مکمل بنزین
رپورتاژ

 5 نکته مهم در هنگام خرید لوازم یدکی خودرو

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو از یک سو و سرازیر شدن انواع محصولات تقلبی و تاثیر منفی آنها بر عملکرد خودروها از سوی دیگر موجب شده تا حساسیت مالکان خودرو در خرید لوازم یدکی با کیفیت بیشتر شود.

با این وجود، بیشتر مردم اطلاع زیادی از بازار لوازم یدکی خودرو  و قیمت لوازم یدکی ندارند و راهی برای تشخیص قطعات مرغوب و با کیفیت از محصولات بی کیفیت را نمی‌شناسند. از این رو، در ادامه به 5 نکته مهم در هنگام خرید لوازم یدکی اشاره شده است.

از کجا باید خرید کرد؟

خرید از بازار لوازم یدکی این امکان را می‌دهد تا در همان لحظه بتوان کیفیت و قیمت محصولات فروشگاه‌های مختلف را با هم مقایسه کرد. این راهکار تا حد زیادی احتمال گرانفروشی یا خرید لوازم یدکی تقلبی را کاهش می‌دهد. البته مقایسه یک قطعه در فروشگاه‌های مختلف در سطح شهر ممکن است وقت زیادی بگیرد اما خرید از یک فروشگاه اینترنتی معتبر نظیر ماشین نو علاوه بر امکان مقایسه، موجب صرفه جویی در وقت نیز می‌شود.

ارزانی همیشه نشانه بی کیفیت بودن کالا نیست. گاهی قیمت پایین یک محصول ناشی از حذف واسطه‌ها و خرید مستقیم از تولیدکننده است. اگرچه چنین امکانی در بازار فیزیکی به سختی در همه جا امکان پذیر است اما وب سایت فروشگاه اینترنتی ماشین نو به نشانی mashinno.com با ایجاد یک بازارچه آنلاین توانسته تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرو را به طور مستقیم به خریداران معرفی کند. این شیوه نوآورانه ضمن کاهش قیمت لوازم یدکی، طیف گسترده‌ای از محصولات را نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

اطلاع از شرایط تعویض یا بازگشت کالا

به منظور اطمینان از کیفیت لوازم یدکی بهتر است از نحوه تعویض یا بازگشت محصولات معیوب و بی کیفیت مطلع شد. طبیعی است که یک فروشنده منصف و مطمئن کالای معیوب خود را پس خواهد گرفت. در نتیجه اطمینان بیشتری نسبت به اصل بودن لوازم یدکی خریداری شده وجود دارد. یک فروشگاه اینترنتی معتبر همواره امکان بازگشت کالا را با ذکر شفاف شرایط آن در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد.

استفاده از سامانه‌ها

برخی تولیدکنندگان خودرو نظیر ایران خودرو و سایپا سامانه‌هایی برای تشخیص لوازم یدکی اصل راه اندازی کرده‌اند. برای مثال بر روی بسته بندی لوازم یدکی پراید یک کد مخصوص (QR کد) وجود دارد که می‌توان با ارسال این کد به سامانه مربوطه از اصالت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کرد.

بررسی اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی

پیش از خرید از یک فروشگاه اینترنتی حتما توصیه می‌شود که شناسنامه کسب و کار فروشگاه بررسی شود. یک فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی معتبر باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیک و نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال باشد.

توجه به بسته بندی و کیفیت ساخت لوازم یدکی

گاهی توجه به کیفیت بسته بندی و ساخت قطعات خودرو نیز راهی موثر در تشخیص یک کالای با کیفیت است. بسته بندی مرغوب و دارای هلوگرام از نشانه‌های یک کالای با کیفیت است. همچنین لمس قطعات و دقت در نوع جوشکاری، پرچکاری و نوع حکاکی حروف و اعداد روی قطعات نیز گویای کیفیت ساخت آنها خواهد بود. قطعات نظیر تسمه و لوله‌های پلاستیکی نیز باید تا حدی خاصیت ارتجاعی داشته باشد و حالتی شکننده نداشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا