Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تحلیلی از وضعیت بازار خودروهای داخلی در ماه‌های پایانی سال منتهی به 99!

وضعیت بازار در ماه‌های پایانی سال با توجه به اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر به یکی از سوالات اساسی بسیاری از فعالان بازار خودروهای داخلی و خارجی تبدیل شده است. بسیاری از افراد معتقدند که گرانی ادامه‌دار خواهد بود و رکوردهای جدید در این بازار به ثبت خواهد رسید و برخی دیگر نیز معتقد به ارزانی در این بازار هستند.
به گزارش چرخان، با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در سال گذشته و بهم ریختگی ایجاد شده در بازار خودروهای داخلی که باعث شد در مهر ماه سال گذشته رکوردهای جدیدی برای این خودروها به ثبت برسد، باعث شده تا وضعیت بازار در ماه‌های آتی به یکی از مبهم‌ترین حالات خود تبدیل گردد.
این ابهام از آنجایی است که پس از کاهش قیمت‌ها در مهرماه و روند نزولی بازار که تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت، بار دیگر بازار از اسفند یک خیز دیگر برای گرانی برداشت و عملا در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه سال جاری شاهد ثبت رکوردهای بالای 55 میلیون تومان برای پراید و رسیدن قیمت خودروهایی مانند پژو 206 به حوالی 100 میلیون تومان بودیم.

خرید و فروش خودرو خودروهای داخلی خرید خودرو معاینه فنی خودروهای داخلی پیش فروش خودرو خودروهای شخصی خودروهای داخلی گرانی خودرو تحویل خودروهای پیش فروش شده بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلی خودروسازان خودرو معاینه فنی خودروهای تولید داخل قیمت خودروهای داخلی قیمت رسمی پراید
حالا بسیاری از افراد معتقدند که این رویه در سال جاری نیز تکرار خواهد شد و وضعیت متعادل فعلی یا وضعیت احتمالی در ماه پایانی پاییز یا اوایل زمستان سال جاری، موقتی بوده و احتمالا در بازار شب عید و حتی ماه ابتدایی سال 99 شاهد گرانی دوباره در بازار خواهیم بود.
دلایل دیگری نیز از سوی این قشر از جامعه برای گرانی دوباره بازار خودروهای داخلی گفته می‌شود که از جمله آن می‌توان به گرانی احتمالی دلار و همچنین عدم عرضه مناسب خودرو توسط خودروسازان اشاره کرد. این بخش از بازار می‌گویند که خودروسازان قصد دارند تا با کاهش عرضه خودرو در بازار، گرانی دوباره‌ای را در بازار ایجاد کرده و مجوز افزایش قیمت جدیدی از بازار دریافت نمایند.
در مقابل بعضی دیگر از اهالی بازار می‌گویند که گرانی با توجه به قیمت دلار و سایر مواد رخ داده و ارزبری بسیاری از خودروهای داخلی به گونه‌ایست که قیمت فعلی آنها در بازار نیز به مراتب بیشتر از آن چیزی است که در واقع باید رخ می‌داد. به معنای دیگر اینکه بازار از حالت سرمایه گذاری قبلی به بازار مصرفی تبدیل خواهد شد و خودرو دیگر به عنوان یک کالای سرمایه گذاری تلقی نمی‌شود.
این بخش از اهالی بازار می‌گویند که سال گذشته با توجه به روند همگام سازی قیمت خودرو با قیمت دلار، عملا این رویه باعث شد تا سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت بازار خودرو بیاید و به روند صعودی قیمت‌ها در این بازار کمک کند ولی در معاملات بهار سال جاری بسیاری از مردم متضرر شدند و دید منفی نسبت به این بازار پیدا کرده‌اند.
آنها می‌گویند که دیگر خبری از سرمایه‌های سرگردان مردم در بازار خودرو نخواهد بود و صف‌های طولانی خرید خودرو از خودروسازان آب رفته و به زودی خودروسازان برای فروش خودرو به التماس خواهند افتاد. آنها مثالی از چند سال گذشته که دولت مجبور به ارائه تسهیلات 70 درصدی برای خرید خودرو شده بود، می‌آوردند و معتقدند که این اتفاق در سال‌های بعد تکرار خواهد شد.

قیمت خودرو خودروهای داخلی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرو خودروهای داخلی
اما در این بین کارشناسان بازار خودرو نیز نظرات مشابه و بعضا متفاوتی نسبت به بازار و وضعیتش در ماه‌های آتی دارند که از جمله آن شرطی کردن اتفاقات است. بعنی کارشناسان به طور معمولا به صورت محتاطانه عمل می‌کنند و وضعیت دقیقی را برای این بازار عنوان نمی‌کنند.
بعضی از کارشناسان می‌گویند که بازیگر اصلی بازار خودروهای داخلی کسی جز خودروسازان نیستند و در صورتی که حداقل نیاز بازار با عرضه مناسب خودرو تامین گردد، می‌توان شاهد ثابت در بازار باشیم و وضعیت بازار به سمت گرانی‌های افسار گسیخته نخواهد رفت. این بخش از کارشناسان نیز به دو دسته تقسیم شده و برخی معتقدند که با نظارت‌های مجلس و وزارت صمت این اتفاق رخ خواهد داد و برخی دیگر نیز معتقدند که خودروسازان برای دریافت امتیاز و باقیمانده تسهیلات 11 هزار میلیاردی از اجرای این موارد سر باز می‌زنند و پس از دریافت این امتیازات بازار را متعادل می‌کنند.
برخی دیگر از کارشناسان بازار خودرو نیز بازیگر اصلی این بازار را دلالانی مطرح می‌کنند که با توجه به وضعیت بازارهای موازی دوباره قدرت پیدا می‌کنند و با سودهای سرشاری که در ماه‌های قبلی حاصل کرده‌اند، دوباره دست به نامتعادل کردن بازار می‌کنند و وضعیت را برای شب عید بهم خواهند ریخت.
آنها می‌گویند که سرمایه سرگردان چند هزار میلیاردی به عنوان پشتوانه دلالان بازار وارد عمل شده و با هزینه کرد چند صد میلیاردی باعث صعودی شدن شدید بازار می‌شوند و سپس خودروهای انبارشده خود را وارد بازار می‌کنند و سودهای چند برابری نسبت به هزینه کردشان دریافت می‌کنند.
پیشنهاد این بخش از کارشناسان نیز ورود جدی دولت و نهادهای نظارتی به موضوع دلالان بازار خودرو و کنترل پیش از وقوع بحران را انجام دهند. حالا باید دید که وضعیت بازار نسبت به این تحلیل‌ها چگونه عمل خواهد کرد و آیا اقدامات موثر و مثبتی از سوی وزارت‌خانه و خودروسازان انجام می‌شود و یا بازهم با بی تدبیری مسئولین ذیربط در بازار، شاهد ثبت رکوردهای جدید در این بازار خواهیم بود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.