مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

چرا نباید از بنزین معمولی در باک خودروهای روز خارجی استفاده کرد؟

کمبود بنزین سوپر و مشکلات مربوط به خرید مکمل‌های اکتان برای بهبود کیفیت بنزین معمولی باعث شده تا بعضی از صاحبان خودروهای لوکس خارجی قید کیفیت کارکرد خودرویشان را بزنند و رو به استفاده از بنزین‌های معمولی بیاورند. اما این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طبق دستورالعمل‌های تاکید شده سازندگان خودروهای مذکور این اتفاق به شدت برای عملکرد خودرو مضر خواهد بود.

پس از تحریم‌های جدیدی که از سوی آمریکا علیه کشورمان اعمال شده و مشکلات زیادی را برای شرکت‌های پتروشیمی کشورمان ایجاد کرده عملا دسترسی به بنزین سوپر به یک امر دست نیافتنی تبدیل شده و کمبود آن به شدت در سطح کشور مشهود است. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که بنزین سوپر تولیدی کشور به دیگر کشورهای همجوارمان صادر می‌شود و به دلیل مشکلات اقتصادی در بحث تامین ارز از توجیه بسیار بالایی نیز برخوردار است.

بنزین معمولی یا بنزین سوپراز سوی دیگر متاسفانه بنزین معمولی با بسیاری از خودروهای وارداتی مطابقت نداشته و در عملکرد آنها تاثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل است که روی درب باک بسیاری از این خودروها صراحتا از عدم سوخت‌گیری با بنزین معمولی سخن گفته شده است و صاحبان خودروهای مذکور را به سوخت گیری با بنزین سوپر تشویق کرده‌اند.

البته بدیهی است که دلیل این اصرار برای استفاده از بنزین سوپر موارد مربوط به به مقدار اکتان بالای آن است که این مشخصه در بنزین معمولی 87 بوده و در بنزین سوپر به 95 می‌رسد و این همان عددی است که برای خودروهای خارجی مورد نیاز است. اما دسترسی به این نوع از سوخت در کشورمان به دلایل فوق‌الذکر سخت شده و ماه‌هاست که خودروهای خارجی برای تامین سوخت موردنیاز خودروی خود با مشقت بسیار فراوانی روبرو هستند.

بنزین معمولی یا بنزین سوپرهر چه مقدار اکتان بنزین بالا باشد عملا کیفیت عملکرد آن در موتور به شدت بهتر شده و مقاومت بیشتری در برابر ضربات موتور خواهد داشت. این نوع از بنزین با توجه به نوع موتورهای ساخته شده برای خودروهای خارجی یک نیاز واقعی و جدی بوده و به هیچ وجه یک نیاز لوکس و برای عملکرد بهتر نیست. به معنای دیگر اینکه عملکرد عادی خودروهای وارداتی منوط به استفاده از بنزین سوپر بوده و استفاده از این خودرو با بنزین معمولی مضرات زیادی برای موتور خواهد داشت.

از سوی دیگر اینکه استفاده از بنزین با اکتان بالا برای خودروهای وارداتی باعث خواهد شد تا میانگین مصرف اعلامی توسط خودروساز محقق شود و در غیر این صورت باید ضررهای مربوط به مصرف بالای ماشینتان را نیز تحمل کنید. البته از سوی مقابل نیز باید توجه کنید که خودرو بایستی برای بنزین با اکتان بالا طراحی شده باشد و در غیر این صورت عملا استفاده از بنزین سوپر به هیچ وجه درست نخواهد بود و باید از بنزین معمولی استفاده کنید.

بنزین معمولی یا بنزین سوپردر صورتی که خودروساز به استفاده از بنزین سوپر تاکید نکرده باشد در حقیقت استفاده از بنزین معمولی مضر نخواهد بود ولی در صورتی که خودروی خارجی دارید باید بدانید که خودروی شما قطعا با بنزین سوپر عملکرد بهتری خواهد داشت. به طور مثال می‌توان به هایما اشاره کرد که مونتاژ ایران‌خودرو بوده و این خودروی مونتازی داخلی نیز بایستی “به توصیه خودروساز” از بنزین با اکتان 93 به بالا تغذیه گردد. این بدین معنی است که بنزین معمولی با اکتان 87 جوابگوی خودروی مذکور نبوده و احتمالا ضررهایی به موتور آن می‌زند.

ولی سوال بسیاری از دارندگان خودروهای مذکور این است که در شرایط حاضر که دسترسی به بنزین سوپر به یک امر دست نیافتنی تبدیل شده باید چکار کنند؟ آیا راه دیگری برای بهبود وضعیت بنزین معمولی و دسترسی به بنزین اکتان بالا وجود دارد؟ بدیهی است که برای این شرایط نیز تدابیری اندیشیده شده است و محصولاتی در بازار موجود است ولی نکته اصلی گرانی این محصولات و بعضا مقرون به صرفه نبودنشان است!

بنزین معمولی یا بنزین سوپردر این شرایط شما باید با پرداخت هزینه مربوط به خرید اکتان این کمبود را برای خودروی خود جبران نمایید که بسته به خودروی شما و بنزین دریافتی به چیزی در حدود 5 تا 12 اکتان بیشتر احتیاج خواهید داشت. بسته‌های مختلفی در بازار وجود دارد که نیاز شما را در زمینه اکتان بنزین تامین خواهند کرد ولی باید بدانید که هر چقدر عدد نیاز شما به اکتان به سمت 12 نزدیک‌تر شود بدین معنی است که شما بایستی هزینه بالاتری به فروشنده بپردازید.

از سوی دیگر باید به این موضوع توجه کنید که شما بایستی در هر بار سوخت‌گیری اولا باک خودروی خود را پر کنید که هزینه‌بر خواهد بود و در هر بار سوخت‌گیری این چنینی به طریقی که در ادامه توضیح خواهیم داد، از اکتان اضافی استفاده نمایید. البته برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و داخلی و خارجی بودن آن به شدت در قیمت محصول موثر بوده و طبیعتا برندهای مشهورتر عملکرد بهتری دارند ولی محصولات داخلی نیز تا حدود زیادی مشکل بنزین معمولی را برای خودروهای خارجی رفع کرده و بهتر از آن است که به دلیل گرانی محصول خارجی به کلی قید اکتان را بزنید.

بنزین معمولی یا بنزین سوپرشما می‌توانید اکتان بوسترها را در حجم 200 و 300 لیتری از بازار تهیه کرده و بسته به حجم باک و نیازتان استفاده نمایید. استفاده از این اکتان‌ها بدین صورت است که قبل از هر بار سوخت‌گیری بایستی آن را در باک خالی کنید و سپس باک را پر از بنزین معمولی نمایید تا عملکرد مکمل و بنزین برای موتور شما به حداکثر کیفیت لازم برسد.

استفاده از اکتان برای بنزین دارای مزایایی است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • اولین مزیت همان افزایش اکتان بنزین و رسیدن کیفیت سوخت به حد توصیه شده خودروساز است.
  • کاهش قابل توجه مواد مضر برای محیط زیست
  • عملکرد سیستم سوخت خودرو بهبود می‌یابد
  • برخی از بخش‌های سیستم سوخت خودرو را تمیز می‌کند
  • بازدهی موتور خودروی شما بهبود می‌یابد
  • از ایجاد رسوب در باک بنزین شما جلوگیری می‌کند
  • مصرف سوخت شما را کاهش می‌دهد. این سازوکار در قالب طراحی و ساخت موتور توضیح داده شد
  • آسیب‌های مربوط به مصرف بنزین معمولی به شدت کاهش می‌یابد
  • قدرت موتور افزایش می‌یابد
  • استفاده از اکتان بالا موجبان محافظت از سوپاپ‌ها را مهیا می‌کند
  • ریپ زدن خودرو را کاهش می‌دهد

گفتنی است که بنزین با اکتان بالا در اروپا با کیفیت‌های مختلف ارائه می‌شود که معمولا عدد اکتان بنزین از 95 شروع شده و به 100 ختم می‌گردد و با نمادهای مختلف مشخص می‌شود. بدیهی است که کیفیت این بنزین‌ها به شدت بالا بوده و عمر خودرو را نیز افزایش می‌دهد، هر چند که با توجه به وضعیت قیمتی خودرو و سایر جزئیات نیازی به این کار نیز ندارند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام.لازم است چند نکته در مورد عدد اکتان بنزین و نحوه تبدیل انرژی شیمیایی به مکانیکی را هم.لطفا برای درج هر خبری با کارشناسان آن تماس حاصل نمایید. تقریبا تمام خبر شما از مبنای علمی برخوردار نمیباشد..در صورت نیاز با بنده تماس بگیرید تا توضیحات لازم را عرض کنم.

  2. موتور خودروهایی که دارای تراکم بالا و طرح نصب انژکتور در طاق سرسیلندر هستند با بنزین اکتان پایین و گوگرد دار دچار مشکل بیشتری میشوند .

  3. متاسفانه اصلا جنبه علمی نداشته و بیشتر به صحبت های دهان به دهان چرخیده عامیانه شباهت دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا