مکمل بنزین
تحلیلیخبر

واکنش‌هایی متفاوت به قیمت بنزین در بازار خودروهای داخلی و خارجی!

افزایش قیمت بنزین که از ساعات اولیه 24 آبان ماه 98 اعمال شد و موجبات نگرانی مردم را به همراه داشت، طبیعتا تاثیرات بعدی نیز خواهد داشت و از جمله بازارهایی که دارای واکنش‌های قابل توجهی خواهد بود، بازار خودروهای داخلی و خارجی است. در این گزارش به بررسی مشاهدات 3 روزه از این بازار می‌پردازیم و واکنش هر بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش چرخان، با افزایش قیمت بنزین عملا بسیاری از مردم تحلیل‌های گوناگونی روی تاثیرگذاری این اتفاق مهم روی بازار خودرو داشتند که بعضی از افراد به گرانی خودروها اشاره داشته و برخی دیگر نیز این گرانی را مقدمه‌ای بر ارزانی خودروهای داخلی و خارجی دانسته‌اند. اما نکته مهم اینجاست که وضعیت بازار متفاوت‌تر از آن چیزی بود که شاید هر دو طرف انتظار داشتند.

بازار خودرو خودروهای داخلی بازار خودروبرخی از اهالی بازار که معتقد به تاثیرگذاری در راستای گرانی بازار هستند، به این موضوع اشاره می‌کنند که گرانی بنزین باعث خواهد شد تا خودروهای کم مصرف روند صعودی پیدا کرده و این روند صعودی باعث می‌شود تا به صورت خودجوش در طی چندماه شاهد هماهنگ شدن قیمت در سایر محصولات باشیم. به معنای دیگر اینکه وقتی پراید کم مصرف به قیمت 50 یا بالاتر برسد، طبیعتا پژو 405 بنزینی پرمصرف در قیمت فعلی باقی نمی‌ماند و ارزش ذاتی این خودروها باعث خواهد شد تا به اندازه افزایش قیمت حاصل شده در پراید، در خودرویی مانند 405 نیز شاهد گرانی باشیم ولی این سازوکار طی چندماه قطعا رخ می‌دهد.

گفتنی است که این بخش از بازار دلایل دیگری نیز برای گرانی خودروهای داخلی مطرح می‌کنند که از جمله آن می‌توان به سابقه بازار در افزایش قیمت‌های قبلی بنزین و سایر گرانی‌ها اشاره کرد. به طور مثال آنها به افزایش 10 برابری قیمت بنزین از 100 به 1000 تومان که البته طی چند مرحله انجام شد، اشاره می‌کنند و بدیهی است که افزایش قیمت 3 برابری به مراتب قابل قبول‌تر است.

بازار خودرو برگ سبز خودرو ازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیاما در مقابل بعضی دیگر از افراد می‌گویند که با گرانی بنزین عملا هزینه‌های نگهداری و مصرف خودرو به شدت بالا رفته و گرانی‌های پی در پی متاثر از بنزین که احتمالا در قطعات و لوازم یدکی خودرو رخ خواهد داد، باعث می‌شود تا مردم به جای خرید خودرو به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی آورده و یا به طور کلی قید خودرو را خواهند زد. همین اتفاقات باعث می‌شود که تقاضا در بازار کم شده و قیمت خودرو به قیمت کارخانه نزدیک شده و حتی شاهد ارزانی در بازار باشیم.

این بخش از فعالان بازار معتقدند که توان مردم برای خرید به شدت کاهش پیدا کرده و با توجه به گرانی در زمینه بنزین، این قدرت خرید بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد و خودرو و استفاده از آن به یک کالای نسبتا لوکس تبدیل شده و کالا لوکس نیز مشتری می‌خواهد و در صورت عدم وجود مشتری باید منتظر کاهش قیمت‌ها نیز باشیم.

کارت سوخت خودروهای داخلی بنزین سوپر اکتان بالا کارت سوخت خودرواما در بازار خودروهای خارجی وضعیت به طور کلی متفاوت‌تر از بازار داخلی‌هاست چرا که عموم مشتریان این خودروها افرادی هستند که تفاوت قیمت سوخت دولتی و آزاد برایشان به اندازه‌ای نیست که حتی بخواهند نسبت به آن حساسیت داشته باشند و وضعیت مشاهده شده از این بازار نیز موید این موضوع هست. خودروهای شاسی بلند و … که مصرف بالای 10 لیتر را ثبت می‌کنند و حتی بعضا مصارف بیشتری نسبت به خودروهای پرمصرف داخلی دارند ولی طبیعتا برای خریداران این خودروها از اولویت بسیار اندکی برخوردار است.

مشاهدات از بازار داخلی‌ها نشان می‌دهد که روند صعودی قیمت‌ها در چند هفته اخیر با افزایش قیمت بنزین متوقف شده و حالا توقف در معاملات چه از طرف فروشنده و چه از طرف خریداران، باعث شده تا یک رکود عمیق را در بازار شاهد باشیم. رکود عمیقی که این بار نه از سر نبود خریدار و یا عدم وجود محصول برای خرید، که به طور کلی از نبود میل به معامله رخ داده و بازار در گیجی عجیبی به سر می‌برد.

اما بعضی از حرفه‌ای‌های بازار می‌گویند که وضعیت فعلی شدیدا به وضعیت عرضه محصول مرتبط بوده و هرگونه کاهش در عرضه منجر به صعودی شدن قیمت‌ها و هرگونه افزایش عرضه در خودروسازان، باعث می‌شود تا شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی باشیم. حالا باید دید که خودروسازان در این مقطع حساس به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کنند و یا بازهم صرفا به مقاصد اقتصادی خود فکر می‌کنند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا