو در این سالن حضور داشت! به نظر می‌رسد که کمپانی‌های چینی برای فروش محصولاتشان به ایران، هیچ محدودیتی برای این خودروسازان قائل نیستند و حاضرند هیچ نامی از محصولاتشان بر روی خودروی تولیدی وجود نداشته باشد و به‌جای آن فقط بفروشند!

Ario Ario-3

هنگامی که در سالن مربوط به سایپا قدم می‌زدم و به دنبال محصولات وطنی می‌گشتم تا عکسی از آن‌ها ثبت کنم، تنها چشمم به جمال خودروهای چینی روشن می‌شد!

Chevrolet-2 CS-35 CS35-2 DSC06301 H230 H320-2 vanet

هنوز نمی‌دانم که این کمپانی خودروسازی بزرگ وطنی که از حمایت شدید و محکم دولت بهره مند است، چرا به هم‌وطنان خودروی چینی می‌فروشد؟! مگر دلیل حمایت از ایران خودرو و سایپا، تقویت صنعت خودروی کشور و اعتماد به توانمندی خودروسازان داخلی نیست؟!

یعنی ما از سایپا و ایران خودرو حمایت می‌کنیم که آنان محصولات بی کیفیت چینی را وارد کرده و به ما بفروشند؟ با همین تفکر در سالن قدم می‌زدم و از محصولاتی چون برلیانس، چانگان، زوتی و … دیدن می‌کردم.

سایپا در غرفه خود از بازیگرانی نیز بهره گرفته بود که به صورت زنده و در میان بازدیدکنندگان اقدام به اجرای تئاتر می‌کردند! در واقع باید بگویم که جذاب‌ترین قسمت غرفه این خودرو ساز بزرگ وطنی، همین برنامه‌های مفرح و جالب آن بود.

Teater Teater.jpg-2

در انتهای سالن نیز، با قرار گیری چند دستگاه خودروی قدیمی بازدیدکنندگان کمی به تجدید خاطرات خود می‌پرداختند.

در هنگام خروج از سالن، تجمع بازدیدکنندگان دور یک خودرو کمی توجه مرا به خود جلب کرد. پس از حضور در این قسمت با تلاش فراوان توانستم به این خودرو نزدیک شوم!

این محصول چیزی نبود جز سیتروئن C4 که احتمالا سایپا در نظر دارد تا به زودی آن را نیز در لیست فروش محصولات خود قرار دهد و از این حیث از رقیب خود یعنی ایران خودرو عقب نماند.

C4 C4-2 C4-4 C4-interior

هنگام خروج از سالن، یک دستگاه ژیان تر و تمیز توجه مرا به خودش جلب کرد! با دیدنش یاد مسابقه‌ای که چندی پیش در فرانسه برای چپ کردن این خودرو تدارک دیده بودند افتادم. البته در این مسابقه هیچ کس نتوانست این محصول قدیمی سیتروئن را چپ کند.

Zhian-Staion

کاش سایپا حداقل همین یک مورد را از ژیان قدیمی و دوست داشتنی قرض می‌گرفت و کمی شبیه به آن را بر روی محصولاتش اعمال می‌کرد! و بازهم دریغا!

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا