مکمل بنزین
تحلیلیخبر

قیمت ساینا و سراتو کاهش می‌یابد؟

قیمت ساینا و سراتو به یک معضل برای گروه خودروسازی سایپا تبدیل شده و در حالیکه دیگر محصولات این شرکت دارای قیمت‌گذاری مناسبی نسبت به بازار هستند ولی در مورد این دو خودرو قضیه برعکس بوده و قیمت بازار ارزان‌تر از قیمت کارخانه است! حالا به نظر می‌رسد که به زودی شاهد کاهش قیمت این خودروها خواهیم بود!

به گزارش چرخان، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای پیرامون قیمت ساینا و سراتو اعلام نظر کرد که در حال بررسی قیمت این دو خودرو بوده و به زودی جزئیات تصمیم‌گیری خود را اعلام خواهند کرد. این سازمان اعلام کرده که در صورت احراز تخلف سایپا برخوردهای لازم با این شرکت انجام می‌گردد.

پایان تولید کیا سراتو در ایران سایپاگروه خودروسازی سایپا در حالی قیمت ساینا را چیزی در حدود 59 میلیون تومان اعلام می‌کند که قیمت این خودرو در بازار آزاد به 55 میلیون تومان رسیده و از سوی دیگر خودروی ساینا نیز توسط سایپا 295 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده ولی مشتری متقاضی خرید این خودرو به راحتی قادر به خرید 280 میلیون تومانی این خودرو در بازار آزاد است!

همین مورد در رابطه با محصولات ایران‌خودرو دیزل نیز برقرار بوده و خودرویی مثل پیکاب دوکابین با تفاوت قیمت بالای 50 میلیون تومان نسبت به بازار توسط خودروساز فروخته می‌شود! البته سازمان حمایت در رابطه با ایران‌خودرو دیزل اعلام نظر کرده و به دلیل تجاری بودن خودرو، قیمت‌گذاری را به شرکت تولیدکننده واگذار کرده و دخالتی در این موضوع نخواهد کرد.

قیمت آینه برقی سراتومعاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مصاحبه‌ای گفت: در صورتی که شرکت‌های تولیدکنده خودرو، محصولات خود را با قیمتی غیر از قیمت مصوب عرضه کنند، متخلف بوده و با دریافت مدارک لازم وارد موضوع شده و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. ما در مورد قیمت ساینا و سراتو نیز از شرکت درخواست ارائه مدارک کردیم چرا که تولیدکننده مدعی است این قیمت‌گذاری بر اساس قیمت تمام شده و بهای تمام شده خودرو به مشتریان عرضه می‌شود. البته قیمت‌گذاری فعلی در بازار آزاد بر اساس قیمت عرضه و تقاضا بوده و مقایسه قیمت بازار با قیمت کارخانه از نظر اقتصادی منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: قیمت‌گذاری فعلی در بازار آزاد به موارد زیادی وابسته بوده و طبیعتا به کشش قیمتی خودرو، سلیقه مشتریان و جایگاه خودرو مرتبط است. قیمت محصولات خودروسازان در حال حاضر بر اساس عوامل مختلف تعیین شده و مواردی از جمله نرخ ارز وابسته است.

گفتنی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت به زودی ابلاغیه‌ای را به خودروسازان ارسال خواهد کرد که طی آن قیمت‌گذاری بر اساس هماهنگی‌های لازم با شورای رقابت و همچنین نظر خودروسازان بوده و عملا آزادی قیمت‌گذاری در مورد بازار خودرو رخ خواهد داد که البته با شرط و شروطی از جمله افزایش تولید همراه خواهد بود. بدین ترتیب احتمالا شاهد تغییر قیمت خودروهای ساینا و سراتو خواهیم بود و خودروهای پرطرفدار مانند پراید و تیبا نیز با افزایش قیمت اندکی روبرو شده و عملا قیمت بازار و کارخانه به یک عدد خواهد رسید ولی فروش جدید این خودروها صرفا به شرط تحویل خودروهای معوق قبلی خواهد بود.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. اختلاف قیمت2200000تومانی پراید111 با پراید132 اصلا معقول و عادلانه نیست هردو خودرو در ظاهر جلو و بغل و فنی یکی هستند و در عقب هر دو سپر رنگی و دوعدد چراغ و شیشه ی عقب و درب صندوق دارند تازه فلز به کار رفته در111 کمتر از 132 بابت گلگیرهای عقب است شاید برفپاکن عقب و مخزن ابپاش عقب111 دو میلیون و دویست قیمت دارد که 111 را با قیمت39900میفروشد و 132را با قیمت37700میفروشد

  2. در مورد قیمتها مگر قرار نبود حاشیه ی بازار باشند اون هم5درصدکمتر از بازار
    حالا نیسان ابی و اریسان و ساینا و سراتو قیمتی بیشتر از بازار دارند پس باید قیمت انها کاهش یابد نمیشود که هر جا به نفع شرکت باشد اضاف کند و هر وقت قیمت بیاد پایین این فرمول را قبول نداشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا