مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابرترین‌ها

معرفی برترین خودروهای سوئدی در همه‌ی زمان‌ها!

کشور شمال اروپایی سوئد، میزبان 10.3 میلیون نفر از جمعیت خود است. درواقع باوجوداینکه این کشور یک کشور نسبتاً کوچکی محسوب می‌شود اما در ول دهه‌های اخیر، این کشور توانسته خود را به‌عنوان خانه‌ای جهانی برای خودروهای پرقدرت و جذاب معرفی کند. کشوری که سه برند جهانی در آن مشغول به کار هستند. برندهایی مانند ولوو، برند ساب (Saab) که توسط ولوو ایجادشده بود و در سال 2012 نیز به فعالیتش پایان داد و همچنین برند فوق جذاب کویینگزگ که یک ابرشرکت جهانی با ابرخودروهای فوق مدرن و قدرتمند محسوب می‌شود.

بااین‌حال، این کشور علاوه بر این سه برند که البته یکی از آن‌ها اکنون دیگر ازمیان‌رفته است، تأثیرات خود را بر صنعت خودروسازی درزمینهٔ اتوبوس و کامیون و یا به عبارتی، خودروهای سنگین نیز گذاشته است. دو برند دیگر بانام‌های اسکانیا AB و ولوو AB.

درنتیجه، صنعت خودروسازی، یک بخش مهم در اقتصاد سوئد محسوب شده که روزبه‌روز در حال گسترش و جهانی‌شدن بیشتر است. به‌طوری‌که 85 درصد از خودروهای سبک و 95 درصد از خودروهای سنگینی که در سوئد تولید می‌شوند، به کشورهای دیگر جهان صادر می‌شوند.

با چرخان باشید تا به شما عزیزان، برترین خودروهای سوئدی را معرفی کنیم که در طول صنعت خودروسازی، توانسته‌اند نام خود را جاودان کنند.

ولوو 240 استیت (Estate)

البته شاید ازنظر شما، شروع کردن این فهرست با یک خودروی به‌ظاهر معمولی و خسته‌کننده، کار چندان جذابی نباشد؛ اما باید گفت که 240 استیت شرکت ولوو که برای تقریباً دو دهه در خط تولید این شرکت وجود داشت، توانست پایه‌گذار آبرومندی شرکت ولوو به سمت ساخت خودروهای ایمن باشد. ولوو 240 استیت، همچنین به‌عنوان نمادی از خودروهای خانوادگی ایمن درزمان خود شناخته می‌شد. پس بی‌راه نیست اگر این خودرو با ظاهر معمولی، در ابتدای این لیست قرار داشته باشد.

ساب 900 توربو

ساب 99 توربو اولین خودروی تولید انبوه با سامانه توربوشارژ بود که توانست از این نظر و به‌عنوان یک خودروی اهل سوئد، اولین خودروی موفق توربو در نظر گرفته شود. ساب 900 در مسیرهای مستقیم، یک خودروی سریع بود که با تایرهای پیرلی پی 6 (Pirelli P6) و در نسخه چرخ جلو محرک (FWD)، می‌توانست تا حد بسیار بالایی، سریع و قدرتمند باشد.

ساب 900، یک چرخه زندگی بیست‌ساله در بین سال‌های 1978 تا 1998 داشت که البته در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی، نسخه توربو از این خودرو، به آن اضافه شد. خودرویی که در زمان خود، افراد با ثروت بیشتر، به‌جای انتخاب یک بی ام و سری 3 آلمانی، آن را انتخاب می‌کردند.

ولوو P1800

برای یک مدت طولانی، نام ولوو چیزی نبود که بخواهد با خودروهای زیبا و ازنظر طراحی، منحصربه‌فرد شناخته شود؛ اما در بین سال‌های 1961 تا 1973، ولوو توانست با تولید یکی از زیباترین خودروهای جهان، این معادله را تغییر داده و نظر جهان را نسبت به خود و خودروهایش عوض کند. خودرویی که خط‌های موجود کشیده شده از قسمت جلو تا انتهای درب‌ها، کوپه بودن، چراغ‌های دایره‌ای شکل و دیگر موارد، به جذابیت‌های این خودروی جذاب افزوده بودند.

ساب 92

این درست همان‌جایی بود که ساب به‌عنوان یک شرکت خودروسازی، خود را معرفی کرد. شرکتی که تأثیرات طراحی آن را می‌توانیم در طراحی آئرودینامیک و خاص مدل 92 این شرکت، به‌خوبی مشاهده کنیم. تولید این خودرو در سال 1949 و به‌عنوان یک خودروی 750 سی‌سی شروع به تولید کرد. قلب تپنده ساب 92، یک موتور دو سیلندر دو زمانه بود که توسط آب، خنک کاری می‌شد.

دو نسخه متفاوت از آن ساخته شد که به دلیل استقبال نکردن مردم از نسخه معمولی، ساب تصمیم به تولید تنها، نسخه دولوکس آن کرد. خودرویی که به‌سرعت وارد مسابقات موتوراسپرت شد و مهندس ارشد ساب رولف ملد، وارد رالی سوئد شد و توانست رتبه دوم را در کلاس خود به دست آورد.

ساب سونت (Sonett)

ولوو تنها شرکت و برند سوئدی نبوده که اقدام به تولید خودروهای جذاب و خوش‌چهره، کرده است. خودروی ساب سونت یا سوپراسپرت یا ساب 94، در سال 1958 از راه رسید و هدف از تولید آن نیز رفتن به مسابقات و یک خودروی مسابقه‌ای بودن، بوده است. تنها 6 نسخه از سونت به تولید رسید که بدون شک می‌تواند آن را یک خودروی به‌غایت نایاب کند.

درواقع ساب تمایل داشت که در سال،2,000 دستگاه از آن را به تولید برساند اما یک تغییر در قوانین مسابقات به این مفهوم که اجازه می‌داد، شرکت‌کنندگان بتوانند خودروهای جاده‌ای خود را تقویت و تیون کرده و به مسابقات بیاورند، کل مسئله به‌صرفه بودن و سودآور بودن این خودرو را از ساب گرفت و این پروژه در آن سال‌ها ناپدید شد. اگرچه سونت، بعدها دوباره متولد شد اما اولین ساب سونت، زیباترین آن‌ها بود.

ساب 96

خودروی ساب 93، اولین خودرویی بود که به بازار پرسود و بزرگ کشور آمریکا توانست ورود پیدا کند اما این ساب 96 بود که خودروساز سوئدی را روی نقشه جهانی، پدیدار کرد. خودرویی که موفقیت‌های خود را مدیون مسابقاتی است که با راننده افسانه‌ای خود یعنی ویلمن اریک کلارسون، توانست خودنمایی کند. ساب 96، زندگی خود را به‌عنوان یک خودروی 3 سیلندر با موتور دو زمانه که در نسخه‌های بعدی به یک موتور 4 سیلندر تغییر یافت، شروع کرد.

ولوو 850 تی 5/تی 5 آر

خودروی واگن و مسابقه‌ای T5R شرکت ولوو دارای قلب تپنده 2.3 لیتری 5 سیلندری بود که با استفاده از سامانه توربوشارژ و همچنین ECU(کامپیوتر خودرو) تیون شده توسط شرکت پورشه، می‌توانست 243 اسب بخار قدرت تولید کرده و گشتاور مناسبی را نیز به زیر پای راننده خود منتقل کند. حتی بهتر از این اعداد و ارقام، نمونه پرفورمنس 850، از خودروهای مسابقه‌ای تام والکینشا الهام گرفته بود که در مسابقات قهرمانی تورینگ بریتانیا، همه را حیرت‌زده کرده بودند.

ساب 5-9 آیرو

این خودروی جذاب از شرکت ساب، یک خودرویی بود که می‌توانست 260 اسب بخار قدرت و 352.5 نیوتون متر گشتاور تولید کند. حتی در نسخه جعبه‌دنده دستی نیز ساب 9-5 آیرو، توانایی تولید گشتاور بیشتر 366 نیوتون متر گشتاور را داشت. بر اساس گفته‌های جرمی کلارکسون دریکی از کتاب‌هایش، مهندسان ساب به او گفته بودند که نمی‌توان قدرتی بیش از 220 اسب بخار را بر روی یک خودروی دیفرانسیل جلو (FWD) اعمال کرد؛ اما آن‌ها با گرفتن بیش از 250 اسب بخار در نسخه Hot Aero از این خودرو، ثابت کردند که تا چه اندازه توانایی فنی‌شان بالا بوده است.

ولوو S60 و V60 پولستار

این خودروی سوئدی از شرکت ولوو، در ابتدای کار دارای یک موتور 6 سیلندر تخت بود تا اینکه در نمونه‌های بعدی خود و با اضافه شدن توربوشارژ، این موتور به 4 سیلندر تغییر یافت. موتوری که می‌توانست شتاب صفرتا صد S60 را به مدت‌زمان تنها 4.5 ثانیه رسانده و در کنار این شتاب عالی، فرمان پذیری و قابلیت هدایت بالایی را نیز داشته باشد.

کویینگزگ آگرا RS

شاید بتوان گل سرسبد خودروهای سوئدی تا به اینجای کار را همین ابرخودروی جذاب و قدرتمندی دانست که مشاهده می‌کنید. هیولایی که درواقع، عصاره تمامی صنعت و خودروهای سوئد بوده و هست. این هیولای سوئدی در کارنامه خود، رکوردهای زیادی را به ثبت رسانده است. رکوردهایی مانند زمان تنها 33.29 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به‌سرعت فوق‌العاده 400.7 کیلومتر بر ساعت و همچنین تبدیل‌شدن به سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان با نهایت سرعت 447.18 کیلومتر بر ساعت.

درواقع آگرا RS از این لحاظ خاص، منحصربه‌فرد و نهایت مهندسی مدرن محسوب می‌شود که توسط شرکت جوان و مستقل 25 ساله کریستین فون کویینگزگ تولیدشده است. خودرویی که برخلاف بوگاتی، حمایت‌های مالی شرکتی مانند فولکس‌واگن را نیز پشت سرخود نمی‌بیند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا