مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به تکامل ماشین پلیس‌های آمریکایی

اولین ماشین پلیس‌های کشور آمریکا در سال‌های پایانی قرن نوزدهم پدیدار شدند. در حقیقت، اولین خودروهای پلیس این کشور، واگن‌هایی بودند که با نیروی الکتریکی در آکرون و اوهایو آمریکا در سال 1899 دیده‌شده بودند.

پدیدار شدن خودروهای پلیس به‌جای موتورسیکلت‌هایی که در سال‌های اولیه برای نیروی پلیس وجود داشتند به دلیل این بود که خلاف‌کاران نیز از خودرو استفاده می‌کردند. هرچه خلاف‌کاران به خودروهای قدرتمندتری دسترسی پیدا می‌کردند، نیروهای پلیس نیز مجبور به استفاده از مدل‌های قدرتمندتری می‌شد. البته اولین ماشین پلیس‌ها، برای گرفتن مجرمین استفاده‌نشده و بیشتر به خاطر کم کردن هزینه‌ها بودند.

به این معنا که با داشتن یک خودروی پلیس، یک افسر و یک رادیو داخل خودرو، نیروی پلیس می‌توانست یک منطقه خاص را که پیش از آن، چندین افسر پلیس پاسبانی می‌کردند، پوشش داده و از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهد. بسته‌های مخصوص ماشین‌های پلیس نیز که موردنیاز دپارتمان نیروهای پلیس آمریکا بودند، زودتر از پایان جنگ جهانی اول ساخته نشدند.

اولین بسته شرکت فورد در سال 1950 و پس‌ازآن در سال 1955 توسط شورلت و دوج در سال 1956 رونمایی و عرضه شدند. فورد علاوه بر این آپشن های مختلف، با معرفی و تولید موتور 8 سیلندر خود و خودروی موسوم به مدل 18 در سال 1938، توانست خود را پیشتاز این عرصه کند.

اما تکامل خودروهای پلیس آمریکایی چگونه رقم خورده و از ابتدا تاکنون، چه خودروها و مدل‌هایی بوده‌اند که توسط نیروهای پلیس آمریکا استفاده‌شده‌اند.

با چرخان همراه باشید:

کرایسلر انفورسر (Enforcer)

در دهه 60 میلادی، انفورسر شرکت کرایسلر، یک خودروی سدان جدید 4 درب بود که با بسته ویژه کرایسلر برای نیروهای پلیس همراه شده و همچنین دارای سیستم قدرت رسانی مجزا برای فرمان و ترمزهای غلتکی بود. این خودرو می‌توانست، با موتور 5.9 لیتری 8 سیلندر خود قدرت را به چرخ‌های عقب (RWD) با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت دکمه ای-فشاری، منتقل کند. این موتور حجیم برای این خودرو، می‌توانست تا نهایت قدرت عالی 265 اسب بخار را تولید کرده و سرنشینان خود را نیز به‌سرعت نهایی 209.2 کیلومتر بر ساعت برساند.

دوج موناکو

تا سال 1970 و یک دهه جدید از قرن بیستم،85 درصد از ماشین پلیس‌های آمریکا، توسط شرکت کرایسلر ساخته‌شده بودند. موتور حجیم 7.2 لیتری 8 سیلندر کرایسلر نیز تا قبل از بحران نفتی دهه 70 میلادی، یک حرکت جذاب و عالی از طرف این شرکت محسوب می‌شد. درواقع می‌توان خودروی موناکو را آخرین نمونه از خودروهای دوج دانست که با شروع شدن بحران جهانی نفت، تقاضا برای خودروهای پرمصرف با موتور حجیم نیز کم شد.

فورد LTD کرون ویکتوریا

قبل از نمونه کرون ویکتوریا، فورد LTD با کد تولیدی P72 شناخته می‌شد که این شرکت، آن را برای نیروهای پلیس، ناوگان تاکسی و دیگر ناوگان اداره‌های مختلف طراحی و تولید کرده بود. تا پایان دهه 70 میلادی، ماشین پلیس‌های در دسترس، قدرت کافی که دپارتمان پلیس این کشور از آن‌ها انتظار داشت را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دادند که این کار برای فورد به مسیری منتهی به تولید LTD و برای شورلت نیز به تولید ایمپالا منجر شد.

شورلت نووا (Nova)

درست هنگامی‌که نیروهای پلیس شهرهای مختلف آمریکا خواستار یک خودرو با عملکرد بهتر و مصرف سوخت بهینه‌تر بودند و کوچک‌تر شدن جثه خودرو نیز برایشان مسئله مهمی نبود، شورلت نووا که گزینه عالی به‌حساب می‌آمد. شورلت نیز با بسته آپشن های موسوم به 9C1 خود و تولید نووا 9C1 در ابتدا در بخش پلیس لوس‌آنجلس، این خودرو را به‌صورت نمونه اولیه عرضه کرد و سپس به‌صورت گسترده در سراسر آمریکا بین سال‌های 1975 تا 1979، آن را عرضه کرد.

این بسته شورلت برای خودروی جدید خود شامل رینگ‌های فولادی HD، ترمزهای دیسکی برای چهارچرخ، یک سیستم مجزای قدرت فرمان با نسبت چرخش بالا، خروجی‌های اگزوز دوگانه، نصب محافظ ضربه برای گلگیر و دیگر امکانات بود. همچنین قلب تپنده 8 سیلندر موسوم به L99 این شورلت می‌توانست با 4.3 لیتر حجم،200 اسب بخار قدرت و 332 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

فورد موستانگ SSP

بخش گشت زنی بزرگراه‌های ایالت کالیفرنیا نیاز به یک خودروی سریعی داشت که تا آن زمان خودروهای پلیس موجود، چنین توانایی سرعتی را در خود آن‌چنان‌که بایدوشاید نداشتند. به همین خاطر، فورد نیز یک نسخه خاص از مدل موستانگ خود را در سال 1982 با بسته‌ی ویژه مخصوص نیروهای پلیس، معرفی کرد. دارا بودن یک موتور 5 لیتری، سرعت و شتاب گیری عالی، جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا اتوماتیک، ورودی هوا روی کاپوت، صفحات تقویت‌شده برای شاسی، محفظه‌های روتور برای ترمز دیسکی قسمت جلو و دیگر امکانات، ازجمله مواردی بوده‌اند که روی نسخه SSP موستانگ خودنمایی می‌کردند.

فورد کرون ویکتوریا

اگرچه نام کرون ویکتوریا بر روی نسخه LTD فورد نیز دیده می‌شود اما هیولایی که باید این نام خاص را برای خود یدک کشیده و به همراه داشته باشد همین نسخه P71 فورد است که ممکن است تاکنون آن را در بسیاری از بازی‌های کامپیوتری نیز دیده باشید. این ماشین پلیس محبوب، یکی از خودروهایی بوده که به‌صورت بسیار گسترده توسط نیروهای پلیس آمریکا، کانادا و حتی عربستان سعودی نیز در بین سال‌های 1992 تا 2011 یعنی دو نسل متفاوت از آن، استفاده‌شده است.

اگرچه در حال حاضر و باوجود گذشتن چیزی حدود 9 سال از توقف تولید آن توسط فورد، این خودرو هنوز در بسیاری از مناطق آمریکا استفاده می‌شود اما به‌مرور در حال دادن جای خود به ماشین پلیس‌های جدید شاسی‌بلند است.

شورلت تاهوئی PPV

شورلت در سال 1996 با توقف تولید مدل کاپرایس (Caprice) خود، فورد را تنها شرکتی باقی گذاشت که خودروهای پلیس با دیفرانسیل عقب (RWD) ارائه می‌داد. بااین‌حال، شورلت یک خودروی پلیس با موتور 8 سیلندر چرخ عقب محرک را برای این دپارتمان قانون تولید کرد. این مدل، به مقدار بسیار کم، باوجود ارائه بسته های ویژه، افزایش قدرت بدنه و سنگین‌تر شدن، سریع‌تر و کم ارتفاع‌تر از نسخه معمولی تاهوئی (Tahoe) بود. این مدل هنوز هم در خدمت نیروهای پلیس آمریکا برای مأموریت‌های تعقیب و گریز است.

فورد اینترسپتور 2020

اکنون و در سال‌های گذشته، نیروهای پلیس آمریکا به خاطر گسترده‌تر شدن خودروهای کلاس شاسی‌بلند و کراس اوور و هر چه جذاب‌تر، قدرتمندتر و بهینه‌تر شدن آن‌ها، در حال استفاده از این غول‌های قدرتمند نیز هستند. شاسی‌بلند فورد که بر پایه مدل اکسپلورر ساخته‌شده است از ابتدای سال 2019 در خدمت ناوگان پلیس بوده اما برای سال 2020 مدل خورده است. موتور 6 سیلندر پایه این خودرو با 3.3 لیتر حجم و موسوم به دوراتک (Duratec)، می‌تواند 285 اسب بخار قدرت و 352.5 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

اما نسخه نهایی از این ماشین پلیس شاسی‌بلند، حتی می‌تواند با موتور 3 لیتری اکوبوست خود،400 اسب بخار قدرت و 562.6 نیوتون متر گشتاور را به زیر پای راننده خود منتقل کند. هیبرید بودن این خودرو نیز به معنای صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌های دپارتمان پلیس این کشور خواهد بود.

فورد رسپوندر F-150

فورد ادعا می‌کند اولین شرکتی است که یک خودروی پیکاپ را تبدیل به یک ماشین پلیس مخصوص تعقیب و گریز باقدرت و سرعت عالی کرده است. خودرویی که یک نسخه خاص از وانت غول‌پیکر F-150 این شرکت بوده و با بسته آفرود FX4 و دارا بودن یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر اکوبوست، می‌تواند نهایت قدرت عالی 375 اسب بخار و گشتاور نهایی 637 نیوتون متر را تولید نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا