مکمل بنزین
تحلیلیخبر

چرا خودرو ارزان شد و آیا در نیمه دوم سال 98 بازهم ارزان می‌شود؟

قیمت خودرو در نیمه اول سال جاری با یک روند نزولی روبرو شد و در حالیکه ابتدای سال شاهد رکوردهای عجیب و غریب در قیمت بعضی از خودروها بودیم ولی حالا در مهرماه قیمت خودرو به پایین‌ترین حد خود در یکسال گذشته رسیده است. حالا سوال اینجاست که این کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت و بازار خودرو تعادل خود را حفظ می‌کند؟

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی در ماههای اخیر روند نزولی به خود گرفته و بسیاری از فعالان این بازار که به قصد سرمایه گذاری وارد آن شده بودند از آن خارج شده‌اند. این بازار که در سال گذشته با هجمه سرمایه‌های مردمی دچار مشکلات فراوانی شده بود و افزایش روزافزون قیمت را به خود می‌دید، حالا چیزی جز ضرر برای فعالانش ندارد.

گرانی خودرو قیمت روز خودرو قیمت خودرو خودروهای داخلینکته دیگر در مورد بازار خودرو این است که با کاهشی شدن قیمت خودروهای داخلی و خارجی، خریدار نیز در بازار کم شده و فروشندگان زیادی به بازار آمده‌اند و برای فروش خودروی خود دست به هر کاری می‌زنند. البته قابل ذکر است که وضعیت بازار خودرو در بهار سال جاری کاملا برعکس بود و خریداران برای خرید خودرو دچار مشکل می‌شدند و فروشنده کمی در بازار حضور داشت!

در این بین اقدامات مجلس و دولت برای کنترل بازار خودرو نیز نباید فراموش شده و به آن توجه نشود چرا که عملا دولت هزینه‌های زیادی برای کنترل بازار انجام داد که از جمله آن می‌توان به بذل و بخشش 11 هزار میلیارد تومانی از بیت المال اشاره کرد که به عنوان تسهیلات برای خودروسازان تخصیص داده شد. البته 4 هزار میلیارد تومان از این 11 هزار میلیارد تومان به حساب خودروسازان واریز شد و توانست بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه سازان را پوشش دهد!

قیمت خودرو قیمت انواع خودروهای داخلی قیمت روز خودرواگر از این موضوع بگذریم که چرا باید بخشی از بدهی‌های خودروسازان به قطعه سازان بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان باشد ولی همین اتفاق باعث شد تا خودروسازان دست به افزایش تولید خود زده و وضعیت بازار را کنترل کنند. از سوی دیگر دولت به خودروسازان اجازه داد تا خودروهایشان را با قیمت حاشیه بازار به مردم بفروشند که در این موضوع نیز اما و اگرهای زیادی وجود داشت ولی عملا خودروسازان توانستند با عرضه زیاد خودرو، کنترل دو ماهه‌ای روی بازار داشته باشند.

اما مشکل اساسی در مورد بازار خودرو تقاضای این بازار است که در سال گذشته کاملا در جهت سفته بازی بود تا جاییکه صف 5 میلیون نفری برای ثبت سفارش در سامانه سایپا ایجاد شد که عملا این موارد و دیگر دلایل گفته شده برای سایپا و ایران‌خودرو منجر به برهم خودرن بازار در ابتدای سال شد. حالا شرایط به گونه‌ایست که خودروسازان با افت تقاضا روبرو شدند و بهم خوردن تعادل در بازار آزاد نیز کمک چندانی به این خودروسازان نمی‌کند چرا که مردم عادی ضرر زیادی از این بازار دیده‌اند و از سوی دیگر اینکه قدرت خرید مردم برای خرید خودرو در همین حد بوده و بیش از این قابل افزایش نیست.

قیمت خودرو قیمت خودروهای داخلیبه طور کلی افزایش قیمت در نیمه دوم سال دور از ذهن بوده و احتمالا تحولاتی به مثابه سال‌های گذشته در اسفندماه شاهد باشیم که تقاضا برای نوروز 99 خواهد بود ولی قطعی نیست.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اسم خودتون را می زارید تولید کننده
    درمدت چندین ماه قیمت تقریبی
    ۳۰ تومن را به ۱۰۰ تومن می‌رسانید

    از بد کردن در دنیا رتبه اول را دارید
    وبه این نشان تان افتخار کنید،

    خیلی حضرت آقا را بااین کارهاتون اذیت کردی بخدا!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا