مکمل بنزین
رپورتاژ

دلایل ثبات در بازار خودرو طی روزهای اخیر

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از آن است که روند کاهش قیمت خودروها هم‌چنان ادامه دارد و بازار به ثبات نسبی در حوزه خرید و فروش رسیده است. به نظر می‌رسد دستورالعمل‌های اخیر در حوزه صنعت موجب آن شده که تقاضای کاذب تقریباً به صفر برسد و البته دیگر سرمایه‌گذاری روی خودرو نیز سودآور نباشد. با واقعی شدن مشتری و فروشنده ارزش خودرو نیز به شفافیت نزدیک شد. به نظر می‌رسد با آغاز رکود ناشی از فرا رسیدن مهر ماه و سال جدید تحصیلی و در صورت عدم بروز تنش‌های ناخواسته قیمت خودرو در بازار به نرخ کارخانه‌ای خود نزدیک‌تر شود.

بر اساس مبانی اقتصادی وقتی تقاضا چه کاذب و چه واقعی برای کالایی بالا باشد و عرضه آن به تناسب صورت نگیرد، قیمت کالا با نرخی صعودی افزایش پیدا می‌کند. این پدیده حداقل طی یک سال اخیر به وضوح در بازار خودرو دیده شد. تقاضا برای خرید انواع خودرو ناگهان بالا رفت ولی شرکت‌های خودروساز بنا به دلایل مختلف نتوانستند از پس تعهدات خود بربیایند و در نتیجه قیمت خودرو به طرز غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کرد؛ اما با آغاز تابستان امسال و شدت گرفتن تولید وضعیت عرضه بهتر شد و البته میزان تقاضا نیز کاهش پیدا کرد.

آرام گرفتن تب قیمت‌ها

پس از گذشت ماه‌ها تلاطم در بازار خودرو، به نظر می‌رسد این بازار به آرامشی نسبی رسیده است؛ از یک سو با خروج سفته‌بازان از این بازار و بهبود شرایط فروش ایران خودرو و سایپا و سایر خودروسازان و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم، روند قیمتی در این بازار را کاهشی کرده است. همچنین با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید مردم، ثبات قیمت ارز در هفته‌های اخیر و عرضه خودرو توسط کارخانجات و انجام تعهدات معوقه، پیش‌بینی این است که روند قیمت‌ها باز هم کاهشی باشد و اختلاف قیمت برای فروش ماشین در بازار و کارخانه به حداقل ممکن برسد و بعد از گذشت مدتی این دو قیمت یکسان شوند. حال به‌نظر می‌رسد در کنار روند کاهشی نرخ ارز و همچنین انتظار برای کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو، مشتریان را برای حضور در این بازار سرد کرده است. بر این اساس هر چند تولید و عرضه خودرو به بازار ازسوی خودروسازان به روال معمول بازنگشته، اما میزان تقاضا روند کاهشی داشته که همین امر ثبات قیمتی را منجر شده است.

چه خبر از بازار؟

ثبات قیمت ارز سبب شده تا آن دسته از خریدارانی که از بی‌ثباتی قیمت‌ها سود می‌بردند از این بازار خارج شوند. امروز کمتر کسی خودرو در پارکینگ یا انبار نگه می‌دارد، خودرو به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اما تقاضا برای خرید در حداقل خود است. همچنین ممنوع شدن عمده‌فروشی خودروسازان و فروش‌های کارتکسی و ورود قوه قضائیه، وزارت کشور و نهادهای نظارتی به موضوع خودروسازان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر شرایط ثبات این روزهای بازار خودرو بوده است. به عنوان مثال در قیمت پراید شاهد یک کاهش ملموس بوده‌ایم. به طوری که سایپا 111 (سفید) معادل 46,300,000 و سایپا 131 (سفید) حدود 41,000,000 تومان خرید و فروش شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و حتی افرادی که در خرید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بودند حالا با ضرر بازار را ترک می‌کنند. بر همین اساس برخی فعالان بازار از جمله رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به عموم مردم توصیه می‌کنند که اگر در خرید خودرو عجله ندارند بهتر است خرید خود را به آینده نزدیک موکول کنند چرا که روند کاهشی قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی آینده بازار

نبود تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند، قیمت‌ها به نقطه فروردین ماه نزدیک می‌شود. در صورت ادامه روند کاهشی، قیمت‌ها به اسفند سال گذشته و فروردین امسال نزدیک خواهد شد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا